فونیکسریمکسبهتام

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه ‌و بودجه مجلس:

بساط رانت با عرضه خودرو در بورس کالا برچیده می شود

عصر خودرو- رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه ‌و بودجه مجلس گفت بنده از جمله موافقان عرضه خودرو از طریق بورس کالا هستم. دولت می‌تواند با نظارت بر معاملات، بخشی از قیمت فروش خودرو در بورس را به سمت توسعه فناوری و تکنولوژی در خود صنعت خودروسازی سوق دهد.

بساط رانت با عرضه خودرو در بورس کالا برچیده می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، جعفر قادری رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه ‌و بودجه مجلس با بیان اینکه بنده از جمله موافقان عرضه خودرو از طریق بورس کالا هستم گفت: اگر به دلیل محدودیت تولید و عرضه این نگرانی وجود دارد که قیمت کشف‌شده در بورس کالا بالاتر از قیمت کارخانه رود، دولت می‌تواند با نظارت بر معاملات، بخشی از قیمت فروش خودرو در بورس را به سمت توسعه فناوری و تکنولوژی در خود صنعت خودروسازی سوق دهد.

    استفاده از ظرفیت‌های بورس کالا در راستای ایجاد شفافیت و توسعه اقتصادی پس از احیای صنایعی همچون فولاد، فلزات، پتروشیمی و فرآورده های نفتی باعث شده تا سیاست گذاران و کارشناسان اقتصادی بر لزوم محصولات عمومی تر همچون خودرو برای ایجاد شفافیت و ساماندهی بازارها در این بورس تاکید کنند.

    در همین رابطه جعفر قادری رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه ‌و بودجه مجلس اظهار داشت: بخش عمده بی‌ثباتی در بازارهای مختلف کالایی ناشی از تورم است که بر اقتصاد ما حکم فرماست. اگر بتوان این تورم را مهار و آهنگ افزایش قیمت‌ها را کندتر کرد، تعدیل قیمت‌ها و نگرانی‌هایی که در بازارهای مختلف وجود دارد فروکش خواهد کرد.

    حذف رانت با سازوکار بورس کالا

    او افزود: مزیت بورس کالا این است که چه در شرایط تورمی و چه در شرایط غیر تورمی، عرضه محصولات از طریق این بورس رانت‌های احتمالی را از بین خواهد برد و از اختلاف قیمت تولیدکننده با قیمت بازار جلوگیری می‌کند.

    نائب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: در شرایط فعلی، اختلاف قیمت بین کارخانه و قیمتی که محصول به دست مصرف‌کننده می‌رسد، با اهمیت است و این اختلاف قیمت، فرصتی برای ایجاد رانت و سوءاستفاده در بازارها برای عده‌ای خاص ایجاد کرده است. در این میان مزیت عرضه کالاها از طریق بورس کالا این است که این فرصت از سوداگران سلب شده و قیمت کارخانه و قیمت مصرف‌کننده به یکدیگر نزدیک خواهد شد و سود اصلی از روند تولید به تولیدکننده می رسد.

    تمام کالاها باید در بورس کالا عرضه شود

    او بیان کرد: معتقدم هر محصولی که ویژگی‌ها و شرایط لازم برای عرضه در بورس کالا را داشته باشد، باید از طریق این بازار عرضه کرد. بنده از جمله موافقان عرضه خودرو از طریق بورس کالا هستم و اگر به دلیل محدودیت تولید و عرضه این نگرانی وجود دارد که قیمت کشف‌شده در بورس کالا بالاتر از قیمت کارخانه رود، دولت می‌تواند با نظارت بر معاملات، بخشی از قیمت فروش خودرو در بورس را به سمت توسعه فناوری و تکنولوژی در خود صنعت خودروسازی سوق دهد.

    رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس در پایان تأکید کرد: قطعاً ورود خودرو به بورس کالا و عرضه های این محصول از طریق این بازار فرصت مناسب و گره‌گشا برای بازار پر چالش خودرو و اقتصاد ایران خواهد بود و بساط رانتی که به سبب شرایط موجود در این بازار خودرو برای کشور ایجادشده، برچیده خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو