فونیکسریمکسبهتام

اصرار رئیس بورس، انکار وزیر صمت

خودرو در بورس کالا عرضه می‌شود؟

عصر خودرو- روز گذشته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از آمادگی بورس کالا برای پذیرش خودرو خبر داد. آن‌طور که مجید عشقی گفت این سازمان در حال رایزنی است تا عرضه خودروهایی که شامل قیمت‌گذاری دستوری نمی‌شوند از مسیر بورس کالا انجام شود.

خودرو در بورس کالا عرضه می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، پیشنهاد عرضه خودرو از مسیر بورس کالا نخستین بار توسط برخی از نمایندگان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم مطرح شد. آنها به دنبال این بودند شرکت‌های خودروساز تمام محصولات تولیدی خود را از مسیر بورس کالا عرضه کنند. هدف اصلی طراحان طرح این بود تا از مسیر عرضه خودرو در بورس به نوعی بازار خودرو را سر و سامان داده و جلوی دادوستدها به قصد سوداگری را بگیرند.

    اما ایده نمایندگان در دولت دوازدهم طرفدار چندانی نداشت و با وجود مطرح شدن چندباره آن، علیرضا رزم‌حسینی آخرین وزیر صمت دولت قبل آن را نپسندید. رزم‌حسینی معتقد بود که خودرو کالایی نیست که امکان عرضه از مسیر بورس را داشته باشد. پیشنهاد مشخص وزیر صمت دولت دوازدهم برای کاستن از التهابات بازار خودرو تقسیم خودروها به دو دسته عمومی و غیر عمومی بود. رزم‌حسینی تلاش کرد این ایده را جا بیندازد که قیمت‌گذاری محصولاتی که در دسته عمومی قرار می‌گیرند(پرتیراژها) از مسیر شورای رقابت‌(مسوول وقت تعیین قیمت خودرو) تعیین شود و قیمت‌گذاری محصولات غیر عمومی‌(کم تیراژها) به خودروسازان واگذار شود.

     

    این مسیر تا جایی پیش رفت اما به سرانجام مشخصی در دولت قبل نرسید. البته وزیر صمت دولت دوازدهم در ایده نامناسب بودن مسیر بورس کالا برای عرضه خودرو تنها نبود. محمدعلی دهقان دهنوی رئیس وقت سازمان بورس و اوراق بهادار نیز با رزم‌حسینی هم‌نظر بود. دهنوی نیز خودرو را کالای مناسبی برای بورسی شدن نمی‌دانست او نیز معتقد بود که کالایی مثل خودرو شرایط عرضه شدن در بورس را ندارد. دهنوی تاکید داشت اصولا کالایی وارد بورس می‌شود که مانند خودرو تنوع نداشته باشد. با این حال جانشین دهقان‌دهنوی مسیر بورس کالا را برای عرضه خودرو مناسب می‌داند. عشقی از زمانی که سکان هدایت سازمان بورس و اوراق بهادار را به دست گرفته چند بار این مساله را مطرح کرده است. در حالی که نظر رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار رئیس پیشین متفاوت است، اما رضا فاطمی‌امین وزیر صمت دولت سیزدهم با رزم‌حسینی هم‌نظر است. فاطمی‌امین معتقد است بورس کالا مسیر عرضه کالاهای پایه است و نمی‌توان از ‌سازو‌کار بورس کالا برای عرضه خودرو استفاده کرد. آن‌طور که از اظهارات وزیر صمت مشخص است، سیاستگذار خودرویی همچنان به دنبال عملیاتی کردن ایده دولت قبل در ارتباط با تقسیم محصولات به دو دسته پرتیراژ و کم‌‌تیراژ و واگذاری قیمت‌گذاری کم‌تیراژها به شرکت‌های خودروساز است.

    بنابراین با وجود پیشنهاد رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، این پیشنهاد باید مورد تایید وزیر صمت قرار گیرد و از آنجا‌ که فاطمی‌امین چندان با این ایده موافق نیست به نظر می‌رسد خودرو‌ از مسیر بورس کالا عرضه نشود.

    با این حال همان‌طور که عشقی گفت باید منتظر ماند و دید رایزنی‌ها برای عرضه خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری نمی‌شوند چه سمت‌وسویی پیدا می‌کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط