فونیکسریمکسبهتام

بررسی جامع هایما S۵ با گیربکس ۶سرعته اتوماتیک

هایما S۵ چالاک‌تر از گذشته آمد

عصر خودرو-کراس‌اوور های رنگارنگ از برند های متنوع زیادی طی دو سال اخیر به بازار پررقابت ایران قدم گذاشته اند و هر کدام با مزیتی به دنبال جلب توجه مشتریان هستند اما در این بین گزینه ای بی حاشیه در این بازار حضور دارد که نخستین بار در سال ۱۳۹۷ روانه خیابان ها شد و بعد از حدود دو سال غیبت، به‌تازگی ایران‌خودرو نسخه جدید آن را با تغییرات محدود و گیربکس جدید آماده عرضه به خیابان ها کرده است.

هایما S۵ چالاک‌تر از گذشته آمد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷:۰۰
  • بررسی جامع هایما S5 با گیربکس 6سرعته اتوماتیک
  • بررسی جامع هایما S5 با گیربکس 6سرعته اتوماتیک
  • هایما S5 چالاک‌تر از گذشته آمد

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، تازه وارد های بازار کراس اوور های ایران در قوی‌ترین و به روزترین نسخه قدرتشان به حدود 150 تا 155 اسب‌بخار رسیده در حالی که هایما S5 با سابقه 3 ساله حضور در بازار ایران با 161 اسب بخار از ابتدا تا کنون یکی از قوی ترین گزینه های پیش روی مشتریان بوده که در نسخه جدید آن گیربکس 6 سرعته اتوماتیک جایگزین گیربکس CVT شده و تغییرات محدودی در داخل کابین آن نیز بوجود آمده است که از آن جمله می توان به تغییر رنگ رودری‌ها از دورنگ به تک رنگ مشکی و تغییر رنگ صندلی ها از دورنگ چرمی به چرم و پارچه تیره اشاره کرد.

کراس‌اوور بهینه هایما
هایما به عنوان شریک استراتژیک مزدا در بازار چین از پلتفرم پایه مزدا Tribute برای توسعه خانواده کراس اوورهای هایما استفاده کرد و به این ترتیب کراس اوور کامپکت S5 برای نخستین بار در سال 2014 به بازارهای جهانی معرفی شد. ایران خودرو این محصول را از سال 1397 روانه خیابان ها کرد اما علی رغم حجم بالای امکانات و پیشرانه قدرتمند، گیربکس CVT که به سختی در بازار ایران مورد قبول واقع می شود مهمترین نقطه ضعف این خودرو بود که در نسخه جدید ایران خودرو با جایگزینی آن با گیربکس 6 سرعته AT به نوعی یکی از مهمترین نقاط ضعف این خودرو را برطرف کرده و باز هم آن را وارد میدان رقابت کرده است. در حالی که عمده کراس اوور های تازه وارد بازار که در بازه قیمتی فراتر از 750 میلیون تومان حضور دارند طولی حدود 4.5 متر دارند، S5 با طول 4358 میلیمتر و فاصله بین دو محور 2630 میلیمتری فضای کابینی مشابه کراس اوور های بزرگتر را در اختیار سرنشینان قرار می دهد و از طرف دیگر به دور از هیاهوی رقابت روی مرز یک میلیارد تومان در آخرین مرحله فروش از سوی ایران خودرو با قیمت 595 میلیون تومان عرضه شد.

در صدر قدرت
هایما S5 از پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ با کد HMA GN15-TF نیرو می گیرد که حداکثر توانش به 161 اسب بخار در دور موتور 6000 می رسد و حداکثر گشتاور آن از دور موتور 1800 تا 4000 عدد 223 نیوتن‌متر را نشان می دهد که از طریق گیربکس 6سرعته AT جدید به محور جلو منتقل می شود. گیربکس CVT پیشین این خودرو علی‌رغم گشتاور بالای پیشرانه شروع کندی در حرکت داشت که این مساله با نصب گیربکس جدید برطرف می شود و می توان در نهایت S5 جدید را یکی از پر شتاب ترین کراس‌اوورهای موجود در بازار ایران دانست. وزن این کراس اوور به 1445 کیلوگرم می رسد و مخزن سوخت آن 60 لیتر گنجایش سوخت دارد که با در نظر گرفتن مصرف سوخت ترکیبی 8 لیتر، این خودرو با باک پر می تواند 875 کیلومتر را بپیماید که در مقایسه با کراس اوور های همرده، ظرفیت مخزن سوخت بیشتری را نشان می دهد و گزینه مناسب تری برای خانواده ها در مسیرهای طولانی بین شهری است.

ایمنی 5ستاره
S5 در بررسی ایمنی موسسه CNCAP موفق به کسب هر 5ستاره ایمنی شده است و علاوه بر آن در بازار ایران و در نسخه جدید از تکنولوژی های متعدد ایمنی بهره می برد. از جمله تکنولوژی های این کراس اوور می توان به ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمز کمکی BAS، سیستم کمکی حرکت در سربالایی HSA، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESP و سیستم کنترل کشش TCS اشاره کرد که مجموعه ای مشابه کراس اوور های با قیمت دوبرابر این خودرو است. هایما S5 همچنین از 6 کیسه هوای جلو، جانبی و پرده ای بهره می برد و به سیستم کنترل فشار باد تایرها TPMS، سنسور عقب و دوربین 360 درجه نیز مجهز شده است.

جای هیچ آپشنی خالی نیست
هایما S5 با گیربکس 6AT در مقایسه با خودروهای موجود در بازار ایران هیچ ضعفی در زمینه آپشن های رفاهی و کاربردی ندارد. در نمای خارجی آینه های جانبی آن مجهز به گرم‌کن و راهنمای LED و تاشونده هستند و برای ورود به اتاق سیستم ورود بدون کلیددر نظر گرفته شده است. صندلی ها در جلو قابلیت تنظیم برقی 6حرکته برای صندلی راننده و برقی4حرکته برای سرنشین جلو را دارند.

در داخل خودرو غربیلک چرمی است و صندلی ها به روکش چرم و پارچه به رنگ مشکی مجهز شده اند و کالیپر ترمز ها نیز به رنگ قرمز تغییر پیدا کرده اند.از دیگر امکانات در داخل کابین هایما S5 می توان به صفحه نمایش لمسی 7 اینچی دارای پورت USB و رهیاب، کارت SD و بلوتوث، 4عدد بلندگو و 2عدد تیوتر، آنتن طرح باله کوسه، استارت بدون کلید، سانروف برقی و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک اشاره کرد.

بررسی نهایی
هایما S5 جدید با قیمت حدود 600 میلیون تومان؛ گزینه ای ایده آل و متفاوت در بازار خودرو ایران است که از شناخت آن نباید غافل شوید. مجموعه امکانات این خودرو حتی از برخی گزینه‌های 800 میلیون تومانی در بازار بیشتر است و از نظر قدرت پیشرانه در بین سه کراس اوور قدرتمند کنونی قرار می گیرد و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک جدید این خودرو نیز بزرگترین مشکل نسخه قبلی آن را پوشانده و اکنون با اطمینان کامل می توان گفت که هایما S5 کراس اووری مقرون به صرفه با توجه به سطح قوای محرکه و امکانات است.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو