فونیکسریمکسبهتام

مشخصات ایمنی و فنی تارا+ جدول امکانات این ستاره ایران خودرو( دی ۱۴۰۰)

عصر خودرو- شرکت خودروسازی ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز داخلی، خودرویی با نام پارسی «تارا» معرفی کرده‌است.

مشخصات ایمنی و فنی تارا+ جدول امکانات این ستاره ایران خودرو( دی ۱۴۰۰)
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این خودروی سدانِ کلاس C که بر پلتفرم پژو 301 ساخته شده، سال گذشته رونمایی شد. تارا که در زبان فارسی به معنی ستاره می‌باشد، قرار است همچون ستاره در آسمان محصولات ایران‌ خودرو بدرخشد. با هم به بررسی بیشتر جدیدترین محصول ایران‌ خودرو می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

    تارا: ستاره ایران خودرو
    عرضه اتومبیل تارا، اواخر مرداد ماه سال جاری به صورت رسمی شروع شد و به تعداد محدود در دسترس مشتریان قرار گرفت. طرح پیش‌فروش این خودرو داخلی، اواخر شهریور ماه سال جاری، انجام شد و قرار است، حداکثر تا 12 ماه بعد این خودروها به مشتریان تحویل داده شوند. در این طرح پیش فروش، ماشین تارا با دنده دستی و در رنگ‌های مشکی، نقره‌ای، آبی رویال و آبی کبود قرار دارد. گروه صنعتی ایران‌ خودرو در راستای تقاضای بازار و تکریم مشتریان، در نظر دارد، خودروی تارا را با رنگ‌های سفارشی نظیر نقره‌ای تیتانیوم، قهوه‌ای کادرو، قهوه‌ای روشن، قرمز ونیزی و سرمه‌ای متال تولید کند. این خودروی سفارشی، پس از تولید توسط لایه‌ای از نانو سرامیک پوشش داده می شود که این اقدام موجب محافظت و افزایش مقاومت رنگ خواهد شد.

    به نقل از ایکوپرس، ایران‌ خودرو در پی جذب مشتریان داخلی در بازار بسیار رقابتی خودرو و خصوصاً جذب جوانان، اقدام به طراحی این محصول جدید کرده‌است. این محصول که پروژه K132 ایران‌ خودرو است با نام پارسی تارا به بازار عرضه شد. با توجه به طراحی و آپشن‌هایی که تارا دارد، ایران‌ خودرو صادر کردن این اتومبیل به کشورهای دیگر را در برنامه کاری خود قرار داده است. خودروی تارا فعلاً به صورت دنده دستی موجود است و در آینده نزدیک دنده اتوماتیک آن هم به بازار عرضه خواهد شد.
    اما K132 محصول جدید ایران خودرو، چه ویژگی‌هایی دارد؟ در ادامه مطلب به بررسی ویژگی‌های تارا می‌پردازیم.

    خودرو از نقطه نظر طراحی
    تارا که بر پلتفرم پژو 301 قرار دارد، طرح بدنه جانبی پژو 301 را با آن خطوط نرم و ملایم حفظ کرده ولی در جلو و عقب آن تغییراتی به وجود آورده است. به دلیل این‌که بسیاری از خودروسازهای دیگر در محصولات جدیدشان از طرح به هم پیوسته چراغ‌های عقب استفاده کرده‌اند. ایران‌ خودرو هم این طرح را در خودرو K132 خود پیاده کرده است، البته نه به زیبایی خودروهای دیگر. بخش جلوپنجره، سپر و چراغ‌ها با خطوط صاف و زاویه‌های شکسته طراحی شده که ظاهر اسپرت و خشنی به جلو و عقب آن می‌دهد. جلو و عقب خشن با کناره‌های لطیف و ملایم همخوانی ندارد. البته این نکته را هم باید اضافه کرد که با وجود این عدم هماهنگی باز هم تارا در میان خودروهای داخلی امتیاز قابل قبولی از نظر طراحی می‌گیرد.
    در مورد طراحی داخلی هم می‌توان گفت که این کار بهتر از طراحی خارجی صورت گرفته است. کابین ساده‌ی خودرو K132 و موادی که در ساخت داشبورد و بقیه قسمت‌ها استفاده شده، در مجموع مورد پسند خریداران خودروی داخلی قرار خواهد گرفت. فضای کابین برای 4 الی 5 سرنشین کفایت می‌کند و صندوق عقب بزرگی هم دارد. اندازه صندوق عقب ماشین تارا، 640 لیتر است که در میان محصولات داخلی فضای اندازه و مناسبی را ایجاد کرده است.

    بررسی ویژگی‌های فنی ماشین K132 ایران خودرو
    خودروی تارا، مجهز به پیشرانه 1.6 لیتری 16 سوپاپه است و توان تولید 113 اسب بخار را دارد. ایران خودرو، K132 را به صورت جعبه دنده دستی و اتوماتیک تولید می‌کند. همان‌طور که پیشتر گفته شد در حال حاضر شرکت خودروسازی ایران‌ خودرو پیش فروش دنده دستی آن انجام شده‌است.
    این اتومبیل، دارای حداکثر سرعت 190 کیلومتر در ساعت و شتاب 0 تا 100 آن برای نوع دنده دستی (MT)، معادل 12.5 ثانیه می‌باشد.
    در مورد مصرف سوخت این خودرو هم باید گفت که در هر 100 کیلومتر، چیزی برابر با 7.06 لیتر بنزین‌ می‌سوزاند. در جدول زیر مشخصات فنی این خودرو را ملاحظه می‌فرمایید:

    مدل

    تارا

    شرکت تولید کننده

    ایران خودرو

    نوع موتور

    TU5P

    حجم موتور

    1587 سی سی

    توان موتور

    113 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه

    گشتاور

    144 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه

    تعداد سوپاپ

    16

    تعداد سیلندر

    4

    سوخت‌رسانی

    انژکتوری پاشش چند نقطه‌ای

    نوع سوخت

    بنزین

    ظرفیت باک

    50 لیتر

    گیربکس

    5 سرعته دستی

    6 سرعته اتوماتیک

    ابعاد خودرو

    طول: 4519 میلیمتر

    عرض: 1748 میلیمتر

    ارتفاع: 1466 میلیمتر

    فاصله بین دو محور

    2652 میلیمتر

    وزن خودرو

    1170 کیلوگرم  برای دنده دستی (MT)

    1190 کیلوگرم برای دنده اتوماتیک (AT)

    همچنین فرمان این خودرو، برقی است و کلیدهای کنترلی روی فرمان قرار داده شده است.

    ویژگی‌های ایمنی خودروی
    هر دو مدل K132، چه دنده دستی و چه دنده اتومات، دارای تجهیزات زیر هستند:
    • سیستم ترمز ضد قفل ABS و EBD
    • ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک‌شونده
    • ترمز عقب دیسکی
    • سیستم کمکی ترمز HBA
    • سیستم کمک در سربالایی HAS
    • کنترل پایداری الکتریکی ESC
    • سیستم کنترل کشش TSC
    • کیسه‌های هوای راننده و سرنشین جلو (مدل اتوماتیک کیسه هوای جانبی هم دارد)
    • ایموبیلایزر
    • قفل مرکزی با ریموت
    • کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو 3 نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع
    • ستون فرمان تلسکوپی
    • ایزوفیکس
    • سنسور دنده عقب
    • دوربین دید عقب
    • سیستم قطع خودکار سوخت
    اگر می‌خواهید اطلاعات کامل‌تری در مورد خودرو ایرانی تارا به دست آورید به لینک زیر مراجعه نمایید:
    https://bimeh.com/mag/tara/

    نمای داخل خودرو تارا

    امکانات رفاهی تارا ایران خودرو
    ایران خودرو در مدل تارا خود، سیستم تهویه برقی قرار داده است. علاوه بر این خودروی تارا دارای سیستم مالتی مدیا و 4 بلندگو می‌باشد. داخل کابین این خودرو با تریم‌های مشکی تزئین شده و نوع اتومات K132 دارای دسته دنده و فرمان چرم است.
    صندلی راننده در مدل دنده دستی 6 حرکته دستی و برای دنده اتومات، 6 حرکته برقی می‌باشد. صندلی‌های عقب تارا برای هر دو مدل، تاشو هستند.

    از دیگر تجهیزاتی که در این اتومبیل قرار داده شده مواردی مانند: سیستم پایش فشار باد تایرها، کروز‌ کنترل، نمایشگر دمای محیط، بازکن قفل در صندوق عقب از داخل، کاور موتور، نشان‌دهنده تغییر دنده (GSI) است. البته نوع اتومات علاوه بر این موارد دارای امکان ورود بدون کلید و دکمه خاموش/روشن، سانروف و زیرآرنجی نیز می‌باشد.

     نمای خودرو تارا از پشت

    رینگ و لاستیک‌ مدل اتومات، 16 اینچی آلومینیومی و مدل دستی، 15 اینچی فولادی طرح اسپرت است.

    بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه خودروی تارا ایران خودرو
    حالا نوبت به بحث بیمه خودرو می‌رسد. اولین بیمه، بیمه شخص ثالث می‌باشد که مهمترین بیمه‌‌ای است که هر اتومبیلی باید داشته باشد. قیمت این بیمه به موارد گوناگونی از جمله: نوع خودرو، برند، مدل اتومبیل، کاربری ماشین و … بستگی دارد. جهت خرید و استعلام بیمه شخص ثالث خودرو، می‌توانید به سایت bimeh.com مراجعه کنید.
    بیمه بعدی بیمه بدنه است که با پرداخت حق بیمه آن، می‌توانید خودروی خود را در برابر حوادث و آسیب‌های احتمالی بیمه کنید. در صورت بروز خسارت، شرکت بیمه‌گر بر اساس شرایط مندرج در بیمه‌نامه، خسارت وارده را جبران می‌نماید. هزینه بیمه بدنه ماشین تارا ایران‌ خودرو را نیز می‌توانید از سایت    bimeh.com  استعلام بگیرید. برای خرید بیمه بدنه به صفحه اصلی سایت بیمه دات کام مراجعه نمایید و از طریق منو اقدام نمایید.
    در آینده نزدیک، شاهد ورود هر چه بیشتر خودروهای تارا K132 در جاده‌ها و خیابان‌های کشور خواهیم بود.
    برگرفته از سایت بیمه دات کام (https://bimeh.com)

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو