فونیکسریمکسبهتام

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد تصریح‌کرد:

برخورد قاطع قضایی با خودروسازان در صورت محرز شدن عدم کارکرد درست ایربگ

عصر خودرو- مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران تصریح‌کرد: درصورتی که در گزارش‌های فنی محرز شود خودروسازان برخلاف تعهدات‌شان در خصوص ایربگ‌ها عمل کرده‌اند، به‌طور قطع برخورد قضایی با آنها انجام خواهد شد.

برخورد قاطع قضایی با خودروسازان در صورت محرز شدن عدم کارکرد درست ایربگ
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، بیستم دی ماه بود که تصادفی زنجیره‌ای در خوزستان به وقوع پیوست و در جریان آن بیش از 50 تن مصدوم و کشته شدند. آن چیزی که در این سانحه موجب حیرت همگان شد، باز نشدن ایربگ‌های خودروها بود که بار دیگر ضرورت نظارت دقیق‌تر بر کیفیت خودروها را گوشزد کرد.

    در این زمینه، «پیمان پیرایش» مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران امروز (یکشنبه)‌ در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درخصوص آخرین وضعیت موضوع ایربگ‌های خودروهای حادثه رانندگی در بهبهان، افزود: ایربگ یکی از استانداردهای اولیه در تولید خودرو است که از سوی سازمان ملی استاندارد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

    وی بیان‌داشت: نصب ایربگ در خودروها از سال 91 اجباری و از سال 92 اجرایی شد و تا امروز در آزمون خودروها در برخورد از روبه‌رو تست می‌شود و تا نتیجه آزمایشات واصل نشود، سازمان ملی استاندارد هیچ تاییدیه‌ای برای خودروها نمی‌دهد.

    پیرایش خاطرنشان‌کرد: با تاییدیه‌های سازمان ملی استاندارد، تعهدات خودروسازان مبنی بر رعایت استانداردها در تولید انبوه و در ادامه نظارت‌های ما، تولید خودروها انجام می‌شود.

    وی گفت: در تصادف اخیر بیان شده که ایربگ هیچ‌یک از خودروهای ایرانی باز نشده است، در این زمینه سازمان ملی استاندارد مکاتبه‌ای با پلیس راهور ناجا داشته تا گزارش مربوطه را در اسرع وقت در اختیار ما قرار دهد و علاوه بر آن به ما اجازه دهند یک تیم تخصصی برای بررسی فنی خودروها در پارکینگ مربوطه اعزام کنیم.

    مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران تصریح‌کرد: در صورتی که در بررسی‌های فنی محرز شود خودروسازان برخلاف تعهدات‌شان عمل کرده‌اند، به‌طور قطع برخورد قضایی با آنها انجام خواهد شد.

    وی در خصوص شائبه‌های طرح شده مبنی بر احتمال دستکاری ایربگ از سوی صاحبان خودروها، اظهار داشت: ایربگ خودرو در سمت سرنشین را می‌توان غیرفعال کرد، زیرا اگر کودک خردسال یا نوزاد در آن بنشیند، باز شدن ایربگ می‌تواند به کودک آسیب بزند.

    پیرایش ادامه‌داد: ایربگ یک بالش نرم نیست، بلکه کیسه هوایی است که با سرعت 400 کیلیومتر بر ساعت باز می‌شود و اگر فردی که روی صندلی خودرو نشسته فاصله و شرایط لازم را نداشته باشد، شاید موجب آسیب شود؛ به همین دلیل خودروساز در سمت سرنشین آپشنی تعبیه کرده که بتوان ایربگ را غیرفعال کرد.

    وی تصریح‌کرد: البته باید توجه داشت در تصادفات کوچک با سرعت پایین، ایربگ‌ها باز نمی‌شوند و باید زاویه برخورد و شدت ضربه طوری باشد که موجب تحریک چاشنی‌های انفجاری ایربگ شود.

    این مقام مسوول سازمان ملی استاندارد اضافه‌کرد: بخشی از ایربگ‌ها تولید داخل هستند، اما برخی از قطعات ایربگ‌ها از خارج کشور تامین می‌شود که در خصوص آن قطعات نیز باید بررسی‌های لازم انجام شود.

    وی در خاتمه خاطرنشان‌کرد: روز گذشته نامه سازمان ملی استاندارد به پلیس راهور ناجا ارسال شده و امیدواریم تا پایان هفته بتوانیم گزارش جامعی در این زمینه داشته و به مردم اطلاع‌رسانی کنیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو