فونیکسریمکسبهتام

مدیرعامل ساپکو:

امسال ۴۵ هزار دستگاه خودرو تجاری نشد

عصر خودرو- مدیرعامل ساپکو می گوید: تولید خودرو کاهش پیدا نکرده است و تعدادی از خودرو‌ها را از پارکینگ‌ها خارج و تجاری کردیم.

امسال ۴۵ هزار دستگاه خودرو تجاری نشد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، پیرمحمدی می گوید: حدود 35 درصد از ارزبری مربوط به قطعات برق الکترونیک می‌شود و مربوط به صنعت خودرو نیست.

    به گفته مدیرعامل ساپکو، اغلب خودرو‌های تولید شده سال گذشته تجاری شده و کمتر از 10 درصد آنها رسوب کرده و 8 درصد آن ها ناقص مانده که به خودروهای تجاری امسال منتقل شده است.

    امسال تاکنون 380 هزار خودرو طبق برنامه تولید شده که از این میزان کل خودرویی که تجاری شده 335 هزار دستگاه است. حدود 45 هزار دستگاه از خودرو‌های امسال ایران خودرو تجاری نشده است.

    تعداد خودرویی که در ایران خودرو طی سال گذشته تولید شده بالغ بر 501 هزار دستگاه بوده، تعداد خودرویی که تجاری شده و دست مشتری هم رسیده حدود 470 هزار دستگاه بوده است.

    به گفته خودروسازان، علت تجاری نشدن خودروهای کف پارکینگ نقص در کمبود ریزتراشه هایی است که مشکل جهانی دارند. این ریزتراشه ها مرتبط با صنعت برق الکترونیک است که در کشور امکان ساخت آنها وجود ندارد.

    شرکت‌های خودروسازی از جنرال موتورز تا استلانتیس و هوندا موتور خطوط مونتاژ کارخانه هایشان را به دلیل کمبود تراشه تعطیل کرده اند. البته بخشی از این کمبود ناشی از تحریم‌هایی است که دولت سابق آمریکا علیه کارخانه‌های تراشه سازی چینی وضع کرده است. برخی از شرکت‌ها کارکنانشان را مرخص کرده اند.

    کارخانه‌های تولید ریزتراشه‌ها که عمدتا متعلق به شرکت‌های آسیایی است و معمولا تراشه‌هایی با پیشرفتگی کمتر تولید می‌کنند، به دلیل سرمایه گذاری اندک در سال‌های اخیر در مضیقه قرار گرفته اند. اکثر این کارخانه‌ها برای تولید تراشه‌های خودرو استفاده می‌شوند.

    بازرس‌کل امور صمت سازمان بازرسی کل کشور گفته بود  براساس آخرین آمار، بالغ بر 178 هزار خودرو ناقص در پارکینگ‌ها انباشت شده است و برداشت این است که نیاز به نهادی تنظیم کننده برای تامین قطعات وجود دارد. خودروسازان مجبورند پیش فروش کنند، زیرا زیان انباشته و مشکل نقدینگی دارند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط