فونیکسریمکسبهتام

بدترین سال فروش خودرو در چند دهه گذشته در اروپا رقم خورد

عصر خودرو- فروش خودرو در اروپا در دسامبر سال ۲۰۲۱ به دلیل کمبود تراشه ۲۲ درصد کاهش یافت.

بدترین سال فروش خودرو در چند دهه گذشته در اروپا رقم خورد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز، در ماه دسامبر سال 2021 برای ششمین ماه متوالی، روند کاهشی فروش خودرو در اروپا رقم خورد و آثار بحران تأمین و کمبود تراشه نیمه هادی را به نمایش گذاشت.  بر اساس آمار منتشر شده ی انجمن سازندگان اتومبیل اروپایی European Automobile Manufacturers’ Association در ماه سپتامبر که بهترین زمان خرید خودرو به مناسبت ایام کریسمس است، فقط 950,218 دستگاه خودرو سواری در اروپا به فروش رسید.  به طور کلی در سال گذشته، فروش خودروی جدید در اروپا 1.5 درصد افت داشت و سالی که گذشت، یکی از بدترین سال ها از دهه 1990 و از زمانی است که این انجمن، آمار فروش خودرو در اروپا را به دقت رصد می کند.

    با این که پیش بینی های زیادی در مورد پایان بحران کمبود تراشه در صنعت خودروی جهانی شده بود، اما از وخامت آن هنوز کاسته نشده است. سال 2022 هم تأمین قطعات نیازمند آی.سی، تراشه و پردازشگر همچنان دشوار باقی خواهد ماند. آثار همه گیر شدن ویروس کرونا روی اطمینان مصرف کنندگان ادامه خواهد یافت.

    شرکت خودروسازی فرانسوی رنو که در سال 2021 به خاطر کمبود تراشه 500 هزار دستگاه از برنامه عقب ماند در حالی که تقاضا برای این تعداد داشت. این خودروساز پیش بینی کرده است که در نیمه اول 2022 همچنان این وضعیت دشواری در تأمین تراشه به قوت خود باقی بماند اما از نیمه دوم سال به خاطر افزایش ظرفیت تراشه سازان به تدریج این معضل فروکش خواهد کرد.

    پتیر فاس Peter Fuss از EY's Automotive می گوید: «فروش خودرو در سال 2022 به همان اندازه سال 2021 چالشی است. ما همچنان در سرتاسر دنیا با معضل ادامه همه گیری ویروس مواجهیم و در اروپا هم موج جدید اُمیکرون وجود دارد که همچنان بر رفتار مصرف کنندگان محدودیت قابل توجهی تحمیل خواهد کرد.»

    آلمان، به عنوان بزرگترین بازار خودروی اروپا، در افت فروش خودرو هم در صدر قرار گرفته و در ماه دسامبر با 27 درصد افت مواجه شده است و وطن ب ام و و فولکس واگن بالاترین رکورد افت فروش سالانه را برجای گذاشته است. حکومت این کشور هم محدودیت هایی را به خاطر همه گیری ویروس کرونا تحمیل کرده که باعث کاهش رشد در بزرگترین اقتصاد قاره اروپا شده و این کاهش در فصل چهارم سال 2021 به حدود 1 درصد در کل اقتصاد این کشور رسیده است.

    با این که خودروسازان با کاهش تولید و محدودیت های تأمین قطعه مواجه شدند، آن چه زیان آنها را جبران کرد، افزایش قیمت خودروهای نو و دست دوم بود. اکثر شرکت ها در سال 2021، تولید خود را به سمت محصولات با حاشیه سود بالاتر سوق دادند تا کاهش میزان تولید را جبران کنند.

    تحلیل گران ال.ام.سی اتومتیو LMC Automotive در باره فروش خودرو در اروپای غربی در ماه سپتامبر می گویند: «به طور واضح یک عدم توازن بین فعالیت بازار و تقاضای موجود مشاهده می شود. پیش بینی پایه فرض را بر این گذاشته است که معضلات تأمین که مهمترین آن کمبود نیمه هادی ها است، همچنان بر این عدم توازن بین تقاضا و عرضه سایه انداخته و ادامه خواهد یافت؛ هر چند که در سال 2022 به تدریج به سمت آرامش خواهد رفت.»

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو