فونیکسریمکسبهتام

مدیر امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور خبر داد

برخورد با نصب کننده‌های کاتالیست اجاره‌ای برای فریب مراکز معاینه فنی

عصر خودرو- مدیریت امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور با اشاره به اینکه با استفاده از اکیپ های فنی سیار و دستگاه آنالیز گاز خروجی خودروها به هنگام تردد در کنار جاده کنترل می‌شوند، از برخورد با افرادی که به قصد فریب مراکز معاینه فنی اقدام به نصب کاتالیست اجاره‌ای کرده‌اند، خبر داد.

برخورد با نصب کننده‌های کاتالیست اجاره‌ای برای فریب مراکز معاینه فنی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا؛ عبدالله متولی با تأکید بر تأثیر کاتالیست در بهبود عملکرد خودروها گفت: درخصوص کاتالیست باید به ماده 2 آیین نامه کاهش آلایندگی هوای کلانشهرها مصوب سال1390 در هیئت وزیران اشاره کنم. امیدواریم  بر اساس این ماده و دو تبصره ذیل آن؛ از یک سو تولید و عرضه کاتالیست با کیفیت در کشور به سبب کاهش قیمت آن، افزایش یابد و از طرفی با همکاری جمعی ارگان‌هایی همچون وزارت صمت، سازمان محیط زیست و دستگاه‌های انتظامی و قضایی،  نظارت بر تعمیرگاه‌های متخلفی که به قصد فریب مراکز معاینه فنی اقدام به نصب و اجاره کاتالیست می کنند؛ تشدید شود.

    وی افزود: طبق بررسی‌های انجام شده کاتالیست 90 درصد از گازهای سمی را بی اثر می‌کند، چنانچه به عنوان نمونه هیدروکربن های نسوخته که از موتور خارج می شوند را تبدیل به آب و دی اکسید کربن می کند و یا اکسیدهای ازُت را به گاز ازُت تبدیل  می‌کند که این موارد بسیار در کاهش آلودگی هوا موثر هستند.

    کارآیی کاتالیست‌های تولید داخل تا مسافت 80 هزار کیلومتر موثر است


    متولی، کارآیی کاتالیست‌های تولید داخل را تا مسافت 80 هزار کیلومتر موثر دانست و افزود: بعد از طی این مسافت کاتالیست‌ها عملا کارآیی خود را از دست می‌دهند و در این صورت میزان آلایندگی خودرو تا 5 برابر افزایش می یابد و این نکته بسیار مهمی است که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد. چنانچه خودروهایی که 4 سال از عمرشان می‌گذرد حتما باید گواهی معاینه فنی را دریافت کند؛ اما نکته اینجاست که شاید یک خودرو به واسطه عملکردش طی یک سال این 80 هزار کیلومتر را طی کند. بنابراین این خودرو حتما باید  اقدام به تعویض کاتالیست خود کند چون در غیر این صورت با  تولید حجم زیاد گازهای سمی خطرناک، می تواند برای پاکیزگی هوا و در نهایت سلامت شهروندان مضر باشد.

    وی ادامه داد: از بعد اجتماعی هر شهروندی باید نسبت به سلامت شهروندان حساس باشد و به موقع اقدام به تعویض کاتالیست بی کیفیت خودروی خود کند تا موجب تشدید آلایندگی هوا و خسارت های کلان ناشی از آن نشود.

    مدیر امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور درباره استفاده غیرمجاز برخی افراد از کاتالیست اجاره‌ای، گفت: رانندگان باید بدانند که با استفاده از اکیپ‌های فنی سیار و دستگاه آنالیز، گاز خروجی خودروها به هنگام تردد در کنار جاده کنترل می‌شوند و به لحاظ فنی سنجش آنها انجام می شود؛ لذا اگر در جریان پیگیری‌ها به مواردی برخورد شود که افرادی به قصد فریب مراکز فنی اقدام به نصب  کاتالیست یا  قطعات اجاره‌ای کرده‌اند، بی تردید با آنها برخورد قانونی صورت می‌گیرد و پرونده مالکین چنین خودروهایی به دادگستری و مراجع قضایی ارجاع خواهد شد، ولی استفاده غیر مجاز از کاتالیست اجاره‌ای از سوی مراکز معاینه فنی قابل شناسایی نیست.

    52 درصد از مردودی خودروهای کشور به دلیل آلایندگی خودرو بوده

    کاتالیست 90 درصد گازهای خروجی را تصفیه و به بی خطر تبدیل می‌کند

    وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری52 درصد از مردودی خودروهای کشور به دلیل آلایندگی خودرو بوده است، تاکید کرد: آیتم های مختلفی وجود دارد که یک خودرو به دلیل آلایندگی رد می شود یعنی نشان نمی‌دهد که این مردودی به دلیل نقص کاتالیست بوده یا مثلا به خاطر روغن سوزی خودرو بوده است و… چون ما گازهای خروجی از اگزوز را در نظر می گیریم؛ امایکی از آیتم هایی که جلوی آلایندگی گازها را می‌گیرد کاتالیست است که 90 درصد گازهای خروجی را تصفیه  و به بی خطر تبدیل می کند.

    متولی افزود: طی بررسی‌های صورت گرفته 90 درصد خودروها پس از مردودی در آزمون آلایندگی نسبت به رفع نقص خودرو اقدام کرده اند که این مساله گویای موثر بودن آزمون‌های معاینه فنی در شناسایی و رفع نقایص خودرو به ویژه در زمینه آلایندگی است.‌

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو