فونیکسریمکسبهتام

اگر بومی‌سازی کاتالیست‌ها انجام نشده بود به علت تحریم دچار مشکل می‌شدیم

عصر خودرو- نایب رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان جاذب و کاتالیست گفت: از مسوولان درخواست داریم با ممنوعیت واردات برای یک دوره زمانی مشخص از صنعت نوپای کاتالیت حمایت کنند.

اگر بومی‌سازی کاتالیست‌ها انجام نشده بود به علت تحریم دچار مشکل می‌شدیم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، حسین نوایی در خصوص دیدار با رهبر معظم انقلاب گفت: در جلسه صبح روز یکشنبه با رهبر انقلاب در خصوص فضای اقتصادی کسب‌وکار و مشکلات بخش تولید صحبت شد زیرا تولید همواره در اقتصاد کشورها نقش موثری دارد و باید مسائل بخش تولید برطرف شود تا اقتصاد کشور بهبود یابد.

    وی افزود: در کشور ما اکثر موانع پیش روی تولیدکنندگان به دولت بازمی‌گردد؛ برای مثال مشکلات بیمه، مالیات، مسائل گمرکی و هزینه‌های انرژی همه مربوط به دولت است.

    این فعال اقتصادی درباره حوزه فعالیت خود گفت: کاتالیست‌ها در تولید آهن و فولاد، انواع اسیدها و مواد شیمیایی، محصولات پلیمری، هیدروژن، صنایع غذایی، بهداشتی و خودرو کاربرد دارد و صنعتی شدن جوامع بدون وجود کاتالیست امکان‌پذیر نخواهد بود.

    وی افزود: هم‌اکنون کل کاتالیست‌ها و جاذب‌های موردنیاز صنایع فولاد، گاز و نفت و بخش عمده‌ای از صنایع پالایش و پتروشیمی در داخل تولید می‌شود.

    نوایی گفت: انجمن تولیدکنندگان جاذب و کاتالیست بیش از 10 عضو دارد که همگی دانش‌بنیان تولیدی و کاملاً خصوصی هستند و با اشتغال چهار هزار نفر، درمجموع بیش از 100 نوع کاتالیست و جاذب با ظرفیت 120 هزار تن در سال و صرفه‌جویی ارزی سالانه حدود 700 میلیون دلار را تولید می‌کنند و صادرات این محصولات نیز آغاز شده و در ابتدای راه است.

    وی درباره برنامه‌های آتی انجمن تولیدکنندگان جاذب و کاذب گفت: تکمیل زنجیره تولید حدود پنج درصد باقیمانده کاتالیست ها، سرمایه‌گذاری جهت افزایش ظرفیت و تولید محصولات جدید، ارتقاء و توسعه مراکز پژوهش جهت دستیابی به محصولات با کیفیت بالاتر، تولید لیسانس ایرانی با استفاده از کاتالیست ایرانی و توسعه صادرات از جمله برنامه‌های آتی انجمن است.

    نایب رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان کاتالیست درباره کیفیت کاتالیست ایرانی گفت: در ابتدای مطرح شدن موضوع بومی‌سازی کاتالیست در ایران، بسیاری مقاومت‌ها از سوی افرادی که باور دستیابی به این فناوری فوق پیشرفته را نداشتند، وجود داشت ولی هم‌اکنون که کل صنایع با تکیه بر کاتالیست­های ایرانی مشغول به فعالیت هستند، در عمل جایگزین محصولات شرکت‌های خارجی که قبلاً به آنها وابسته بودیم شده­اند و رکوردهای تولید فراوانی نیز ثبت شده است.

    وی افزود: اگر بومی‌سازی کاتالیست ها در زمان مناسب شکل نمی‌گرفت، به واسطه تحریم، امروز شاهد توقف یا تأخیر در تولید همه صنایع نامبرده بودیم.

    به گفته نوایی اخذ تضامین متعدد بانکی از تولیدکننده داخلی و نبود تعهدی در زمینه زمان و نحوه پرداخت مبلغ قرارداد به تولیدکننده داخلی از جمله مشکلات فعالان این بخش است.

    وی تصریح کرد: از دولت و مسئولان درخواست داریم به دلیل نگرانی ورود مجدد شرکت‌های خارجی با رویکرد دامپینگ، از صنعت نوپای کاتالیست با ممنوعیت واردات، برای یک دوره زمانی مشخص حمایت شود.

    نایب رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان کاتالیست گفت: اعضای انجمن متعهد می‌شوند کل کاتالیست موردنیاز کشور را تولید کنند و بنابراین تقاضا دارد تا شرکت‌های دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی و بخصوص هلدینگ­ها در حوزه تولید کاتالیست ورود نکنند که خطر بزرگی برای این صنعت استراتژیک و سرمایه‌های بخش خصوصی است.

    وی همچنین تاکید کرد: تعیین مرجع رسیدگی به تخلفات ناشی از واردات دیگر خواسته فعالان عرصه کاتالیست در کشور است.

    نوایی گفت: برگزاری جلسات با حضور رهبر انقلاب به طور حتم در حل مشکلات بخش تولید مؤثر خواهد بود و با دستور رهبر معظم انقلاب بسیاری از این مسائل حل شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو