فونیکسریمکسبهتام

گام اول بنزین برای همه در کیش

عصر خودرو- کیش به عنوان پایلوت اجرای طرح بنزین برای همه تا ۱۰ روز آینده شاهد اجرای آن خواهد بود و هم اکنون مقدمات و زیرساخت های آن فراهم شده تا اولین گام اجرای تخصیص سهمیه سوخت خودروهای بنزینی براساس کارت ملی در این جزیره برداشته شود.

گام اول بنزین برای همه در کیش
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، برخورداری تمام افراد جامعه از خدمات عمومی دولت یکی از مطالبه های مردم است که دولت سیزدهم با اجرای طرح سهمیه بندی سوخت براساس کد ملی به دنبال آن است به طوری که یارانه پرداخت شده به این فراورده سوختی براساس کد ملی در اختیار همه ایرانیان ساکن در کشور قرار می گیرد.

    این طرح ویژه خودروهای بنزین سوز است که بخش عمده  یارانه سوخت را به خود اختصاص داده اند و قرار است سهمیه سوخت به این خودروها در 2 بخش خودروهای شخصی و خودروهای عمومی (تاکسی و وانت) تخصیص داده شود.

    تخصیص یارانه به سوخت خودروها از سال 1360 بر روی میز دولت قرار داشته و در این مدت نوع پرداخت آن دستخوش تغییرات مختلفی شده که در نهایت اواخر آذر1400 با انتشار یک خبر مبنی بر صدور دستور برای فراهم شدن زمینه اجرای طرح بنزین برای همه براساس کد ملی به صورت آزمایشی در جزیره کیش این مساله دوباره در کانون توجهات قرار گرفت.

    آنچه که تا کنون از گفته های مسوولان بدست می آید می توان گفت که هدف دولت از اجرای طرح بنزین برای همه حذف یارانه سوخت یا افزایش قیمت آن نیست بلکه به دنبال ارایه راهکاری با قابلیت اجرایی در راستای بهره مندی تمام افراد جامعه به ویژه دهک های پایین از این سوبسید است.

    کیش محل اجرای آزمایشی این طرح برای رفع نواقص احتمالی آن است و مسوولان و دست اندرکاران جزیره با همکاری وزارتخانه های مختلف برنامه ریزی ها برای اجرای این طرح را هم اکنون به مرحله نهایی رسانده اند و قرار است به زودی اجرای آن آغاز شود.

    مگر قبلا همه بهره‌مند نمی شدند؟

    شاید سئوالی که از این طرح به ذهن بیاید آن است که مگر قبلا همه یارانه سوخت بهره‌مند نمی شدند؟ و در پاسخ باید گفت: براساس سهمیه بندی سوخت با کارت سوخت، این یارانه به ایرانیان دارای خودرو تعلق می گیرد اما در طرح بنزین برای همه هر فرد در قید حیات ایرانی براساس کد ملی خود می تواند از این امکان بهره‌مند شود.

    به عبارتی در طرح قبلی بهره مندی از یارانه سوخت (بنزین) نیازمند داشتن خودرو بود که براساس آمار تنها 52 درصد ایرانی دارای خودرو هستند و 48 درصد بقیه که عمدتا قشر کم درآمد کشور را تشکیل می دهند از یارانه سوخت بی بهره هستند و سهم آنها به کارت سوخت 52 درصد دارای خودرو تعلق می گیرد.

    اما به گفته متولیان امر (وزرای اقتصاد و نفت) در طرح نیازی به صاحب خودرو بودن نیست و همه ایرانیان می توانند از آن بهره ببرند و در صورتی که صاحب خودرو نیستند سرپرست خانواده می تواند یارانه بنزین اختصاص یافته به اعضای خانواده را به فروش برساند یا به شخص دیگری منتقل کند.

    گام اول بنزین برای همه در کیش

    قطعی شدن سهمیه 20 لیتری در طرح آزمایشی

    طی 2 ماه گذشته در خصوص میزان سهمیه هر نفر 2 آمار مختلف ارایه شده که طبق گفته وزیر اقتصاد و دارایی هر شخص ماهانه 20 لیتر و براساس گفته وزیر نفت هر نفر 15 لیتر سهمیه بنزین دارند اما آنچه تا کنون قطعی شده است اجرای طرح آزمایشی در جزیره برای هر کیشوند ماهانه 20 لیتر است.

    سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش در تشریع جزئیات این طرح گفت: از این پس سهمیه بنزین به دارندگان هر کد ملی دارای خودرو یا فاقد خودرو تعلق می گیرد و  میزان یارانه تخصیصی به ازای هر نفر  معادل 20 لیتر بنزین به نرخ  یک هزار و 500 تومان است.

    استفاده یا فروش

    محمدرضا نوایی لواسانی افزود: یارانه سهمیه بنزین از هر کارت بانکی قابل برداشت است و افراد در صورت نداشتن خودرو می توانند این یارانه را با نرم افزاری که به همین منظور طراحی شده و اعلام خواهد شد به فروش برسانند و افرادی که به هر دلیلی امکان فروش سهمیه ی خود یا انتقال به دیگری را نداشته باشند، بعد از مدت مشخصی مبلغ آن را به صورت فروش خودکار، در حساب خود دریافت خواهند کرد .

    خودروهای عمومی بدون تغییر

    دولت در اجرای این طرح به منظور جلوگیری از ایجاد بار تورمی 2 اصل را پیش رو قرار داده که شامل افزایش نیافتن قیمت بنزین یارانه ای و آزاد و همچنین تخصیص سهمیه بنزین به خودروهای عمومی طبق روال قبل است.

    سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در این ارتباط گفت: با اجرایی شدن طرح جدید سهمیه بنزین، رانندگان وسایل نقلیه عمومی همچنان از سهمیه‌ خود برخوردارند و هیچگونه تغییری در سهمیه تاکسی‌ها، خودروهای عمومی و گازوییلی ایجاد نمی‌شود و علاوه بر آن اعضای  خانواده‌ هایشان  نیز مشمول دریافت یارانه سهمیه 20لیتر بنزین نیز می‌شوند.

    گام اول بنزین برای همه در کیش

    3  هزار تومان سقف قیمت بنزین

    ثابت نگه داشتن قیمت بنزین مهمترین راهکار جلوگیری از بار تورمی این طرح است که  مالک شریعتی نیاسر عضو کمیسیون انرژی مجلس پیشتر در گفت  گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به بررسی لایحه بودجه سال 1401 در مجلس، اظهار داشت: قیمت بنزین در لایحه بودجه سال آینده به قیمت امسال پیشنهاد شده است از همین رو بنزین سهمیه‌ای یک هزارو 500 تومان و بنزین آزاد نیز سه هزار تومان خواهد بود.

    شریعتی تاکید کرد: نه دولت و نه مجلس قصد افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین را ندارند و حتی این اجازه در لایحه بودجه 1401 هم به دولت داده نشده است؛ از این رو هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

    ابهام علت اصلی تاخیر در اجرای آزمایشی

    قرار بود این طرح 15 دی ماه به صورت آزمایشی در جزیره کیش اجرا شود که اجرایی شدن آن تا کنون به تعویق افتاده و حسین شمسیان راد سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در پاسخ به چرایی تغییر تاریخ اجرای آن گفت: ابهام علت توقف این طرح این بود که ما اعتقاد داریم در این دولت کار بدون روند کارشناسی و خلق الساعه نباشد و حال مردم بر اثر اجرای آن بد نشود.

    104  کیشوند پیشقراول اجرای طرح

    هم اکنون مقدمات اجرای این طرح در جزیره کیش از چند مدت قبل در حال انجام بوده و به گفته سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش، بارها زیرساخت‌های اجرای این طرح در جزیره بررسی شده و در تجهیزات لازم جایگاه‌های سوخت نیز نصب شده و در حال آزمایش است.

    شمسیان راد با بیان اینکه در اجرای مقدماتی این طرح 104 کیشوند شرکت داده شدند و در حال اجرای طرح هستند تا عیوب مختلف برطرف شود افزود: برای دریافت سوخت، پس از کشیدن کارت بانکی در محل جایگاه با وارد کردن چهار رقم کدملی صاحب کارت و میزان سهمیه یارانه‌ای و آزاد اختصاص یافته مشخص می‌شود.

    وی گفت: شخص پس از مشخص شدن میزان سهمیه سوخت گیری می‌کند و کارت بانکی را مجدد می‌کشد و پس از وارد کردن رمز کارت مبلغ از یارانه پرداخت خواهد شد.

    شمسیان راد گفت: از ابتدای کارت کشیدن تا ورود برای سوخت گیری چند ثانیه زمان می گذرد و برای کاهش و به صفر رساندن این فاصله چندثانیه‌ای جایگاه‌های سوخت به فیبر نوری متصل شده است.

    عدالت در برخورداری همه آحاد جامعه از این خدمت یکی از اهداف اجرای طرح بنزین برای همه است و انتظار می رود پس از طرح آزمایشی و رفع نواقص و ایرادات احتمالی برای تحقق این عدالت در جامعه به ویژه بهره مندی دهک های پایین در کل کشور اجرا شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو