فونیکسریمکسبهتام

۱۲ساعت توقیف جریمه موتورسواران بی‌انضباط

عصر خودرو- فرمانده انتظامی تهران بزرگ: پلیس، طرح انضباط‌بخشی تردد موتورسیکلت‌سواران را قاطعانه شروع کرده است و با جدیت پیگیری می‌کند.

۱۲ساعت توقیف جریمه موتورسواران بی‌انضباط
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از همشهری، «انضباط‌بخشی تردد موتورسیکلت‌سواران» عنوان طرح برخورد با موتورسواران متخلف است که صبح دیروز با حضور فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ و جانشین رئیس پلیس راهور پایتخت در میدان انقلاب کلید خورد؛ طرحی که همزمان در 100نقطه پرتردد شهر مثل چهارراه ولیعصر، میدان تجریش، میدان جمهوری و... نیز به اجرا درآمد و عملیاتی شد. تخلفات پلاک، حمل بار غیرمتعارف، جابه‌جایی مسافر بیش از حد ظرفیت، عبور از چراغ قرمز، حرکت خلاف جهت، عبور از خط ویژه، نداشتن مدارک، حرکات مخاطره‌آمیز، عبور از پیاده‌رو و ایجاد آلودگی صوتی، 10تخلفی هستند که در این طرح منجر به توقیف 12ساعته موتورسیکلت‌ها می‌شود. به‌گفته فرمانده انتظامی تهران بزرگ، علاوه بر توقیف موتور، راکبان متناسب با تخلف صورت‌گرفته جریمه می‌شوند و تعهد می‌دهند که دیگر مرتکب تخلف نشوند و جرائم معوقه را هم باید بپردازند. البته آموزش کوتاهی هم درخصوص رعایت قوانین به راکبان متخلف داده می‌شود. این نخستین طرح ساماندهی و نظم‌بخشی به موتورسیکلت‌سواران نیست و قطعا آخرین هم نخواهد بود. پیش‌ از این پلیس با اجرای طرح‌های مختلف مانند موتوریارپلیس و شهرداری تهران هم با راه‌اندازی پویش موتورسوار خوب و اجرای نمایش‌های خیابانی (پرفورمنس) در سال پیش، تلاش کردند با اقدامات فرهنگی، رفتارهای صحیح ترافیکی را در میان موتورسواران نهادینه کنند اما بی‌انضباطی در تردد موتورسیکلت‌سواران بیانگر آن است که این طرح‌ها خیلی موفق نبوده‌اند؛ موضوعی که فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ آن‌را تأیید کرد و بگفت: «طرح‌های قبلی با محوریت ساماندهی موتورسیکلت‌ها اجرایی شده است و لازمه این کار مشارکت و همکاری سایر دستگاه‌ها و نهادها بود که در این طرح وظایفی به‌عهده داشتند و باید به مسئولیت‌هایشان عمل می‌کردند. شاید بخشی از عدم‌موفقیت این طرح‌ها ناشی از درست عمل‌نکردن دستگاه‌ها به وظایفشان بوده است که با دلسوزی‌های بی‌جهت و نادرست اجازه ندادند طرح‌ها در مسیر درست اجرایی شوند.»

    شرط پلیس؛ رعایت قانون
    موتورسواران مجاز به استفاده از موتورسیکلت هستند اما به‌شرط اینکه قانون را رعایت کنند؛ این جمله سردار حسین رحیمی است. او همچنین با بیان اینکه حدود 4میلیون و 300هزار دستگاه موتورسیکلت در تهران وجود دارد و بیش از 46درصد فوتی‌ها و بیش از 50درصد مصدومان ترافیکی متعلق به موتورسواران است، تأکید کرد: «حفاظت و صیانت از جان راکبان موتورسوار برای ما اهمیت دارد و به همین دلیل این بار طرح انضباط‌بخشی تردد موتورسیکلت‌سواران توسط پلیس و بدون مشارکت هیچ نهاد و ارگان دیگری اجرایی شده است تا حداقل بتوانیم در پایان طرح پاسخگوی خود و مردم باشیم.»  او خطاب به موتورسواران گفت: «در وضعیت کنونی ترافیک تهران باید پذیرفت موتورسیکلت یک وسیله‌ای است که در کوتاه‌ترین زمان مسیر مبدأ تا مقصد را طی می‌کند و معتقدیم همه موتورسواران مجاز به تردد و استفاده از موتورسیکلت هستند اما به شرطی که قانون را رعایت کنند.
    پلیس این طرح را قاطعانه شروع کرده و با جدیت پیگیری می‌کند و حتما تداوم و استمرار خواهد داشت.» به‌گفته این مقام مسئول، علاوه بر پلیس راهور، پلیس پیشگیری و یگان امداد هم در این طرح مشارکت دارند.

    تلاش مدیریت شهری برای بهبود وضعیت موتورهای پایتخت
    شهرداری تهران در راستای مسئولیت اجتماعی با فراهم‌کردن زیرساخت‌ها ازجمله ایجاد مسیرهای ویژه موتورسواران و برقی‌کردن این وسیله نقلیه، برای ساماندهی وضعیت موتورسیکلت‌های پایتخت گام‌هایی را برداشته است. در حقیقت مدیریت شهری قصد دارد با این اقدامات علاوه بر نظم‌بخشی به عبور و مرور، به وظیفه خود در راستای کاهش آلودگی هوای تهران هم عمل کند؛ چرا‌که یک موتورسیکلت کاربراتوری حدود 6برابر خودرو یورو 2، آلایندگی دارد. به همین دلیل شهردار تهران 28دی‌ماه وقتی لایحه بودجه 1401 پایتخت را تحویل رئیس شورای شهر تهران می‌داد، گفت که برقی‌کردن 300هزار موتور کار (شرکت‌ها و سازمان‌ها) اولویت ما‌ست. علیرضا زاکانی همچنین تأکید کرد: «باید به سمت استفاده از موتورسیکلت برقی برویم و ازاین‌رو با دولت مذاکراتی انجام شده است.» حالا رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران از پیگیری جدی این موضوع خبر داده و گفته که موتورسیکلت برقی یک راهکار موفق است که می‌تواند به کاهش ترافیک و آلودگی هوا کمک کند. سیدجعفر تشکری هاشمی تأکید کرده است: «اگر موتورهای باکیفیت در تهران داشته باشیم، قطعا شاهد کاهش جرائم، ناهنجاری‌ها، آلودگی هوا و ناامنی و... خواهیم بود؛ بنابراین تصمیم داریم حتما تسهیلاتی چون شارژ رایگان برق موتور، کمک‌های بلاعوض، وام ارزان‌قیمت و بدون بهره‌ برای خرید موتورهای برقی به شهروندان ارائه دهیم تا استفاده از این وسیله نقلیه پاک میسر شود.»

    مکث
    آموزش در مهدهای کودک
    به‌ گفته سردار حسین رحیمی دیروز در مدت 4ساعت با اجرای طرح انضباط‌بخشی تردد موتورسیکلت‌ها در 100نقطه، حدود هزار دستگاه موتورسیکلت متخلف توقیف شد که بیشترین تخلف مربوط به پلاک‌های مخدوش بوده و حرکت خلاف جهت، عبور از پیاده‌رو، گذر از خط ویژه و عبور از چراغ قرمز در رتبه‌های بعدی قرار داشتند. همچنین آنطور که فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ گفته، روزانه 34هزار تماس با پلیس110 گرفته می‌شود که بخش زیادی از تماس‌ها مربوط به تخلفات و بی‌نظمی‌های موتورسیکلت‌هاست و شهروندان خواستار رسیدگی به این وضعیت هستند.
    رضا امیری که راکب موتورسیکلت است، به‌عنوان یک شهروند با ابراز رضایت از اجرای چنین طرح‌هایی گفت: «اجرای این طرح‌ها به نفع شهروندان و موتورسواران است اما زمانی نتایج خوبی خواهند داشت که زیرساخت‌ها فراهم شود. وقتی موتورسواران قانون‌مدار باشند، دیگر نیازی به حضور پلیس و اجرای چنین طرح‌هایی نیست. پس باید از همین امروز احترام به قانون را در مهدکودک‌ها و مدارس به کودکان آموزش داد تا در آینده نسل قانونمندتری داشته باشیم.»
    احمد موسی‌پور هم شهروند دیگری است که در راستای حمایت از اقدامات پلیس گفت: «باید بپذیریم پلیس می‌خواهد نظم را در جامعه حاکم کند و ما هم موظف هستیم از قانون تمکین کنیم. البته اگر در این طرح موتورهای فرسوده و قدیمی مورد توجه خاص‌تری قرار بگیرند، بهتر است و مورد دیگر اینکه حتماً چنین طرح‌هایی تداوم داشته باشند تا منجر به فرهنگسازی شود.»

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو