فونیکسریمکسبهتام

مصرف LPG در خودروها و مشکل امنیت عرضه

عصر خودرو- یک کارشناس انرژی گفت: می‌توان گاز مایع ارزشمند را به جای ورود به خودروها، به تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر در صنعت پتروشیمی اختصاص داد و تا زمان احداث ظرفیت‌های جدید در صنعت پتروشیمی، با صادرات این ماده ارزشمند و پرتقاضا در منطقه و جهان، ارزآوری قابل توجهی برای کشور به ارمغان آورد.

مصرف LPG در خودروها و مشکل امنیت عرضه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایلنا، مجتبی حاجی‌محمدی در ارزیابی ورود LPG به سبد سوخت اظهار داشت: با وجود اعلام مخالفت وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه با ورود LPG به سبد سوخت خودروها، بسیار عجیب است که چطور هنوز این موضوع در مجلس از سوی برخی نمایندگان در حال پیگیری است.

    وی افزود: اخیرا جدولی از مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه منتشر شده که این کمیسیون ذیل تبصره 14 قانون بودجه، در خصوص ورود LPG به سبد سوخت خودروها، منابع مالی تخصیص داده؛ به طوری که در ردیفی از این جدول، برای طرح‌های سرمایه گذاری شرکت گاز، ایجاد جایگاه‌های عرضه گاز مایع و استانداردسازی خودروها مبلغی بالغ بر 28 هزار و 600 میلیارد تومان منابع مالی تخصیص داده شده است.

    این کارشناس انرژی با بیان اینکه این مصوبه کمیسیون تلفیق دارای ابهامات متعددی است، گفت: اینکه چه مقدار از این 28 هزار و 600 میلیارد تومان منابع مالی درنظر گرفته شده مربوط به طرح‌های سرمایه گذاری شرکت گاز و چه میزان برای ایجاد جایگاه‌های عرضه گاز مایع است، مشخص نیست.

    وی ادامه داد: اینکه دولت قرار است در صورت تصویب این مصوبه کمیسیون تلفیق در قالب قانون بودجه، چه تعداد جایگاه بسازد نیز مشخص نیست.

    حاجی محمدی خاطرنشان کرد: بحث استانداردسازی خودروها در این بند و قرارگیری آن در کنار ایجاد جایگاه‌های عرضه گاز مایع ابهام آور است و مشخص نیست بحث خودروهایی مطرح هست که حمل LPG می‌کنند و یا خودروهایی که قرار است LPG سوز شوند، مورد توجه این مصوبه است یا خیر.

    وی افزود: اگر بحث استانداردسازی، در مورد خودروهایی است که هم‌اکنون به صورت غیرمجاز در حال استفاده LPG هستند، که این خودروها قابل تبدیل به خودروی استاندارد نیستند و هرگونه رسمیت دادن به آنها و یا هزینه کرد برای استانداردسازی آنها، خلاف قانون است.

    این کارشناس انرژی تاکید کرد: بهترین کار برای خودروهایی که اکنون به صورت غیرمجاز و غیرایمن به مصرف LPG‌ می پردازند این است که در قالب تسهیلاتی که در مصوبه شورای عالی اقتصاد برای دوگانه سوز کردن خودروها با سوخت ایمن و پاک CNG وجود دارد، این قبیل خودروها ساماندهی شده و به صورت ایمن تبدیل به خودروهای دوگانه سوز CNG شوند.

    وی عدم اطمینان در امنیت عرضه سوخت LPG برای خودروهای کشور را یکی از مسائل مهم و ضروری که باید مورد توجه نمایندگان قرار گیرد، عنوان کرد و گفت: در صورت صرف هزینه‌های چندهزار میلیارد تومانی، با فرض اینکه بتوانیم زیرساخت‌های عرضه گاز مایع را در کشور ایجاد کنیم، آیا گاز مایع کافی و مطمئن برای عرضه به خودروها وجود دارد؟

    حاجی‌محمدی افزود: صرف اینکه بدون ارائه آمار مستدل، عنوان شود مقداری گازمایع در کشور هدر می رود و با این دلیل بخواهیم این مقدار گاز مایع را وارد سبد سوخت خودروها کنیم، بدون آنکه آینده نگری نسبت به این موضوع صورت بگیرد که میزان استقبال مردم از گاز مایع چقدر است و در صورت صرف هزینه‌های چندهزار میلیارد تومانی و ایجاد زیرساخت، آیا به میزان مورد تقاضا در سالهای آتی، گاز مایع برای تأمین سوخت خودروهایی که می خواهیم آنها را LPG سوز کنیم داریم یا خیر، نکته مهمی است که به نظر می رسد از سوی نمایندگانی که این طرح را پیگیری می کنند مورد غفلت قرار گرفته است.

    وی خاطرنشان کرد: تبدیل ایران از صادرکننده LPG به واردکننده آن در سال‌های آتی، آن هم برای خام سوزی این ماده ارزشمند در خودروها، بدون انکه مبادی تأمین آن مشخص باشد، کاری نسنجیده است؛ در حالی که می‌توان گاز مایع ارزشمند را به جای ورود به خودروها، به تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر در صنعت پتروشیمی اختصاص داد و تا زمان احداث ظرفیت های جدید در صنعت پتروشیمی، با صادرات این ماده ارزشمند و پرتقاضا در منطقه و جهان، ارزآوری قابل توجهی برای کشور به ارمغان آورد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط