فونیکسریمکسبهتام

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران:

تعرفه واردات خودرو برای سال آینده ۴۰ تا ۷۵ درصد است

عصر خودرو- صالحی نیا گفت: تعرفه واردات خودرو برای سال آینده فعلاً تغییری نکرده و بر اساس همان تعرفه های قبلی از ۴۰ درصد تا مرز ۷۵ درصد است.

تعرفه واردات خودرو برای سال آینده ۴۰ تا ۷۵ درصد است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از  باشگاه خبرنگاران، مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر در خصوص وضعیت بازار خودرو با آزاد شدن واردات 70 هزار دستگاه خودرو در سال پاسخ داد:

    آیا با واردات 70 هزار خودرو می‌توان به ساماندهی بازار خودرو پرداخت؟

    دادفر: آنچه که مردم نیاز دارند خودرو است و آنچه که دولت موظف است آن را تامین کند خودرو است. زمانی که نمی توان از طریق تولید تقاضای بازار را پاسخگو بود باید از طریق واردات اقدام کرد.

    در مقوله حمایت از تولید دولت می‌تواند تولیدکنندگان را از مالیات معاف کند و کمک‌های دیگری انجام دهد. ممنوعیت واردات خودرو چهار سال بازار را به هم ریخت. باید بازار را مهندسی کنیم. قیمت خودرو خارجی را به شدت افزایش دادیم و از سوی دیگر توان تأمین بازار داخلی را هم نداشتیم. بعد از چهار سال قرار است 70 هزار خودرو وارد شود.

    در کل چه تعداد خودرو وارد کشور شده است؟

    دادفر: از سال 1370 تا به امروز بالغ بر 780 هزار دستگاه خودرو مشمول وارد کشور شده است. متوسط واردات از سال 1390 تا به امروز بالغ بر 55 هزار دستگاه در سال است. بیشترین میزان واردات خودرو در سال 94 بود.سال 94 و 95 سالی بود که بازار از نظر قیمت و از نظر تعداد برای پاسخگویی به تقاضای مشتریان در حالت تعادلی بود .

    وارد کنندگان آپشن‌های مختلفی از جمله بیمه تکمیلی و خدمات دیگر را گنجاندند اما نکته اصلی این است که واردات 70 هزار خودرو به کشور عدد معقولی است.

    آیا با تعرفه 40 تا 70 درصدی خودروهای وارداتی موافق هستید؟

    دادفر: تعرفه ها 55، 75 و 95 درصد است. تعرفه خودروی زیر 1500 سی سی 55 درصد ، 1500 تا 2000 سی سی 75 درصد و از 2500 سی‌سی به بالا 95 درصد است. بعید است بدنه دولت توانایی اجرا داشته باشد. باید تلاش همه مسئولین در راستای افزایش رضایتمندی مردم باشد. هر کسی که توانست این موضوع را محقق کند انسان شریف و انقلابی است. کسی که نتواند این کار را انجام دهند به نظر بنده شخصیتی ضد انقلابی دارد.

    معاون وزیر و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در ادامه برنامه به چند سوال پاسخ داد:

    آیا محدودیت واردات خودرو در راستای حمایت از تولید بود؟

    صالحی نیا: در هیچ زمانی محدودیت واردات خودرو برای حمایت از تولید داخل وضع نشده است. در چند سال اخیر به دلیل محدودیت‌های بین‌المللی، برای تامین ارز تولید کالاهای اساسی یا واردات محصول، با مشکل روبه‌رو بوده‌ایم.

    محدودیت واردات در سنوات قبل بنابر تصمیم سران قوا بوده است.صنعت خودرو را در برابر واردات رقابتی می‌دانیم و با برنامه‌هایی که داریم هم از محل تولید داخل و هم از محل واردات این قابلیت وجود دارد که هم وطنان بتوانند خودروهای مناسبی را بر اساس شرایط قیمتی ابتیاع کنند و قطعا در تولیدی که مدنظر قرار دارد در وزارت صنعت و معدن و تجارت عزم جدی داریم.

    آیا پیشنهادی در خصوص تعرفه خودرو دارید؟

    صالحی نیا: ما همیشه تعرفه را در حداکثر 15 بهمن ماه به دولت پیشنهاد می‌دهیم و دولت تصویب می‌کند امسال تعرفه واردات خودرو به دلیل اینکه امکان واردات وجود نداشت، پیشنهادی در خصوص تعرفه نداشتیم اما با عملیاتی شدن این موضوع اگر کسانی که مرتبط هستند پیشنهادی برای کاهش یا افزایش داشته باشند در دولت موضوع قابل بررسی است.

    آیا تعرفه واردات 70 هزار خودرو با تعرفه‌های قبل متفاوت خواهد بود ؟

    صالحی‌نیا : تعرفه واردات خودرو برای سال آینده فعلاً تغییری نکرده است بر اساس همان تعرفه های قبلی است تعرفه از 40 درصد تا مرز 75 درصد بر اساس حجم موتور خودرو اعمال می شود.

    خودروهای هیبریدی - برقی، حداقل تعرفه را دارند. اما سایر خودروها در چهار دسته 1000 سی‌سی، 1000 تا 1500 سی‌سی، 1500 تا 2000 سی‌سی و 2000 تا 2500 سی‌سی، تعرفه‌گذاری می‌شوند.

    حرکت به سمت خصوصی سازی واقعی صنعت خودرو
    ما برای سال آتی برنامه‌ریزی هایی را انجام داده ایم که بخش وسیعی از آن در فرمان 8 ماده‌ای ریاست جمهور وجود دارد. یکی از موارد آن بحث حرکت به سمت خصوصی سازی واقعی است.

    ما برنامه‌های وزیر را در 9 سرفصل دنبال می کنیم .سهام دولت در ایران خودرو حدود 6 درصد و در سایپا حدود 17 درصد است و سهام های دیگری به صورت خود سهامداری وجود دارد که به دلیل تصمیمات نادرست ایجاد شده است .

    خودسهامداری و بخشی از سهام هایی که در اختیار یکسری از نهادهای عمومی است باید با شرایط و ضوابطی که فراهم می‌شود به سمت خصوصی دارای اهلیت پیش بروند که دارای برنامه و امکانات و منابعی باشند که در جهت توسعه تولیدات ،افزایش کیفیت و استفاده از روش‌های نوین در تامین قوای محرکه و در تامین سایر بخش ها قدم بردارند تا رضایت مشتری جلب شود.

    باید حتماً هم وطنان همانطوری که از بسیاری از کالاهای ایرانی استقبال می‌کنند خودرو هم جدا از این موضوع نیست. با تنظیم و تنظیم گری در سطح دولت امیدواریم اتفاقات خوبی بیفتد.

    هیچ وقت واردات خودرو برای حمایت از تولید داخل وضع نشده است .در کشور در 3، 4 سال اخیر به دلیل محدودیت‌های بین‌المللی و مسائلی که در ارتباط با تامین ارز مورد نیاز وجود داشت با محدودیت روبرو بودیم.

    ممنوعیت واردات مصوبه سران قوا را گرفته است، واردات در هیچ مقطعی با شرایطی که وجود دارد برای تولید داخلی خودرو تهدید نیست.

    آیا انحصار مطلق از سوی خودروسازان وجود دارد یا خیر؟

    صالحی نیا: واردات خودرو لطمه به تولید داخل نمی‌زند تولید داخل مسیر خود را پیش می برد. امسال 50 درصد افزایش تولید را نسبت به قبل پیش‌بینی کرده‌ایم با تامین یکسری از نیازمندی‌ها و زیرساخت ها حتماً این موضوع محقق خواهد شد.

    اگر برای واردات خودرو در سنوات قبلی عدد متوسط را در نظر بگیریم ، حدود 20 تا 22 هزار دلار به ازای هر خودرو است، اگر حداکثر این اتفاق بیفتد حدود1.4 میلیارد دلار است، باید ببینیم بر اساس شرایطی که سال آینده اتفاق می‌افتد چقدر ظرفیت داریم که این منابع تأمین شود و در قاعده این منابع با آن میزانی که امکان پذیر است عمل شود تا واردات اتفاق بیفتد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو