فونیکسریمکسبهتام

قیمت‌های نجومی و شرایط اجاره خودروهای لوکس

عصر خودرو- شاید تا حالا آگهی کرایه خودروهای لاکچری را در سایت‌ها یا شبکه‌های اجتماعی دیده باشید یا در بین دوستان و آشنایانتان، کسانی را بشناسید که برای یک یا چند روز، یک خودروی خاص و لوکس کرایه کرده باشند اما ممکن است درباره شرایط کرایه‌کردن این خودروها، هزینه‌هایش، مدارک مورد نیاز و ... چیزی نشنیده‌ باشید.

قیمت‌های نجومی و شرایط اجاره خودروهای لوکس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، روزنامه «خراسان» در ادامه نوشت: خودروهای پورشه، بی‌ام‌دبلیو، مازراتی، لکسوس، بنز و ... هرچند آپشن‌های جذابی دارند اما شرایط کرایه‌کردن آنها هم کم‌وبیش هوش را از سرتان می‌پراند. با چندین شرکت و مرکز تخصصی اجاره خودرو تماس گرفتیم تا سرکی در دنیای کرایه خودروهای لوکس برای تعطیلات نوروز امسال بکشیم. هرچند که ظاهرا کمی برای گرفتن این تصمیم یعنی اجاره خودرو دیر شده چون بعضی‌هایشان یا بطور کلی پاسخگو نبودند یا می‌گفتند برای بعد از سیزده‌به‌در و تعطیلات نوروزی 1401 در خدمتیم و قبل از آن هیچ خودرویی برای کرایه نداریم.

    همچنین با یکی از مشتری‌های این شرکت‌ها که بیش از 20 بار خودروهای ایرانی و خارجی کرایه کرده، درباره تجربیاتش و نکات کمترگفته‌شده این حوزه، گفت‌وگویی داشتیم.

    برای کرایه خودرو نباید نگران هزینه‌ها باشید!

    مجید، 33 ساله، یکی از افرادی است که خودروی شخصی‌اش سمند است اما برای سفر، از سال‌ها پیش انتخاب همیشگی‌اش خودروهای خارجی و کرایه‌کردن آنها بوده است. از او می‌خواهم درباره تجربیات شخصی‌اش از این ماجرا و نکاتی بگوید که شرکت‌های کرایه خودروهای‌ خارجی در ابتدا به مشتری نمی‌گویند اما ممکن است در آینده برایش دردسر شود. مجید می‌گوید: «در این ماجرا، باید خیلی نگران بحث هزینه‌ها نباشید. اگر بخواهید با وسواس درباره هزینه‌ها، چنین خودروهایی را کرایه کنید، استرس زیادی را باید متحمل شوید. بگذارید یک مثال بزنم تا بهتر متوجه منظورم شوید. مثلا من یک بار در کیش یک مرسدس بنز اجاره کردم. وقتی می‌خواستم پارک کنم، گوشه سپرش یک طلق نقره‌ای پلاستیکی داشت که به جدول خورد و ترک برداشت. بابت همین اتفاق، 1.5 میلیون تومان از من گرفتند. درست است که این خودروها بیمه بدنه دارند اما اگر دقت کنید در زمان قرارداد، با شما تفاهم می‌کنند که مثلا خسارت‌های زیر 10 میلیون تومان را باید خودتان پرداخت کنید. بنابراین بابت هر تصادفی، شما نمی‌توانید از بیمه بدنه استفاده کنید. علاوه بر این، خودرو بابت هر خسارت جزئی، از کارافتادگی خواهد داشت و شما باید هزینه روزانه بابت تعمیر خودرویی که خوابیده را هم بدهید. این یکی از آن مواردی است که معمولا بصورت شفاف با مشتری درباره آن صحبت نمی‌شود.»

    او درباره تفاوت کرایه‌کردن خودرو در جزیره‌هایی مثل کیش با بقیه شهرهای کشور می‌گوید: «خودروهای اجاره‌ای در جزیره‌ها، جی‌پی‌اس می‌خورد یعنی شرکتی که از آنجا خودرو را کرایه کردید، لحظه به لحظه دقیقا می‌بیند شما چه مسیری را می‌روید، سرعت شما در آن لحظه چقدر است و ... . این تفاوت خودروهایی است که در جزیره‌ها کرایه داده می‌شود.»

    او در پایان بعنوان شخصی که از کرایه چنین خودروهایی راضی است، می‌گوید: «علاوه بر نکاتی که گفتم، این شرکت‌ها معمولا یک هزینه اضافه را هم از شما بعد از انعقاد قرارداد می‌گیرند به اسم هزینه جرایم راهنمایی‌ورانندگی. به عنوان مثال، اگر اجاره ماشین برای یک شب دو میلیون تومان باشد، دو میلیون تومان پول نقد هم از شما می‌گیرند که اگر تخلف راهنمایی و رانندگی مرتکب شدید، از همان پول استفاده کنند. نکته این است که معمولا استعلام این جریمه‌ها توسط این شرکت‌ها، زمان بسیار زیادی می‌برد و این پول گاهی تا چند ماه دستشان می‌ماند و به شما برنمی‌گردانند.»

    از تهران تا کیش با پورشه، 400 میلیون ناقابل!

    «سلام. برای 10 روز اول سال نو یک خودروی خارجی خوب برای کرایه می‌خواهم، پیشنهادتان چیست؟». این سوال را به محض برداشتن تلفن توسط منشی یک شرکت کرایه خودرو می‌پرسم که می‌گوید: «دنبال کرایه کوتاه‌مدت خودرو برای ایام نوروز نباشید چون امکان ندارد که گیر بیاورید. الان من حداقل یک ماه به بالا اجاره می‌دهم.»

    از او می‌پرسم که قیمت کرایه این خودروها الان با روزهای عید، تفاوتی دارد یا نه که می‌گوید: «قیمت همه چیز در شب و روزهای عید، چندین برابر می‌شود، خیلی راحت و شفاف بخواهم با شما صحبت کنم، باید بگویم خودرویی که الان کرایه روزانه‌اش دو میلیون است، آن روز و شب‌ها، حداقل 4 یا 5 میلیون تومان خواهد شد.»

    سوال اولم را تکرار می‌کنم که پیشنهاد شما به من برای داشتن یک سفر لاکچری و رویایی چیست که می‌گوید: «پیشنهاد من برای شما که دغدغه مالی ندارید، پورشه پاناراماست. کرایه یک‌ماهه آن برای شب عید، ناقابل 200 میلیون تومان می‌شود. البته حتما می‌دانید محدودیت کیلومتر هم دارد، ماهی 3000 کیلومتر ولی نگران نباشید، به‌ ازای هر 100 کیلومتر اضافه با پرداخت کمی هزینه بیشتر (به‌اندازه اجاره یک روز خودرو) می‌توانید سفرتان را به سرانجام برسانید. با این شرایط مثلا از تهران تا کیش، رفت‌وبرگشت برای شما تقریبا 400 میلیون تومان هزینه خواهد داشت.»

    قیمت این خودرو حدود 7 میلیارد است. از او درباره شرایط کرایه این خودرو هم می‌پرسم که می‌گوید: «دقیقا همان چیزهایی را می‌گیرم که عرف جامعه است، سند خانه یا هر چیزی که ارزش برابر با خودرو داشته باشد به همراه یک فقره چک به مبلغ 300 میلیون تومان نقد. فقط در زمان استفاده از خودرو باید مراقب باشید در جاده خاکی نرانید، در جاهایی که ممکن است برای خودرو ضرر داشته باشد نباید تردد کنید و ... . بیمه بدنه کامل هم دارد و مطئمنم با این خودرو، یک سفر متفاوت و هیجان‌انگیز در انتظار شما خواهد بود.»

    کمتر از 20 روز کرایه نمی‌دهیم

    با شرکت «الف.ن» که ظاهرا همه مدل خودروی داخلی و خارجی دارد و بیش از 10 سال است در این حرفه مشغول کار است، تماس می‌گیرم. فردی که تلفن را جواب می‌دهد، می‌پرسد چه خودرویی می‌خواهید و برای چند روز؟ می‌گویم: «یک خودروی تقریبا لوکس خارجی برای یک هفته. از 2 یا 3 فروردین می‌خواهم به سفر بروم و می‌خواهم با خودرویی باشد که هم در آن آسایش داشته باشم و هم خیالم راحت باشد که برایم مشکل و دردسری درست نمی‌کند.»

    می‌گوید: «خودروهای ما همه مرتب و تمیز هستند و خیالتان از این بابت راحت باشد اما برای روزهای عید، حداقل مدت زمان اجاره خودروهای خارجی‌مان، 20 روز است و کمتر از این مدت، کرایه نمی‌دهیم».

    به او می‌گویم که من فقط پورشه یا بنز می‌خواهم که می‌گوید: «الان که من با شما صحبت می‌کنم، از بین خودروهای شبیه به سلیقه شما فقط مازراتی گرن‌توریسمو، بی‌ام‌دبلیو 730، لکسوس، پورشه ماکان و تویوتا لندکروز دارم. مازراتی گرن‌توریسمو، روزانه 14 میلیون تومان (برای 20 روز می‌شود حداقل 280 میلیون‌تومان)، بی‌ام‌دبلیو 730 روزانه 10 میلیون تومان، پورشه ماکان روزانه 10 میلیون تومان و ... . فقط این نکته را به شما بگویم که موجودی خودروهایمان در این شب و روزها لحظه می‌زند بنابراین هرچه زودتر قرارداد را بنویسیم، خیالتان راحت‌تر است که شب عیدی برایتان دردسر نشود.»

    استفاده از بیمه فقط برای خسارت‌های بالای 20 میلیون

    با شرکت دیگری تماس می‌گیرم که پیج اینستاگرامش بیش از 70 هزار دنبال‌کننده دارد. از او درباره افزایش قیمت اجاره خودروهای لاکچری نسبت به سال گذشته می‌پرسم که می‌گوید: «نسبت به سال پیش، خیلی گران شده است. پارسال بعضی از مدل‌های پورشه همین موقع یک میلیارد و 200 میلیون یا 300 میلیون بود، الان بیش از سه میلیارد شده. اجاره‌اش هم تقریبا دو برابر شده است.»

    فردی که تلفن این شرکت را پاسخ داده درباره اینکه در 20 روز کرایه این خودرو، در نهایت چند کیلومتر می‌توانیم رانندگی کنیم، می‌گوید: «ما برای نوروز امسال کمتر از 20 روز، خودرو را کرایه نخواهیم داد. شما در 20 روز، حداکثر 3000 کیلومتر می‌توانید با این خودروها در سطح شهر و جاده‌ها تردد کنید. هر 150 کیلومتر اضافه، اجاره یک روز به خودرو اضافه می‌شود. البته اگر هم الان و قبل از قطع‌کردن این تماس رزروتان را قطعی کنید، 200 کیلومتر از ما هدیه دریافت می‌کنید.»

    از او درباره شرایط بیمه‌ای این خودروها و اینکه هزینه‌های تصادف احتمالی چطور محاسبه خواهد شد، می‌پرسم که می‌گوید: «تمام خودروهایی که به شما کرایه خواهیم داد، بیمه بدنه دارد. البته اگر خسارتی که در تصادف به آن وارد می‌شود بالای 20 میلیون تومان باشد، از بیمه بدنه استفاده می‌کنیم. هر قدرش را بیمه داد که هیچ، بقیه‌اش را باید مشتری بدهد. خودروهایمان بیمه سرقت هم دارد اما تا حالا هیچ موردی نشنیدم که چنین خودروهایی را سرقت کرده باشند چون امنیت بسیار بالایی دارند.»

    کرایه گران خودروهای آلمانی و ارزانِ چینی‌وکره‌ای

    «الان بابت اجاره مازراتی گرن‌توریسمو، روزانه 14 میلیون تومان می‌گیرند ولی برای سفر کرایه نمی‌دهیم اما اگر شرکتی را پیدا کنید که این خودرو را داشته باشد، کمتر از 350 میلیون برای 15 روز به شما کرایه نخواهد داد». منشی این شرکت هم که حوصله زیادی برای بیان منوی پیشنهادی‌اش دارد، به نسبت بقیه وقت بیشتری می‌گذارد و توضیحات جامع‌تری را به من می‌دهد. البته او درباره قیمت خودروهای خارجی برای کرایه روزانه اطلاعات دارد و با این مقدمه که شرکتشان برای کرایه چند روزه، الان خودرویی ندارد، می‌گوید: «بین انواع بنز و بی‌ام‌دبلیوهای موجود در خیابان، بی‌ام‌دبلیو 330i  یکی از ارزان‌ترین گزینه‌ها برای اجاره روزانه محسوب می‌شود و کرایه یک روز و یک شب نشستن پشت فرمان آن به 2.5 میلیون تومان می‌رسد. اجاره بی‌ام دبلیو Z4 که یک خودروی کروک دو نفره است، دو میلیون و 900 هزار تومان خرج دارد. بابت اجاره روزانه بنز  C200 حدود سه میلیون تومان و برای بنز S500 با رنگ مشکی 4.5 میلیون تومان باید بپردازید. اجاره تویوتا لندکروز GRX چهار در که شاسی‌بلند هفت‌نفره محسوب می‌شود و مدل دست‌دوم 2013 آن با 140 هزارکیلومتر کارکرد 5.5 میلیارد تومان آگهی شده، 4.5 میلیون تومان است. سوناتا هیبرید 2018، دو میلیون و 500 هزار تومان، کیا اسپورتیج 2015، دو میلیون و 250 هزار تومان و ... . بطور کلی، کرایه خودروهای آلمانی از همه بیشتر است و خودروهای چینی و کره‌ای در بین خودروهای خارجی، از همه کمتر».

    250 میلیون ودیعه‌ نقدی برای کرایه خودروهای خارجی

    با شرکت دیگری  برای کرایه خودروهای لوکس خارجی تماس می‌گیرم. او می‌گوید: «ما الان فقط پورشه باکستر داریم که کرایه آن هم روزانه پنج میلیون تومان است. برای تعطیلات نوروز کمتر از 20 روز هم کرایه نمی‌دهیم چون برایمان از لحاظ اقتصادی نمی‌صرفد.»

    از او درباره شرایط اجاره چنین خودروهایی هم می‌پرسم که می‌گوید: «برای ضمانت، 250 میلیون تومان باید ودیعه نقدی بگذارید، به همراه یک چک یا سفته به اندازه قیمت خودرو. مثلا برای باکستر که الان موجود است و می‌توانید برای کرایه اقدام کنید، باید 3.5 میلیارد چک بدهید. علاوه بر این، داشتن گواهینامه و حداقل 19 سال سن الزامی است و فرد اجاره‌کننده باید حداقل یک سال از تاریخ صدور گواهینامه‌اش گذشته باشد. معمولا هم دو میلیون تومان باید نقدی در اختیار ما بگذارید برای خلافی راهنمایی‌ورانندگی که تا 70 روز نزد شرکت می‌ماند.»

    اجاره روزانه خودروهای داخلی، از 300 تا 500 هزار تومان

    با یکی از شرکت‌های کرایه خودرو تماس می‌گیرم که در منوی سایتش فقط خودروی داخلی دارد. بعد از تماس، متوجه می‌شوم که سرش خیلی شلوغ است چون تقریبا 2 دقیقه من را پشت خط نگه‌داشت تا چند مشتری دیگر را راه بیندازد. از او درباره قیمت کرایه خودروهای داخلی پرسیدم که گفت: «الان کمتر از سمند ندارم و کلا هم پراید و تیبا و ساینا در بازار فعلی طرفداری برای کرایه ندارد. هزینه کرایه روزانه سمند، 300 هزار تومان است البته برای روزهای قبل از نوروز. برای نوروز بخواهید، باید ثبت‌نام کنید، 27 اسفند به شما خبر می‌دهیم که امکان کرایه‌اش وجود دارد یا نه.»

    از او درباره گران‌ترین کرایه برای خودروهای داخلی هم می‌پرسم که می‌گوید: «اجاره گران‌ترین خودروهای داخلی برای یک روز حدود 500 هزار تومان است. مثلا مالک پژو 207 اتوماتیک که حالا خودروی او نیم‌میلیارد تومان ارزش پیدا کرده است و در کنار دنا پلاس اتوماتیک و یکی‌ دو محصول دیگر گران‌ترین مدل‌های داخلی به‌شمار می‌رود، 550 هزار تومان بابت اجاره روزانه آن دریافت می‌کند. برای پژو 207 صندوقدار همین رقم را می‌گیرند و هزینه یک شبانه‌روز اجاره تندر اتوماتیک به 520 هزار تومان می‌رسد. اگر پژو پارس و پژو 206 صندوقدار را انتخاب کنید، رقم پرداختی تا 400 هزار تومان کاهش پیدا می‌کند و اجاره یک روز سمند را هم که خدمتتان عرض کردم، 300 هزار تومان خرج دارد».

    از او درباره کرایه خودروهای خارجی هم می‌پرسم که می‌گوید: «ما قبلا خودروی خارجی هم کرایه می‌دادیم اما الان به دلایل شخصی، دیگر در این حوزه فعالیت نداریم. در ضمن به شما بگویم که قیمت اجاره خودروهای خارجی بشدت بالا رفته و خودروهای خوب برای 24 ساعت دیگر کمتر از دو میلیون تومان پیدا نمی‌شود. حالا خودروهای آمریکایی و لوکس که قیمت‌های خودشان را دارند. مثلا لامبورگینی هوراکان برای یک شبانه‌روز 30 میلیون تومان یا جگوار نزدیک به پنج میلیون تومان اجاره داده می‌شود.»

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو