فونیکسریمکسبهتام

تقابل وزارت نفت و خودروسازان در اجرای استاندارد آلایندگی؟

عصر خودرو- سال آینده در شرایطی قرار بر اجرای استاندارد آلایندگی یورو ۶ است که در روالی معمول، باز هم میان شرکت‌های خودروساز و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هماهنگی لازم در این زمینه وجود ندارد.

تقابل وزارت نفت و خودروسازان در اجرای استاندارد آلایندگی؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، سال‌هاست که در زمان مقرر اجرای استانداردهای آلایندگی، خودروسازان مدعی کم‌کاری وزارت نفت در ارتقای کیفیت سوخت هستند و وزارت نفت نیز خودروسازان را به بهانه‌تراشی در تجهیز محصولاتشان به استاندارد‌های آلایندگی محکوم می‌کند. بحث ارتقای استانداردهای آلایندگی خودرو در قانون برنامه 5ساله ششم توسعه موردتوجه سیاستگذار کلان قرار گرفته است. آن‌طور که در برنامه ششم توسعه کشور آمده در بازه زمانی اجرای این برنامه قرار بود که استاندارد آلایندگی خودرو به‌روزرسانی شده و از سطح یورو 3 به سطح یورو 6 ارتقا یابد.

    با این حال اما عدم‌هماهنگی بین وزارت نفت و خودروسازان، اجرای استانداردهای آلایندگی را به تاخیر انداخته است. شرکت‌های خودروساز معتقدند ابتدا باید زیرساخت‌های لازم در این زمینه که همان در دسترس بودن سوخت با استاندارد یورو 6 است مهیا شود. با این حال وزارت نفت تاکید دارد که شرکت‌های خودروساز به وظیفه خود در این زمینه عمل کنند و سوخت یورو 6 نیز در زمان مقرر تامین خواهد شد.

    احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در این ارتباط به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: شرکت‌های خودروساز به دلیل اجرای این استاندارد همواره تحت‌فشار قرار دارند، این در شرایطی است که زیرساخت‌های لازم برای این منظور از سوی شرکت ملی پالایش و پخش مهیا نشده و هیچ فشاری متوجه این شرکت نیست. دبیر انجمن خودروسازان می‌گوید: زمانی که سوخت با استاندارد یورو 6 فراهم نباشد چنانچه خودروسازان محصولات خود را با استاندارد فوق تولید کنند از یک طرف این مساله کمکی به کاهش آلودگی هوا نمی‌کند و از طرف دیگر خسارت‌هایی را برای خودرو به دنبال دارد و در این میان مصرف‌کنندگان متضرر خواهند شد. نعمت‌بخش ادامه می‌دهد: در حال حاضر 60‌درصد از سوخت توزیعی در سطح کشور دارای استاندارد یورو 4 است و تنها 40‌درصد از سوخت موجود در جایگاه‌های سوخت‌رسانی استاندارد یورو 5 را پاس می‌کند.

    دبیر انجمن خودروسازان می‌گوید: در شرایطی که امکان عرضه سوخت یورو 5 نیز در کشور به طور کامل وجود ندارد چرا باید به شرکت‌های خودروساز برای تولید محصولات با استاندارد یورو 6 تا این حد فشار وارد شود؟ نعمت‌بخش می‌گوید: در حال حاضر شرکت‌های خودروساز به دلیل تحریم‌ها با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند، در این شرایط اصرار به تولید محصولات منطبق با استانداردهای یورو 6 آن هم در شرایطی که زیرساخت‌های آن فراهم نیست، هزینه سنگینی به خودروسازان تحمیل می‌کند. در شرایطی دبیر انجمن خودروسازان بر تامین سوخت با کیفیت تاکید می‌کند که نمی‌توان از این نکته غافل شد که وزارت صمت به عنوان سیاستگذار خودرویی و همچنین شرکت‌های خودروساز به عنوان یکی از طرف‌های موثر در اجرای استاندارد آلایندگی از زمان ابلاغ برنامه پنج ساله ششم توسعه در جریان این مساله بودند و چنانچه چالشی در ارتباط با اجرای آن داشتند باید پیش از رسیدن به موعد اجرا برنامه‌ریزی‌های لازم را برای رعایت استاندارد آلایندگی انجام می‌دادند یا گفت‌وگو برای تغییر زمان اجرای آن را آغاز می‌کردند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط