فونیکسریمکسبهتام

وزیر صنعت، معدن و تجارت پاسخ داد

با آزادسازی واردات، تکلیف خودروهای متروکه در گمرک چه خواهد شد؟

عصر خودرو- با توجه به عدم تمدید ممنوعیت واردات خودرو و آزادسازی واردات از اردیبهشت ماه سال آینده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با تکلیف خودروهای متروکه در گمرک ضمن اشاره به اینکه این خودروها بدون ثبت سفارش وارد شده‌اند، از بررسی موضوع در وزارت صمت خبر داد و تاکید کرد به سبب همین عدم ثبت سفارش، ترخیص این خودروها نیازمند مصوبه دولت است.

با آزادسازی واردات، تکلیف خودروهای متروکه در گمرک چه خواهد شد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از ایسنا، با از سرگیری واردت خودرو، موضوع 2249 دستگاه خودرویی که از پیش از ممنوعیت واردات، وارد کشور شده‌ و سال‌هاست در گمرک دپو شده‌اند، مجدد پررنگ می‌شود؛ این سوال مطرح می‌شود که با باز شدن مجدد درهای ورودی کشور برای خودروهای خارجی، تکلیف این خودروها که دیگر متروکه شده‌اند، چه خواهد شد؟

    لازم به یادآوری است که 12 هزار و 261 دستگاه خودرو طی سال‌های گذشته (تا قبل از ممنوعیت واردات در سال 1397) وارد گمرک شد؛ خودروهایی که عمدتا به استناد مجوزهای دولت و با انجام ثبت سفارش وارد شده‌ بودند اما درگیر تصمیم یکباره دولت برای ممنوعیت واردات شد و حقوق ایجاد شده برای صاحبان کالا را تحت تاثیر قرار داد. به هر ترتیب در فاصله دی ماه 1397 تا شهریورماه 1399 با صدور مصوبه هیات دولت و طی چند مرحله، مهلت تعیین شد تا طبق دستورالعمل مربوطه صاحبان خودرو جهت تعیین تکلیف اقدام کنند. 

    بر اساس گزارش نهایی گمرک ایران، از مجموع خودروهای وارداتی، 2249 دستگاه (بخشی از این خودروها دارای پرونده قضایی بوده یا حدود 1000 دستگاه فاقد ثبت سفارش بوده و امکان ترخیص آن‌ها وجود نداشته است) هنوز باقی مانده است.

    در خصوص تعیین تکلیف خودروهای توقیفی متروکه و آن دسته که در گمرک ماند، از پایان سال گذشته ماجرای واگذاری به مناطق آزاد مطرح شد که در ابتدا بحث 1500 دستگاه بود، اما در ادامه سازمان اموال تملیکی اعلام کرد که مقرر شده تمامی خودروها تعیین تکلیف شود که بر این اساس موضوع در کمیسیون اقتصادی هیات دولت مطرح و مقرر شد با تصویب نهایی در دستور کار قرار گیرد. بر این اساس با پایان زمان تعیین شده برای تعیین تکلیف خودروهای وارداتی، حدود 1500 دستگاه از آن‌ها که مجوز قانونی برای ترخیص را دریافت نکردند، متروکه شدند.

    این خودروها جریان پر حاشیه‌ای طی سال‌های اخیر داشته و در مواردی درگیر اختلاف نظرها بین دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله گمرک، سازمان اموال تملیکی، وزارت صمت، بانک مرکزی و البته سازمان ملی استاندارد بوده است که می‌توان به ماجرای غیراستاندارد بودن خودروهایی همچون بنز، BMW و پورشه اشاره کرد که در نهایت هم توافقی بین دستگاه‌ها صورت نگرفت.

    از سوی دیگر، وزیر صنعت، معدن و تجارت در آخرین اظهارات خود را در رابطه با واردات خودرو ضمن تاکید بر اینکه ممنوعیت واردات خودرو دیگر تمدید نخواهد شد و واردات با ضوابط قبلی از سر گرفته می‌شود، تصریح کرد: هیچگاه طی سه سال گذشته واردات خودرو به دلیل حمایت از صنعت خودرو داخل، ممنوع نبود؛ بلکه دلیل اصلی آن مدیریت تراز ارزی کشور بوده است. با توجه به حادث شدن تحریم‌ها، واردات بالغ بر 2000 قلم کالا ممنوع شد که یکی از آن‌ها خودرو بود. حال که خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته توسط تجار ایرانی و افزایش صادرات، شرایط بهتر شده است، بخشنامه ممنوعیت واردات که اردیبهشت‌ماه سال آینده به اتمام می‌رسد، دیگر تمدید نخواهد شد و مجدد واردات همچون روال سابق طبق ضوابط قبلی انجام خواهد شد. اما این نکته را فراموش نکنیم که واردات خودروهای دست‌دوم همچنان ممنوع خواهد بود.

    وی یادآور شد: در مهرماه سال جاری نیز در جایگاه وزیر صمت اعلام کردم که با واردات خودرو مخالف نیستم اما به سبب اینکه واردات خودرو، مصارف ارزی یک الی دو میلیارد دلار برای کشور ایجاد خواهد کرد، (در شرایط آن زمان) واردات به صلاح نیست. اما حال که شرایط ارزی مساعدتر شده است، بطور خودکار از اواخر اردیبهشت سال آینده واردات خودرو آزاد خواهد شد. برآورد ما این است که به سبب تقاضای انباشته طی مدت زمان ممنوعیت واردات، تعداد قابل توجهی خودرو وارد خواهد شد؛ بر این اساس ممکن است تا 100 هزار خودرو و شاید بیشتر واردات انجام شود.

    همانطور که اشاره شد این سوال مطرح است که با از سرگیری واردات از سال آینده تکلیف این تعداد خودروهای متروکه در گمرک چه خواهد شد؟

    در این رابطه سید رضا فاطمی‌امین- وزیر صنعت، معدن و تجارت- در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: خودروهای متروکه بدون ثبت سفارش وارد کشور شدند، اما در حال بررسی و تصمیم‌گیری بر روی موضوع خودروهای متروکه در وزارتخانه هستیم. برای تعدادی از خودروها مقرر شده است که تصمیم‌گیری شود.

    وی تصریح کرد: البته ترخیص این خودروها نیاز به مصوبه دولت دارد؛ چرا که همانطور که اشاره شد و بر کسی پوشیده نیست، این خودروها بدون ثبت سفارش وارد کشور شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو