فونیکسریمکسبهتام

فقط ۲۰۰۰ نفر مالیات خودرو پرداخت کردند

عصر خودرو- مالیات خودروهای لوکس بحثی بود که در سال ۱۴۰۰ تصویب شد. اما فقط بخشی از مشمولان آن را پرداخت کردند. این مالیات در سال ۱۴۰۱ سرانجامی دارد؟ چه تاثیری در بازار دارد؟

فقط ۲۰۰۰ نفر مالیات خودرو پرداخت کردند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تجارت‌نیوز، صاحبان خودرو‌های لوکس بر اساس قانون بودجه سال 1400 مکلف به پرداخت مالیات شدند. اما تاکنون فقط  دو هزار نفر از صاحبان این خودروها مالیات پرداخت کرده‌اند.

    براساس اعلام رئیس کل سازمان امور مالیاتی از 17.5 میلیون خودروی سواری و دوکابین موجود در کشور، معادل 550 هزار خودرو مشمول این مالیات هستند که این خودروها باید 5600 میلیارد تومان مالیات بدهند و برای دریافت این مالیات به مالکان آن‌ها پیامک داده شد که مالیات خود را پرداخت کنند.

    پیگیری میزان مالیات پرداختی صاحبان خودروهای لوکس از سازمان امور مالیاتی نشان می‌دهد که تا 22 اسفند ماه سال گذشته نزدیک به 2000 نفر از صاحبان این خودروها معادل 12 میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده‌اند.

    در کشور خودروی لوکس نداریم
    فربد زاوه، کارشناس خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: طبق جدول اعلام شده ابتدا باید قبل از تعویض پلاک مالیات خودروهای مشمول را پرداخت. طبق این روش صاحبان خودروها چاره‌ای جز پرداخت این مالیات ندارند.

    این کارشناس خودرو در رابطه با شیوه طبقه‌بندی خودروها گفت: در کشور خودروی لوکس نداریم. خودروهایی که به عنوان لوکس معرفی کردند 10 سال عمر دارند. خودرویی که 10 سال کار کرده باشد با هر معیاری لوکس نیست.

    او افزود: ناکارآمدی‌ها باعث شد که برخی از خودروها لوکس شوند. با شرایطی که ایجاد کردند ارزش خودروی 50 هزار دلاری به 400 هزار دلار تغییر پیدا کرد. در نتیجه این لوکس بودن نتیجه تفکر کوته‌بینانه‌ای است که در کشور حاکم است.

    تاثیری در بازار دارد؟
    زاوه توضیح داد: به نظر نمی‌رسد این مالیات در بازار و قیمت‌ها تاثیری داشته باشد و تنها محل درآمد دولت است. فردی که توان خرید خودروی 50 هزار دلاری را داشته باشد، مالیات را نیز می‌پردازد.

    او گفت: این مالیات در بازار خودروهای داخلی نیز تاثیری ندارد. همچنین در کنترل قیمت‌ها نیز کارآمد نخواهد بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو