فونیکسریمکسبهتام

ثبات تولید تجاری‌ها در ۱۴۰۰

عصر خودرو- تولید محصولات تجاری سبک و سنگین توسط دو خودروساز بزرگ کشور در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ با افت حدود یک‌درصدی روبه‌رو بود.

ثبات تولید تجاری‌ها در ۱۴۰۰
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، بررسی اطلاعات منتشر شده توسط وزارت صمت نشان می‌دهد ایران‌خودرو و سایپا سال 1400 در مجموع نزدیک به 68‌هزار و 800 دستگاه انواع خودروی تجاری سبک و سنگین تولید کرده‌اند، این در حالی است که این خودروسازان در سال پیش از آن در مجموع نزدیک به 69‌هزار و 600 دستگاه از محصولات یاد شده را در خطوط تولید خود تکمیل کرده‌اند. ایران‌خودرویی‌ها در سال 1400 در مجموع بیش از 7‌هزار دستگاه انواع خودروی تجاری اعم از وانت، ون، مینی‌بوس، میدل‌باس، اتوبوس، کامیونت، کامیون و کشنده را تولید کردند. این تیراژ تولید محصولات تجاری ایران‌خودرو در مقایسه با آمار حدود 6‌هزار و 180 دستگاهی سال 99 از رشدی حدود 14‌درصدی حکایت دارد. خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص در سال گذشته به جز تولید وانت، در سایر محصولات تجاری خود رشد تولید را در کارنامه ثبت کرد.

    کامیونت، کامیون و کشنده بیشترین سهم را در تولید محصولات تجاری ایران‌خودرو در سال 1400 داشتند. تولید کامیونت، کامیون و کشنده در مجموع بیش از 76‌درصد از سبد محصولات تجاری تولید شده ایران خودرو در سال گذشته را به خود اختصاص داده است. غول آبی جاده مخصوص در سال 1400 تولید 5‌هزار و 360 دستگاه انواع کامیونت، کامیون و کشنده را در خطوط تولید خود نهایی کرد. این تیراژ تولید در قیاس با تولید نزدیک به 2‌هزار و 900 دستگاهی این محصولات در سال 99 از رشدی حدود 85‌درصد خبر می‌دهد. ایران‌خودرویی‌ها در تولید مینی‌بوس، میدل‌باس و اتوبوس نیز رشدی حدود 116‌درصدی را تجربه کردند. این خودروساز سال 1400 تولید نزدیک به 620 دستگاه انواع مینی بوس، میدل باس و اتوبوس را به سرانجام رساند، این در حالی است که در سال پیش از آن ایران خودرویی‌ها توانسته بودند نزدیک به 290 دستگاه انواع مینی بوس، میدل‌باس و اتوبوس را در خطوط تولید خود تکمیل کنند. آبی‌های جاده مخصوص سال 99 تولید حدود 100 دستگاه ون را در کارنامه خود ثبت کردند اما سال 1400 تولید ون در این شرکت خودروساز با رشد حدود 290 دستگاهی مواجه شد. بنابراین این خودروساز در سال 1400 تولید ون را نزدیک به 300‌درصد افزایش داد. اما همان‌طور که اشاره شد ایران خودرویی‌ها در تولید وانت طی بازه زمانی یاد شده با افت تولید روبه‌رو بودند. خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص سال 99 تولید نزدیک به 2هزار و 900 وانت را نهایی کرد. اما تولید وانت در خطوط تولید ایران‌خودرویی‌ها در سال 1400 افتی نزدیک به 2‌هزار و 230 دستگاهی را به خود دید. بنابراین تولید این محصول تجاری سبک در این شرکت خودروساز در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن حدود 77‌درصد کاهش یافت.

    حال به سراغ دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی خودروسازی سایپا می‌رویم.

    سایپایی‌ها سال 1400 در مجموع تولید حدود 61‌هزار و 750 دستگاه انواع خودروی تجاری سبک و سنگین را در دستورکار داشتند. اما با توجه به تولید حدود 63‌هزار و 410 دستگاهی محصولات تجاری در سال 99 تولید محصولات تجاری در خطوط تولید این خودروساز با افت حدود 5/ 2‌درصدی مواجه شد. سایپا در تولید محصولات تجاری روی تولید وانت تمرکز داشت. این خودروساز سال گذشته در مجموع حدود 60‌هزار و 330 دستگاه وانت تولید کرد. این تیراژ تولید سهمی حدود 98‌درصدی را از تولید کل محصولات تجاری این خودروساز شامل می‌شود. اما تولید وانت در خطوط تولید سایپا در سال 1400 در مقایسه با سال 99 با افتی حدود 4‌درصد روبه‌رو بود. نارنجی‌های جاده مخصوص در سال 99 توانسته بودند بیش از 62‌هزار و 900 دستگاه وانت تولید کنند.

    غول نارنجی جاده مخصوص در تولید کامیونت، کامیون و کشنده نیز رشدی حدود 111‌درصدی را تجربه کرد. خودروساز ساکن کیلومتر 15 جاده مخصوص سال 1400 تولید بیش از ‌هزار و 60 دستگاه انواع کامیونت، کامیون و کشنده را به سرانجام رساند، این در حالی است که سایپایی‌ها سال 99 تولید حدود 500 دستگاه از خودروهای تجاری را در کارنامه خود ثبت کردند. غول نارنجی جاده مخصوص سال 1400 تولید حدود 360 دستگاه ون را نیز تجربه کرد. این خودروساز سال پیش از آن تنها یک دستگاه ون تولید کرده بود. نارنجی‌های جاده مخصوص مانند سال 99 در سال 1400 تولید مینی بوس، اتوبوس و کشنده را در برنامه خود نداشتند.

    حسن کریمی سنجری کارشناس خودرو در ارتباط با دلایل ثبات تولید خودروهای تجاری در سال 1400 به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید با توجه به اینکه محصولات تجاری شرکت‌های خودروساز مشمول قیمت‌گذاری دستوری نمی‌شوند و همچنین تقاضا در بخش محصولات تجاری سنگین در سال 1400 نسبت به سال 99 بهبود نسبی داشته به نظر می‌رسد دلیل رشد نکردن تولید محصولات تجاری را باید در ضعف مدیریت شرکت‌های خودروساز برای استفاده از فضای موجود و همچنین افت تولید وانت در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن جست‌وجو کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو