فونیکسریمکسبهتام

تصادف از علل مهم معلولیت ایرانیان

عصر خودرو- طبق اعلام ریاست سازمان مدیریت بحران کشور، سالانه در جاده‌های کشور حدود ۱۷ هزار نفر کشته و ۲۵۰ هزار نفر دچار آسیب می‌شوند که حداقل ۱۰ درصد آنها برابر با ۲۵ هزار نفر، دچار معلولیت می‌شوند که این معلولیت‌ها ارقام نجومی توانبخشی و دیگر هزینه‌ها را تحمیل می‌کند.

تصادف از علل مهم معلولیت ایرانیان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، سالانه هزاران ایرانی به خاطر تصادفات دچار معلولیت می‌شوند و تصادف گوی سبقت را از سایر عوامل معلولیت در ایران ربوده است.

    طبق اعلام سازمان بهزیستی کشور، تصادفات رانندگی مشکلی اجتماعی هستند و متاسفانه کشور ما از نظر تعداد تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن در رتبه بالایی قرار دارد. حوادث رانندگی یکی از علل مهم معلولیت به ویژه آسیب‌های نخاعی است.

    طبق گزارشات سازمان بهزیستی کشور، سالانه به طور متوسط حدود 2500 نفر در کشور دچار آسیب نخاعی می‌شوند که بیش از 50 درصد آنها ناشی از حوادث جاده‌ای است.

    ارقام نجومی تحمیلی حوادث به خانواده‌ها

    برآوردها نشان می‌دهد که فقط هزینه‌های مراقبت، اقلام تجهیزات بهداشتی و توانبخشی، مناسب‌سازی منزل و معیشت برای هر فردی که در اثر حادثه یا تصادف دچار آسیب‌های نخاعی یا جسمی می‌شود حداقل ماهانه 4 میلیون و 500 هزار تومان است.

    به طور متوسط سالیانه حدود 2500 نفر از افراد در کشور دچار آسیب نخاعی می‌شوند که بیش از 50 درصد آنها ناشی از حوادث جاده‌ای است و مجموع حمایت‌های سازمان برای یک فرد دارای آسیب نخاعی بسته به شدت آسیب و بعد خانوار، در زمینه‌های مختلف حدود 35 میلیون تومان است.

    برخی دلایل تصادفات عابران، دوچرخه و موتور ‌سواران و رانندگان ماشین

    سازمان بهزیستی کشور در پیام‌هایی به برخی از دلایل تصادفات اشاره کرده است، طبق این اعلام، یکی از دلایل تصادف کردن عابران پیاده استفاده از هدفون و صحبت کردن یا خواندن پیام‌های تلفن همراه است. بنابراین لازم است هنگام عبور از خیابان کاملا هوشیار باشیم.

    مردم باید بدانند آن‌طور که ما وسایل نقلیه را می‌بینیم، رانندگان ما را نمی‌بینند. پس هیچ‌گاه ناگهانی و با عجله وارد سواره‌رو نشویم و همواره مطمئن شویم که راننده‌ها، متوجه حضور ما شده‌اند.

    ضربه به سر و گردن و صدمات ستون فقرات مهم‌ترین علت مرگ و معلولیت در میان دوچرخه‌سواران و موتورسواران است و استفاده از کلاه ایمنی و پوشیدن لباس محافظ یکی از اولیه‌ترین نکات ایمنی در این دو گروه است.

    تصادف و آمار بالای مرگ و میر

    براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ایران با برآورد نرخ 20.5 مرگ به ازای هر 100.000 نفر جمعیت در رتبه 113 از 175 کشور قرار دارد.

    سرهنگ عین الله جهانی معاون اجتماعی و فرهنگی پلیس راهور ناجا آمار فوتی‌های سوانح جاده‌ای در تعطیلات نوروز امسال را 746 نفر اعلام کرد و گفت: تعداد جان‌باختگان با وجود بیش از 50 درصد رشد تردد جاده‌ای، نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، 26 درصد کاهش داشته است.

    به گفته وی، بیشترین علت تصادف‌ها، بی‌توجهی به جلو، سرعت غیرمجاز و سبقت غیرمجاز بوده است. واژگونی خودرو نیز 30 درصد سوانح جاده‌ای را به خود اختصاص داده و چهارمین علت تصادف‌ها بوده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو