فونیکسریمکسبهتام

بنزین زیر قیمت نفتا صادر می شد

عصر خودرو- مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده نفتی ایران با بیان اینکه عدم ایجاد ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی در کشور در سال‌های اخیر سبب شد ایران بنزین صادراتی خود را به اجبار زیر قیمت حتی نفتا صادر کند، گفت: واکاوی‌ها در دولت دوازدهم نشان می‌دهد در برخی موارد حدود ۱۰ میلیون لیتر نفتا را در آمار صادرات روزانه بنزین در نظر گرفته‌اند تا حجم تولید بنزین را اضافه کنند.

بنزین زیر قیمت نفتا صادر می شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، جلیل سالاری روز سه‌شنبه پس از آیین امضای تفاهم‌نامه پروژه احداث مخزنگاه (انبار نفت) شهید نادر مهدوی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی که آیا ترک فعل‌های رخ داده از سال 1392 در زمینه ساخت مخازن ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی باعث صادرات این محصولات با قیمت‌های پایین‌تر از نرخ داخلی در سال‌های گذشته شده است، گفت: در گذشته پیش از حضور در مسئولیت کنونی خود در این زمینه هشدارهایی را اعلام کردیم، خوشبختانه یکی از محورهای طرح تفحص مجلس شورای اسلامی از وزارت نفت درباره این موضوع است؛ در دولت گذشته با واکاوی‌های انجام‌شده مشخص شده است، حدود 10 میلیون لیتر نفتا در آمار صادرات روزانه بنزین در نظر گرفته و در نتیجه حجم تولید بنزین به این شکل اضافه شده است.

    وی افزود: ایجاد نکردن ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی در کشور در سال‌های اخیر سبب شد ایران بنزین صادراتی خود را زیر قیمت حتی نفتا صادر کند، از سوی دیگر لغو ابلاغیه  ممنوعیت صادرات محصولات رنگی که در دولت گذشته اجرا شد، یکی از مهم‌ترین اقدام‌های ما در دولت سیزدهم بود.

    رفع مشکل سوخت‌رسانی به خودروهای سنگین

    مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده نفتی ایران درباره مشکلات سوخت‌رسانی به رانندگان خودروهای سنگین نیز گفت: هم‌اکنون قیمت گازوئیل در ایران نسبت به کشورهای همسایه نسبت یک به 60 دارد. از این رو باید این موضوع مدیریت شود؛ اکنون با مدیریت مصرف و نظارت‌های انجام شده و افزایش سهمیه‌بندی در بعضی از مناطق پر مصرف کشور این موضوع حل‌وفصل شده است.
    سالاری ادامه داد: با ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس و در سال‌های آینده پالایشگاه‌های مهر و شهید سلیمانی در جنوب کشور ظرفیت ذخیره‌سازی در جنوب کشور افزایش می‌یابد، این موضوع ما را در زمینه توزیع داخلی و صادرات به جایگاه مستحکم‌تری می‌رساند؛ هم‌زمان با اجرای طرح‌های ذخیره‌سازی ما خطوط لوله جابه‌جایی فرآورده نفتی (خط لوله تابش) را احداث می‌کنیم.

    ایجاد پتروپالایشگاه و حرکت از سوخت‌سوزی به سمت سودمحوری

    وی با بیان اینکه با ایجاد پتروپالایشگاه از سوخت‌سوزی به سمت سودمحوری حرکت خواهیم کرد، گفت: هم‌زمان با افزایش تولید فرآورده‌های نفتی در کشور بایستی به فکر بهینه‌سازی مصرف و جلوگیری از شدت مصرف سوخت در کشور نیز بود.
    مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده نفتی ایران درباره وضع سوآپ فرآورده‌های نفتی در شمال کشور گفت: در گذشته نیز سوآپ فرآورده‌های نفتی با کشورهای شمالی در قالب محموله‌های کوچک انجام می‌شد، برای کاهش هزینه‌های جابه‌جایی سوخت در کشور در حال استفاده از ظرفیت‌های پایانه‌های موجود در حاشیه دریای خزر هستیم و سوآپ و صادرات فرآورده با همکاری بخش خصوصی در دستور کار است.
    سالاری با اشاره به طرح‌های پالایشی نو و روند کند توسعه آنها در کشور گفت: از سازمان خصوصی‌سازی این تقاضا را داریم که این‌گونه طرح‌ها را از فهرست واگذاری خارج کنند تا ما بتوانیم با همکاری بخش خصوصی آنها را توسعه دهیم و این طرح‌ها پس از بهره‌برداری واگذار شوند.
    وی درباره طرح ادغام شرکت‌های ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و صنایع پتروشیمی نیز تصریح کرد: در شرایط کنونی به نظر بنده اجرای این موضوع کار کارشناسی نیست، هم‌اکنون محدودیت‌های کاری این دو شرکت بسیار متفاوت است، برای نمونه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با مسائلی همچون توزیع سوخت به‌صورت کارمزد در سراسر کشور و تأمین یارانه روبه‌روست در حالی که شرکت ملی صنایع پتروشیمی با این‌گونه محدودیت‌ها روبه‌رو نیست.
    مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده نفتی ایران گفت: امروزه در بسیاری از پالایشگاه‌های کشور امکان و احداث واحدهای پتروشیمی وجود دارد، از این رو اگر این پالایشگاه‌ها مجبور به توزیع سوخت در کشور نباشند به‌سرعت این واحدها را در مجاورت خود می‌سازند و بنزین خود را به ترکیبات سودآورتری می‌کند.

    سالاری تصریح کرد: تکمیل زنجیره ارزش در پالایشگاه‌ها برای تأمین خوراک پتروشیمی‌ها بحثی مهم است، اما ادغام این دو شرکت در کنار هم به لحاظ محدودیت‌های قانونی به صلاح نیست.
    وی با بیان اینکه در بودجه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران دو ردیف وجود دارد که شامل تأمین منابع مالی از سوی سازمان مدیریت و دوم 2 درصد کارمزد صادرات فرآورده‌های نفتی است، پرسش این است که چطور می‌شود زمانی که مدعی هستیم روزانه 24 میلیون لیتر فرآورده صادر شده است چگونه با دو درصد کارمزد شرکت‌های ما زیان‌ده هستند؛ زمانی که ما سالانه 2 تا 3 میلیارد دلار صادرات فرآورده نفتی داشته‌ایم 2 درصد کارمزد صادراتی آنها کجا هزینه شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو