فونیکسریمکسبهتام

واردات مقطعی خودرو، راهکار خلاصی از آشفته بازار موجود

عصر خودرو- کارشناسان، واردات هرچند مقطعی خودروهای ارزان‌قیمت و غیرلوکس را راهکار خلاصی بازار خودرو از آشفتگی کنونی قلمداد می‌کنند. موضوعی که در صحبت‌های امروز رییس مجلس در صحن علنی شورای اسلامی نیز به‌درستی به آن اشاره شد.

واردات مقطعی خودرو، راهکار خلاصی از آشفته بازار موجود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از ایرنا، در ماه‌های گذشته موضوع واردات خودرو در کشاکش بین دولت، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و هر از گاهی مسوولان در این زمینه و انجام شدن یا انجام نشدن آن، همچنین مزایا و معایب آن به بحث و صحبت پرداختند.

    در آخرین نظر، «منوچهر منطقی»‌ معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: نگاه وزارت صمت به واردات خودرو برای تنظیم بازار مثبت است و با توجه به این‌که مجری این موضوع وزارتخانه است، هر زمان نهادهای بالادستی اجازه دهند کار را اجرایی خواهیم کرد.

    در حقیقت دیدگاه وزارت صمت این است که یکی از مواردی که به کاهش تقاضاهای کاذب در بازار خودرو می‌انجامد، واردات خودرو است. بنابراین برای تنظیم بازار خودرو به واردات دید مثبت دارد.

    امروز (شنبه) نیز رییس مجلس در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که در برابر پراید 200 میلیون تومانی، با پنج‌هزار دلار و ارز 25 هزار تومانی، می‌توان خودرو با کیفیت عالی وارد کرد.

    «محمدباقر قالیباف» خاطرنشان‌کرد: این خواسته مجلس بوده و مجمع نیز با آن همراهی کرد؛ این موضوع در ارتقای کیفیت تولید، قیمت تمام شده و تیراژ تولید موثر خواهد بود، بر این اساس از پافشاری مجلس و همراهی مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکر می‌کنم.

    کارشناسان معتقدند: امروز گران‌ترین خودروی چینی در ایران بیشتر از 800 میلیون تومان نمی‌ارزد اما می بینیم به چه قیمت هایی فروش می‌روند، با این رویه نه فقط صنعت خودرو کشور به جایی نمی‌رسد، بلکه شرایط بدتر هم خواهد شد چرا که آقایان به بهانه تولید و اشتغال، هرچه می‌خواهند بر سر مردم می‌آورند، اما وقتی به عملکرد خود در تنهایی می‌نگرند چیزی جز سرافکندگی نمی‌بینند.

    اگر واردات آزاد شود، نخستین اثر آن این است که قیمت خودروی خارجی واقعی می‌شود، این در حالی است که اکنون قیمت خودروها با دلار 58 تا 70 هزار دلاری محاسبه می‌شود.

    پس از آن، قیمت مدل‌های قدیمی‌تر همان خودروها کاهش خواهد یافت و اثر روانی خوبی بر بازار نیز خواهد داشت.

    پرداخت 2 تا 3 برابر قیمت جهانی برای خودروی خارجی

    در این زمینه رییس اتحادیه  نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت به ایرنا گفت: امروز رییس مجلس شورای اسلامی به نکته خوبی اشاره داشت و با اجازه یافتن واردات خودرو، می‌توان در این محدوده‌های قیمتی برای تنظیم بازار وارد شد و خودرو وارد کرد.

    «سعید موتمنی» بیان‌داشت: امروز در بازار با کمبود خودرو مواجهیم و همه نوسانات، واسطه‌گری‌ها و دلالی‌ها به دلیل کمبود خودرو است.

    وی گفت: امروز در حالی سانتافه مدل 2015 حدود 1.7 میلیارد تومان در بازار قیمت دارد که در آن سوی مرزها حتی با دلار 30 هزار تومانی، بین هفت تا هشت هزار دلار قیمت دارد.

    این مقام صنفی اظهار داشت:‌ از سال 2011 تاکنون با اینکه همه برندهای خوشنام جهان تغییراتی در تزئینات خودرویی، اتاق‌ها و آپشن‌ها و امکانات تولیداتش‌شان داده‌اند، اما هیچ افزایش قیمتی را در محصولات‌شان شاهد نبودیم.

    وی ادامه‌داد: خودروی سانتافه صفر کیلومتر مدل 2022 بسته به امکانات آن در بازار جهانی بین 27 تا 30 هزار دلار قیمت دارد و حتی اگر بالاترین قیمت آن را با دلار 30 هزار تومانی محاسبه کنیم 900 میلیون تومان می‌شود که در ایران با این پول حتی خودروی چینی هایما هم نمی‌توان خرید.

    موتمنی معتقد است: امروز مصرف‌کنندگان ایرانی بین 2 تا سه برابر قیمت‌های جهانی پول بابت خودروها پرداخت می‌کنند، در حالی که اگر واردات (حتی خودروهای کارکرده و ارزان)‌ اجازه داده شود، هیچ وقت هایما به 900 میلیون تومان نخواهد رسید.

    وی گفت: ‌به‌طور مثال خودروی هیوندای آی20 از نوع کارکرده با مدل 2015، در بازار جهانی بین سه تا چهار هزار دلار قیمت دارد، همچنین النترا مدل 2022 صفر کیلومتر 22 هزار دلار قیمت دارد که حدود 600 میلیون تومان تمام می‌شود، اما در بازار ما بیش از 1.5 میلیارد تومان قیمت خورده است.

    رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت تصریح‌کرد: تنها راه نجات این بازار، واردات خودروی ارزان و کارکرده و نه خودروهای لوکس به صورت مقطعی است.

    بازار داخل رقابتی شود

    در این زمینه، «مهدی دادفر» دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: هرچند خودروی صفر کیلومتر مدل 2022 که بتواند استانداردهای 85 گانه ایران را پاس کند، در بازه قیمتی پنج‌هزار دلاری نمی‌توان یافت، اما خودروی کارکرده و دست دوم می‌توان پیدا کرد.

    این مقام صنفی بیان‌داشت: با مشخصات یاد شده، حداقل قیمت خودروها بین هفت تا هشت هزار دلار خواهد بود.

    وی گفت: با فرض ورود خودروی پنج‌هزار دلاری، با توجه به اینکه تعرفه واردات به نرخ آزاد است، اگر 60 درصد تعرفه را در دلار 24 هزار و 500 تومانی ضرب کرده و هزینه‌های عوارض، 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده، مالیات و شماره‌گذاری، همچنین اسقاط چهار تا هشت دستگاه خودرو (هر اسقاط 20 میلیون تومان) را به آن اضافه کنیم، قیمت این خودرو به 12 هزار دلار خواهد رسید که به معنای خودروی 360 میلیون تومانی است.

    دادفر خاطرنشان‌کرد: اکنون در بازه قیمتی کمتر از هشت هزار دلار خودروهایی از شرکت‌های معتبر جهانی همچون کیاموتورز، فیات، سوزوکی، داتسون و غیره در مدل 2022 و صفر کیلومتر وجود دارد.

    وی بیان‌داشت:‌ از جمله مواردی که سبب می‌شود قیمت‌ها تا حد زیادی افزایش یابد، تعرفه‌های واردات و همچنین استانداردهای 85 گانه است، اما اگر بتوان همین استانداردها را متناسب با اقلیم کشور تعدیل کرد، برخی مشکلات و همچنین قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

    دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با تاکید بر اینکه باید بازار داخل را به سمت رقابتی شدن پیش برد، تاکید کرد: به‌طور قطع سیاست بر این خواهد بود که فاصله قیمتی بین خودروی داخلی و وارداتی حفظ شود، در غیر این صورت هیچ کس خودروی داخلی نمی‌خرد.

    وی در خصوص تاثیر صحبت‌های مطرح شده بر بازار خودرو و قیمت‌ها، تصریح‌کرد: دست‌کم یک سال و نیم است که در این زمینه صحبت می‌شود، اما دیگر کسی به این حرف‌ها توجه نمی‌کند، مگر اینکه بازار در عمل و اجرا چیزی ببیند.

    دادفر گفت: مسوولان نیز گرچه شاید یک به یک موافق موضوع واردات خودرو باشند، اما نظرات جمعی همواره مخالف این موضوع بوده است.

    وی اظهار داشت: امروز همه مسوولان به این نتیجه رسیده‌اند که باید واردات انجام شود، باید وضعیت بازار و تقاضای آن مدیریت شود، حال کی، کجا، چگونه و با چه شیوه ساختاری، هنوز کسی نمی‌داند.

    این مقام صنفی گفت: امروز همه معتقدند خودروی داخلی از نظر کمی و کیفی جوابگوی بازار نیست، اما چه زمان این تابو شکسته شود، مشخص نیست.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو