فونیکسریمکسبهتام

مقایسه دیگنیتی پرایم و لاماری ایما

بلندقامتان جوان بازار ایران

عصر خودرو- در سال‌های اخیر کراس‌اوورهای چینی زیادی پا به بازار کشور ما گذاشته‌ که اغلب خودروهایی خانوادگی و با اندکی چاشنی لوکس‌گرایی بوده‌اند. اما از سال ۱۳۹۹ و با ورود دیگنیتی به بازار، کمی معادلات تغییر کرد و این بار شاهد کراس‌اووری چینی بودیم که با هدف تسخیر قلب خریداران جوان به میدان آمده بود.

بلندقامتان جوان بازار ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، دیگنیتی تا همین اواخر بدون رقیب به فروش خوبش ادامه می‌داد تا این‌که آرین پارس موتور بالأخره نخستین محصول خود با نام لاماری ایما را روانه بازار کرد که با توجه به چهره جذاب و جوان‌پسندش، رقیب مستقیم دیگنیتی پرایم در بازار است. به همین بهانه در نوشتار پیش‌رو به‌سراغ بررسی و مقایسه دیگنیتی و لاماری ایما رفته‌ایم. اگر شما هم قصد خرید یک کراس‌اوور زیبا و متفاوت را دارید، با ما همراه باشید.

    طراحی
    با نگاهی به ظاهری دیگنیتی پرایم و لاماری ایما و دیدن المان‌هایی مثل شیب قسمت عقبی سقف و شیشه عقب، رینگ‌های مشکی، چراغ‌های عقب به‌هم پیوسته با گرافیک زیبا، آینه‌های جانبی قرارگرفته روی درب و سراگزوزهای واقعی، متوجه می‌شویم که با دو کراس‌اوور اسپرت و تا حدودی متفاوت از سایر رقبای هم‌قیمت طرف هستیم. لاماری ایما به‌لطف المان‌هایی مثل جلوپنجره بزرگ، چراغ‌های اصلی مخفی در سپر جلو، سراگزوزهای چهارتایی و گرافیک متفاوت چراغ ترمز سوم، در نماهای جلو و عقب اسپرت‌تر از دیگنیتی به چشم می‌آید. اما در مقابل، نمای جانبی دیگنیتی با شیب بسیار تند سقف و استایل کوپه مانند، جذاب‌تر از لاماری است. در داخل کابین دو خودرو موردنظر برخلاف طراحی بیرونی شاهد سبکی متفاوت از هم هستیم. لاماری ایما با وجود مواردی مثل صفحه نشان‌‌دهنده‌ها دیجیتال یکپارچه با مانیتور، دریچه‌های تهویه مدور و لیور دنده الکترونیکی (اصطلاحاً دنده خلبانی)، یک طرح به‌روز و نسبتاً متفاوت را به نمایش می‌گذارد اما دیگنیتی طرحی سنتی‌تر دارد و با وجود متریال باکیفیت‌تر داشبورد و چرم‌دوزی زیبای داخل درب‌ها، حس نشستن در یک کراس‌اوور نیمه‌لوکس را به سرنشینان القا می‌کند.

    مشخصات و توانمندی‌های فنی
    دیگنیتی پرایم از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو با حداکثر قدرت 148 اسب بخار و حداکثر گشتاور 220 نیوتن‌متر بهره می‌برد که این پیشرانه با اتصال به یک گیربکس اتوماتیک ضریب‌متغیر (CVT)، ضمن مصرف 7.3 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفرتاصد حدود 13 ثانیه را برای این کراس‌اوور کوپه به ارمغان می‌آورد. هرچند دیگنیتی با این مشخصات فنی، خودرویی کسل‌کننده نیست اما توانایی‌های حرکتی معمولی دارد و نبایستی به‌دلیل چهره اسپرت، توقع شتاب‌گیری فوق‌العاده‌ای از آن داشته باشید. البته هندلینگ این خودرو واقعاً خوب است و بهتر از اکثر هم‌کلاسانش در بازار ایران ارزیابی می‌شود. لاماری ایما هم از پیشرانه‌ای توربو با حجم مشابه پیشرانه رقیب استفاده می‌کند که البته بازدهی بالاتری دارد و حداکثر قدرت 195 اسب بخار و حداکثر گشتاور 285 نیوتن‌متر را تولید می‌کند. این پیشرانه با اتصال به یک گیربکس 7 سرعته دوکلاچه، ضمن مصرف 7.5 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفرتاصد حدود 10.5 ثانیه را برای این نوبرانه‌ آرین موتور به ارمغان می‌آورد. توانایی‌های حرکتی لاماری ایما در نوع خود واقعاً مناسب است و برتری خود را به دیگنیتی دیکته می‌کند اما از یک خودرو 195 اسب بخاری توقع بیش‌تری می‌رود. ضمن این‌که نبود حالت تیپ‌ترونیک برای گیربکس این خودرو جای تعجب و البته انتقاد دارد. البته ناگفته نماند که در آینده نزدیک دیگنیتی پرستیژ هم وارد بازار خواهد شد که با وجود پیشرانه 230 اسب بخاری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.


    امکانات رفاهی و ایمنی
    از جمله آپشن‌های مشترک بین دیگنیتی پرایم و لاماری ایما می‌توانیم به مواردی مثل کی‌لس استارتر، سقف پانوراما، کروز کنترل، مالتی‌مدیا با مانیتور 10.25 اینچی لمسی، تهویه مطبوع اتوماتیک، دی‌لایت، سنسور نور، دوربین دید عقب، دوربین ثبت وقایع، ترمز پارک برقی با اتوهلد، سنسور پارک عقب، تنظیم برقی صندلی راننده، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل سرعت در شیب (HDC)، ایربگ‌های سرنشینان جلو + جانبی و... اشاره کنیم. در این میان، لاماری ایما به ایربگ‌های پرده‌ای مجهز است که در دیگنیتی وجود ندارد اما محصول بهمن موتور هم دست‌وپا بسته نیست و با وجود درب صندوق‌بار برقی، دوربین 360 درجه، گرم‌کن صندلی‌های جلو، صندلی برقی سرنشین جلو، سنسور باران و سنسور پارک جلو، خود را در این بخش بالاتر از رقیب می‌بیند.


    کلام پایانی
    در بخش پایانی مقایسه دیگنیتی پرایم و لاماری ایما و با نگاهی به ویژگی‌های هریک از دو خودرو مورد بحث باید بگوییم که دیگنیتی در بخش‌های آپشن و گستردگی خدمات پس از فروش برتر از لاماری ایما ظاهر شده است اما در مقابل، محصول آرین موتور هم لذت رانندگی بیش‌تر و سواری نرم‌تری دارد. از نظر طراحی ظاهری و داخلی نیز هر دو خودرو جذاب هستند و امتیاز تقریباً یکسانی می‌گیرند. بنابراین به نظر می‌رسد که مسیر خرید هرکدام از این دو خودرو مشخص است و افرادی که به دنبال آپشن‌های بیش‌تر هستند، جذب دیگنیتی پرایم خواهند شد اما لاماری ایما برای خریداران جوان‌تر که خواهان لذت رانندگی و شتاب‌گیری بهتر هستند، گزینه مناسب‌تری است.

    نویسنده: امیر خادمی پور

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو