فونیکسریمکسبهتام

پازل ورود خودرو به کشور تکمیل شد؟

عصر خودرو- ورود خودرو به کشور با توجه به سه اظهارنظری که از ابتدای هفته جاری تاکنون مطرح شده، وارد فاز تازه‌ای شد.

پازل ورود خودرو به کشور تکمیل شد؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، چراغ اول را در این زمینه سعید محمد، مشاور رئیس‌‌‌جمهور و دبیر مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی روشن کرد. اوایل هفته جاری محمد گفته بود که 2‌هزار خودروی خارجی با موافقت رئیس‌جمهور به کیش و قشم وارد می‌‌‌شوند.

    آن‌طور که دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد عنوان کرده قرار بود 2‌هزار و 300 دستگاه خودرو که در اختیار سازمان اموال تملیکی بود به بهانه برگزاری جام جهانی قطر به جزایر کیش و قشم اختصاص یابد، اما به علت طولانی شدن روند قضایی، از رئیس‌جمهور درخواست شده با واردات 2‌هزار خودرو به این دو جزیره موافقت کند. دریافت مجوز مناطق آزاد برای واردات دو‌هزار دستگاه خودرو در کنار دو خبری که روز گذشته از نشست خبری علیرضا زاکانی شهردار تهران و مصاحبه قربانعلی دری نجف‌آبادی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با «ایرنا» مخابره شد، نشان می‌دهد که به احتمال قوی سال 1401 سال برداشتن قفل از در ورود خودرو به کشور لقب می‌گیرد.

    شهردار تهران در نشست خبری روز گذشته خود با اشاره به دریافت مجوز برای واردات حدود‌ هزار دستگاه اتوبوس به کشور عنوان کرده که در نشست هیات دولت در روز یکشنبه مصوبه‌ای به تصویب رسید که بند 5 آن به پیشنهاد شهرداری تهران بود و قرار شد عدد بالایی واردات خودرو توسط شهرداری انجام شود. هر چند زاکانی به طور مشخص اعلام نکرده که این خودروها برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی است یا اینکه محل مصرف دیگری دارد، اما آنچه مشخص است مصوبه مورد اشاره زاکانی بی‌ارتباط به صحبت‌های سخنگوی دولت در هفته گذشته نیست. علی بهادری جهرمی در توییتی خبر از تصویب پیشنهاد درباره واردات خودرو در کمیسیون اقتصادی دولت داده بود. بر اساس اظهارات سخنگوی دولت قرار است این مصوبه در هیات دولت مطرح شود. دری نجف‌آبادی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با اشاره به اینکه مجمع مخالفتی با واردات خودرو ندارد گفته که واردات خودرو جزو اختیارات دولت است. اظهارات

    دری نجف‌آبادی نشان می‌دهد دولت برای از سرگیری واردات مانند گذشته نیاز به مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام ندارد، هر چند که موافقت مجمع تشخیص مصلحت با تصویب کلیات ماده 4 طرح ساماندهی صنعت خودرو، راه را برای ورود خودرو به کشور هموار کرد. به گفته دری نجف‌آبادی روسای قوای سه‌‌‌گانه سال‌های قبل بنا به دلایل مختلف واردات خودرو را منع کردند که زمان آن در اواخر اردیبهشت‌‌‌ماه جاری به پایان می‌رسد و دولت باید برای واردات یا عدم‌واردات خودرو تصمیم‌گیری کند. با توجه به اظهارات زاکانی، نظر دولت از سرگیری واردات خودرو به کشور است.

    در کنار سه اظهارنظر اخیر درباره واردات خودرو از یاد نبریم که ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسفندماه گذشته دیداری از ایران‌خودرو داشت و 8 فرمان خطاب به خودروسازان صادر کرد. بحث ازسرگیری واردات خودرو به کشور از خردادماه امسال یکی از فرامین رئیسی بود. چنانچه این اظهارات را بسان قطعات پازل واردات خودرو در نظر بگیریم و آنها را کنار هم بچینیم مشخص می‌شود که فاصله چندانی با برداشتن قفل از در واردات خودرو به کشور نداریم، با این حال تنها سوالی که باقی می‌ماند این است که قرار است این واردات با چه کیفیت و شرایطی اتفاق بیفتد؟

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو