فونیکسریمکسبهتام

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

دولت بستر واردات خودروهای موردنیاز را فراهم کند

عصر خودرو- رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: کشورها، واردات هر کالایی از جمله خودرو را با تعرفه تنظیم می‌کنند، اکنون نیز دولت باید تعداد خودروهای موردنیاز، نوع آن‌ها و قطعات و خودروهایی که امکان صادرات دارند را تعیین و بستر واردات خودروهای موردنیاز را فراهم کند.

دولت بستر واردات خودروهای موردنیاز را فراهم کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از خانه ملت، عزت اله اکبری تالارپشتی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره عملکرد خودروسازان، گفت: برای ساماندهی این حوزه در وهله نخست باید ساختار خودروسازان اصلاح شود سپس با ایجاد فضای رقابتی، شرایط را برای ورود موثر بخش خصوصی به این حوزه فراهم کرد.

    نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخش خصوصی باید میدان‌دار حوزه خودروسازی باشد و دولت وظیفه حکمرانی خود را انجام دهد، افزود: این دو خودروساز با ساختاری نامناسب حیات خلوت تمامی دولت‌ها بودند و این امر موجب نارضایتی مردم و تمامی مسئولان از کیفیت و قیمت خودروهای داخلی شده است.

    دو خودروساز بزرگ کشور به مرکز بدآموزی برای سایر صنایع تبدیل شدند

    این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه دو خودروساز بزرگ کشور به مرکز بدآموزی برای سایر صنایع تبدیل شده‌اند، تصریح کرد: این شرکت‌ها قراردادهای فروش را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که تعهد و محدودیتی برای آن‌ها ایجاد نشود در واقع مشتری ناچار است، مبالغی را بابت خرید خودرو به حساب این شرکت‌ها واریز کند اما در مقابل از زمان دقیق تحویل خودرو و قیمت نهایی اطلاعی ندارد.

    خودروسازان در قراردادهای فروش خود هیچ تعهدی را نمی‌پذیرند

    اکبری تالارپشتی با تصریح بر اینکه خودروسازان در قراردادهای فروش خود هیچ تعهدی را نمی‌پذیرند، ادامه داد: با وجود اینکه مشتریان به ناچار در دفعات مختلف مبالغی را برای خودروی خریداری شده پرداخت می‌کنند، اما خودروسازان قیمت را افزایش می‌دهند و به مشتریان نیز درباره مدل تنظیم قرارداد پاسخگو نیستند؛ چنین مدل قرادادی در هیچ کجای دنیا نمونه ندارد.

    رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه ای کاش خودروسازان با تمامی بلاهایی که بر سر مردم می‌آورند، خودرویی تولید می‌کردند که جان انسان‌ها را به خطر نمی‌انداخت، افزود: خودروسازی در کشور باید رقابتی شود؛ دولت پدر همه است و ایجاد رانت برای دو خودروساز و بی‌اعتنایی به سایر خودروسازان بی‌معنا است البته سیاست شخص رئیس‌جمهور این نیست و به بخش خصوصی و ضرورت اصلاح ساختار باور دارد.

    وی با بیان اینکه ما نیز براساس فرمایشات مقام معظم رهبری طرفدار تولید داخل هستیم به دوره‌ای که در حوزه نفت فعالیت می‌کرد، اشاره کرد و افزود: زمانیکه در حوزه نفت بودم پروژه ساخت داخل را راه‌اندازی کردم، با وجود اینکه تجهیزات این حوزه بسیار پیچیده تر است اما با راه‌اندازی 10 مگاپروژه‌، تحولی عظیم در این حوزه رخ داد و ساخت داخل در صنعت نفت کاملا نهادینه شد.

    این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: خط قرمز رهبری رضایت مردم است و مقام معظم رهبری به نظر مردم توجه خاصی دارند و از آنجا که مردم نیز از عملکرد خودروسازان گلایه دارند، آقا در صحبت‌های اخیر خود به این موضوع اشاره کردند و این مسئه مهمی است که همه مسئولان ذیربط و خودورسازان باید توجه جدی به آن داشته باشند.

    اکبری تالارپشتی درباره مصوبه مجلس برای واردات مدیریت شده خودرو، یادآور شد: در جلسات مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام و... بارها تاکید کردم که کشورها، واردات هر کالایی از جمله خودرو را با تعرفه تنظیم می‌کنند و تنظیم‌گری در این حوزه با دولت است، اکنون نیز دولت باید تعداد خودروهای موردنیاز، نوع آن‌ها و قطعات و خودروهایی که امکان صادرات دارند را تعیین و بستر واردات خودروهای موردنیاز را فراهم کند.

    رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه ایران در چهارراه بین المللی قرار گرفته، تصریح کرد: می‌توان از این موقعیت برای  re- export  (صادرات مجدد) استفاده کرد باید از تجربه سایر کشورها برای این موضوعات و تبدیل آن‌ها به فرصت استفاده شود.

    اکبری تالارپشتی افزود: در شرایط کنونی در مراودات اقتصادی با دنیا ظرفیت های بسیار عظیمی وجود دارد و به راحتی می توان به بازارهای جهانی و منطقه نفوذ کرد و ارزآوری بالایی برای کشور رقم زد اما بیشترین مانع که موجب کندی کار می شود در بخش های مختلف دولتی است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو