فونیکسریمکسبهتام

مدیر عامل ساپکو در نشست خبری اختتامیه همایش موتورهای درون‌سوز و نفت

صنعت خودرو عامل رشد و ارتقای زنجیره تامین و تولید کشور است

عصر خودرو- مدیرعامل ساپکو ارزبری هر خودرو را دو هزار دلار عنوان کرد که ۳۵ درصد آن مربوط به مواد اولیه، ۳۰ درصد قطعات الکترونیک و ۳۵ درصد باقی‌مانده در حوزه قطعات های‌تک است.

صنعت خودرو عامل رشد و ارتقای زنجیره تامین و تولید کشور است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از ایکوپرس، عادل پیرمحمدی در نشست خبری مراسم اختتامیه همایش موتور‌های درون سوز و نفت، با اشاره به فعالیت بیش از 1200 قطعه‌ساز در صنعت خودرو افزود: تولید در صنعت خودرو اگرچه با سختی‌ها و تنگنا‌های زیادی مواجه است، اما این صنعت با دستاورد‌های ارزنده مانند 90 درصد خودکفایی دی.سی موتور‌ها و بسیاری از قطعات قابل صادرات همراه بوده و این در حالی است که محدودیت‌های تحریم، مانع صادرات بسیاری از قطعات بوده است.


    وی گفت: صنعت خودرو نیازمند توسعه سایر صنایع پشتیبان مانند صنایع فولاد، پتروشیمی، ماشین سازی، الکترونیک و قالب سازی است و تا زمانی که طرح بلند مدتی برای توسعه صنایع اصلی و حمایت دولت نداشته باشیم، توسعه صنعت خودرو نیز با مشکلات مواجه خواهد شد.

    مدیر عامل ساپکو رشد صنعت خودرو را وابسته به تصویب قانون خودرو دانست و افزود: سیاست‌گذاری‌های متناقض و دخالت‌های فاقد تخصص، آفت جان صنعت خودرو به عنوان یک سرمایه عظیم ملی خواهد بود.

    وی با بیان اینکه مواد اولیه مصرفی خودرو قیمت‌های 7 تا 11 برابری را از سال 1395 تا 1400 تجربه کرده است، گفت: ورق فولادی از قیمت کیلویی 2400 تومان در سال 95 به قیمت کیلویی 27300 تومان در میانگین سال 1400 رسیده است در حالی که مجوز رشد قیمت فروش محصولات متناسب با افزایش قیمت تمام شده به خودروساز داده نشده و این فاصله اجباری موجب زیان‌های انباشته متعدد برای خودروساز شده و محدودیت منابع مالی برای سرمایه گذاری در توسعه محصولات را به دنبال داشته است.

    پیر محمدی سهم واردات را در هر خودرو، دو هزار دلار دانست که 35 درصد آن مربوط به مواد اولیه، 30 درصد قطعات الکترونیک و 35 درصد باقی‌مانده در حوزه قطعات های‌تک است.

    مدیر عامل ساپکو صنعت خودرو را لکوموتیو صنایعی نظیر فولاد و پتروشیمی دانست و افزود: خودروسازی به عنوان بزرگ‌ترین خریدار فولاد، آلومینیوم و مواد اولیه، 92 درصد ورق‌های فولادی با استحکام کششی بالا را از صنعت فولاد داخلی تامین کرده است.

    وی به نقد غیرمنصفانه نسبت به صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: پیکان سال 57 با تعداد کمی سازنده تولید می‌شد و حتی در تولید نشان آن هم خودکفا نبودیم، اما هم اکنون محصول دنا پلاس گروه صنعتی ایران خودرو با همت جوانان این مرز و بوم و با 75 درصد ساخت داخل تولید می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو