فونیکسریمکسبهتام

کلاف سردرگم تایید اعتبار ایمنی خودرو

عصر خودرو- عدم‌تایید اعتبار ایمنی سه خودروی سمند و دو عضو خانواده تیبا تبدیل به کلافی سردرگم شده، به‌طوری که وزیر صمت مصوبه سازمان ملی استاندارد درباره توقف تولید خانواده تیبا و سمند را پذیرفته اما مدیران عامل دو خودروساز به نوعی نسبت به این اقدام انتقاد کردند.

کلاف سردرگم تایید اعتبار ایمنی خودرو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، رضا فاطمی‌امین روز گذشته در حاشیه بازدید از شرکت سایپا درباره اقدام سازمان ملی استاندارد درباره عدم‌تایید اعتبار ایمنی خانواده تیبا و سمند LX عنوان کرده که سازمان استاندارد مرجع رسمی ارزیابی کیفیت است و قطعا از این سازمان پشتیبانی می‌‌‌کنیم و تصمیمات آنها لحاظ می‌شود. در حالی وزیر صمت نظر سازمان ملی استاندارد را درباره کیفیت خودرو فصل‌الخطاب عنوان می‌کند که محمدعلی تیموری مدیرعامل سایپا معتقد است در همه کشورها اگر بخواهند خودرویی را از خط تولید خارج کنند، طی فرآیندی این کار انجام می‌شود نه اینکه به‌یک‌باره اعلام شود دیگر این خودرو نمی‌تواند استانداردهای لازم را پاس کند. مهدی خطیبی مدیرعامل ایران‌خودرو هم از تعهدات این شرکت به سازمان تاکسیرانی خبر داده است. اما این اقدام سازمان ملی استاندارد سبب شد پلیس راهور نیز اعلام کند تا چالش سه محصول یاد‌شده خودروسازان با سازمان ملی استاندارد حل‌و‌فصل نشود، شماره‌گذاری این خودروها متوقف می‌ماند.

    عدم‌شماره‌گذاری محصولات یادشده تبعاتی را برای دو خودروساز بزرگ کشور به دنبال دارد. آن‌طور که تیموری می‌گوید در حال حاضر حدود 13‌هزار دستگاه انواع تیبا در بلاتکلیفی به سر می‌برد و معطل شماره‌گذاری مانده است. از این تعداد حدود 7‌هزار دستگاه از سال قبل پیش‌فروش شده و سایپا متعهد است آنها را در موعد مقرر به پیش‌خریدکنندگان تحویل دهد. همچنین حدود 6‌هزار دستگاه نیز در کف کارخانه قرار دارد. بررسی سبد محصولاتی سایپا در اولین طرح فروش از مسیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو نیز نشان می‌دهد خودروساز ساکن کیلومتر 15 جاده مخصوص هر دو عضو خانواده تیبا یعنی تیبا صندوقدار و تیبا 2 را در این سامانه عرضه کرده است. بی‌تردید عدم‌شماره‌گذاری این خودروها از سوی پلیس راهور چالش‌هایی را میان این خودروساز و مشتریان تیبا به وجود خواهد آورد. تیموری به طور ضمنی از شاهین و کوییک به عنوان جایگزین‌های تیبا در صورت توقف شماره‌گذاری این خودرو خبر داده، اما بعید است با توجه به فاصله قیمتی میان خانواده تیبا و دو محصول جایگزین، مشتریان زیر بار قبول این مساله بروند.

    ایران‌خودرو نیز در حالی از توقف تولید سمند LX در ماه آینده خبر داده که براساس اعلام این خودروساز حدود 9‌هزار دستگاه سمند باید تحویل سازمان تاکسیرانی شود. بنابراین ایران‌خودرویی‌ها نیز به‌نوعی با عدم‌شماره‌گذاری سمند دچار چالش می‌شوند. هر چند که ابعاد چالش ایران‌خودرویی‌ها به اندازه خودروسازی سایپا نیست. با توجه به عدم‌تایید اعتبار ایمنی سه خودروی یادشده و تعهد خودروسازان حالا باید دید این کلاف سردرگم چگونه باز خواهد شد. همان‌طور که عنوان شد خودروسازان سه خودروی یادشده را به‌طور کامل یا ناقص در پارکینگ‌های خود دارند که استاندارد باید تکلیف آنها را مشخص کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو