فونیکسریمکسبهتام

مالیات خرید خودرو با موتورهای کوچک در چین نصف شد

عصر خودرو- وزیر دارایی چین می گوید این تصمیم به منظور تقویت فروش خودرو و حمایت از صنعت خودروی این کشور بعد از خسارت های ناشی از تعطیلات سراسری اجباری مربوط به کرونا اتخاذ شده است.

مالیات خرید خودرو با موتورهای کوچک در چین نصف شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز، این تخفیف مالیاتی شامل حال خودروهای با قیمت بالاتر از 300 هزار یوآن [بالای 45 هزار دلار] نمی شود. تا پیش از این مالیات خودروها 10 درصد قیمت برچسب روی خودرو محاسبه می شد اما از حالا به بعد برای موتورهای زیر 2 لیتر 5 درصد محاسبه خواهد شد.

    این قانون از اول ماه ژوئن [11 خرداد] تا پایان سال میلادی معتبر خواهد بود.

    این تصمیم، یکی از سری اقدام هایی است که کابینه چین برای احیای اقتصاد بعد از سیاست های به صفر رساندن کرونا در پیش گرفته است. تعطیلات سراسری اجباری به شدت در تولید وقفه ایجاد کرده و باعث بی جواب ماندن تقاضا شده است.

    همین تصمیم برای دولت چین 60 میلیارد ین کاهش درآمد مالیاتی خواهد داشت اما با توجه به این که در ماه آوریل امسال [2022] فروش خودرو 48 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان داده، طبیعی است که دولت از ابزارهای خود برای جلوگیری از خسارت به اقتصاد کشور و صنعت خودرو استفاده کند.

    خودروهای پرفروشی که بیشترین بهره را از این موقعیت به وجود آمده می برند خودروهای سیلفی Sylphy‌ نیسان، لاویدای فولکس واگن و هاوال اچ6 گریت وال هستند.

    در سال 2009 فروش در کشور چین با رشد 45 درصد از بازار ایالات متحده پیشی گرفت و به بزرگترین بازار خودروی جهان تبدیل شد. در همان زمان هم اتخاذ سیاست مشابه و کاهش چشمگیر مالیات فروش خودرو بر این رشد خیره کننده تأثیر داشت.

    کویی دونگ شو Cui Dongshu  مدیر کل انجمن خودروهای سواری چین می گوید برآوردها نشان میدهد همین کاهش مالیات می تواند در سال 2022 فروش خودرو در چین را تا 2 میلیون دستگاه افزایش دهد.

    با این حال  به گفته ی هوآنگ یونگ Huang Yonghe  مهندس ارشد مرکز تحقیقات و فناوری خودروی چین می گوید چون این تخفیف مالیاتی شامل حال خودروهای خدروهای بنزین سوز می شود، از تعداد فروش خودروهای برقی می کاهد.

    چین همچنین در حال بررسی و تصمیم گیری در باره تمدید یارانه های پرهزینه برای خودروهای برقی است که در سال 2022 منقضی می شوند. حتی در سال 2023 به احتمال زیاد بعد از این تصمیم گیری ها مالیات خرید برنامه ریزی شده برای خودروهای برقی واجد شرایط با افزایش به وضعیت عادی برمی گردد. هوآنگ در این زمینه می گوید: «سیاست های تشویق آمیز مثل کاهش مالیات نقش مثبتی در تقویت فروش خودرو در کوتاه مدت ایجاد می کند. با این حال، معمولا مشوق ها و ابزارهای تحریک کننده بازار به خودی خود تقاضای واقعی و جدید به وجود نمی آورند بلکه فقط زمان خرید را جلوتر می اندازند.»

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم