فونیکسریمکسبهتام

هرآنچه در مورد خرید خودرو از بورس کالا باید بدانید

گره‌گشایی بخش خصوصی از بحران قیمت گذاری خودرو

عصر خودرو- بعد از اعلام رسمی عرضه دو محصول پرطرفدار بهمن موتور یعنی دیگنیتی و فیدلیتی در بورس کالا، سؤال مهمی ذهن خریداران را به خود مشغول کرده که برای انجام این کار باید چه اقداماتی از سوی متقاضی انجام شود.

گره‌گشایی بخش خصوصی از بحران قیمت گذاری خودرو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، به همین واسطه گفت‌وگویی با محمد یونس حیدری عضو و نایب رییس هیات مدیره کارگزاری آپادانا داشتیم تا در مورد جزئیات این کار اطلاعات کاملی را به دست بیاوریم. بهمن موتور قصد دارد 150 دستگاه فیدلیتی 7 نفره، 150 دستگاه فیدلیتی 5 نفره و 130 دستگاه دیگنیتی پرایم را روز 18 خردادماه از طریق بورس کالا به فروش برساند. لازم به ذکر است این شرکت اعلام کرده که قصد دارد 50 درصد تولید سالانه این  خودروها را از طریق بورس کالا به فروش برساند.

    به گزارش «عصر خودرو» فروش خودرو در تالار معاملات خودرو و به صورت حراج باز انجام می‌شود و به همین منظور متقاضیان باید پیش از ثبت‌نام، مقدماتی را فراهم کنند و اقداماتی را انجام دهند. ازجمله مهم‌ترین این اقدامات، وکالتی کردن حساب بانکی است که حداقل به‌اندازه 30 درصد قیمت خودرو که لازمه ورود به تالار معاملات است موجودی داشته باشد. چناننچه کل مبلغ خودرو در حساب موجود باشد، دیگر نیاز به شارژ مجددآن در زمان تکمیل وجه نیست. گفتنی است حراج خودرو در تالار معاملات بورس کالا از ساعت 9 صبح روز 18 خردادماه آغاز می‌شود و متقاضیان تا ساعت 8 ونیم صبح روز حراج فرصت دارند موجودی حساب خود را حداقل به‌اندازه 30 درصد قیمت خودرو موردنظر شارژ کنند.

    فرآیند دریافت کد بورس کالا:
    محمد یونس حیدری عضو و نایب رییس هیات مدیره کارپردازی آپادانا در تشریح این موضوع که کد بورس کالا با کد سهام فرق می‌کند گفت: متقاضیان برای شرکت در حراج باید کد بورس کالا تهیه کنند. وی افزود: متقاضیان به دو روش مجازی و آنلاین می‌توانند سفارش خرید خود را به کارگزاران ارائه دهند اما شرط هر دو  این روش‌ها داشتن کد بورس کالا است. متقاضیان برای در کد بورس کالا از میان 35 کارگزاری باید نام انگلیسی کارگزاری را با فرمت(.ebgo.ir نام کارگزاری) وارد کنند و پس از ورود به سامانه با ورود به قسمت اخذ کد آنلاین بورس کالا برای ثبت‌نام اقدام کنند. نظر به اینکه شرط دریافت کد بورس کالا داشتن کد سجام است، بعد از ورود به سامانه و واردکردن کد ملی، تمامی اطلاعات سامانه سجام به‌صورت خودکار در لیست اطلاعات موردنیاز برای ادامه روند صدور کد بورس کالا بارگذاری می‌شود و تنها مدرک فیزیکی موردنیاز برای تکمیل این ثبت‌نام، عکس امضا فرد متقاضی است.

    چرا باید حساب فرد وکالتی باشد؟
    حیدری در توضیح لزوم وکالتی بودن حساب بانکی برای خرید خودرو عنوان کرد: بر اساس قواعد و مقررات بورس، کسانی که قصد خرید از بورس کالا رادارند باید این حساب را ایجاد کنند و در واقع به بورس کالا این اجازه را بدهند که مبلغ کالای خریداری شده بعد از خریداری از حساب ایشان برداشته شود و این مبلغ در زمان انجام معامله در حساب شخصی فرد بلوکه می شود. پس برای اینکه سامانه بتواند مبلغ مذکور را در حساب بلوکه کند، حساب فرد باید وکالتی باشد. وی در ادامه تأکید کرد: لازم به ذکر است که بورس کالا و هیچ نهاد و سازمان دیگری نمی‌تواند به موجودی حساب فرد دسترسی پیدا کند. وی در توضیح این موضوع اضافه کرد: به همین منظور لازم است متقاضیان بعد از دریافت کد بورس کالا با در دست داشتن درخواست به بانک موردنظر مراجعه کرده و حساب وکالتی خود را فعال کنند و مشخصات این حساب را یا از طریق سامانه آنلاین و یا به‌صورت حضوری در اختیار کارگزاری قرار دهند. حیدری در ادامه افزود: سامانه بورس کالا معمولاً تا نیم ساعت قبل از شروع حراج آماده دریافت اطلاعات بانکی و ثبت نامی متقاضیان است اما نظر به این‌که احتمال می‌رود تقاضا برای خرید خودرو زیادتر از حد انتظار باشد، توصیه می‌شود مشتریان حداکثر تا یک روز قبل از تاریخ 18 خرداد برای تکمیل مشخصات خود در سامانه اقدام کنند.

    خودمان بخریم یا به کارگزار بسپاریم؟
    عضو هیات مدیره کارگزاری آپادانا تصریح کرد: برای خرید خودرو از بورس کالا مشتری نمی تواند شخصا اقدام کند وتمام مراحل انجام معامله توسط کارگزاران بورس کالا انجام می شود. در این روش بعد از باز شدن شرایط و ورود به تالار، خودروهای قابل عرضه با قیمت پایه در سایت فعال می شوند. بعد از آن اگر تعداد متقاضیان کمتر یا به تعداد خودروهای قابل عرضه باشد، خودرو با قیمت پایه به فروش می رسد و کار تمام می شود.اما  اگر تعداد متقاضیان از تعداد خودروها فراتر برود که البته انتظار می‌رود همین‌طور باشد، مشتریان وارد حراج خواهند شد. حراج به این صورت است که هر 15 ثانیه یک‌بار یک تیک سایز(واحد پایه افزایش قیمت رقابت که در مورد این خودروها هر واحد آن 500 هزار تومان در نظر گرفته‌شده) به قیمت اضافه می‌شود و معامله گران کارگزاری ها در این بازه زمانی فرصت  دارند تا سفارش خود را برای خرید خودرو با آن قیمت جدید ثبت کنند. این روند تا جایی انجام می‌شود که تعداد متقاضیان باقی‌مانده با تعداد خودروهای قابل‌عرضه برابر شود و پس‌ازآن حراج به اتمام می‌رسد. حیدری افزود: در این مرحله بخش اول کار خرید خودرو به اتمام می رسد و بورس کالا ضمن برداشت وجه خرید(اگر به اندازه پیش پرداخت باشد باید الباقی وجه نیز طی 3 روز کاری تکمیل شود تا تسویه حساب انجام شود).

    خریداران چگونه باید خودرو را تحویل بگیرند؟
    حیدری در پاسخ به این سؤال توضیح داد: بعد از اتمام مراحل فوق، خریدار طی مدت سه روز کاری علاوه بر اصل مبلغ باید 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده و همچنین هزینه های دیگر(شامل هزینه شماره گذاری، بیمه شخص ثالث، عوراض، صدور کارت سوخت و صدور کارت خودرو) را در حسابی که شرکت بهمن موتور طی اطلاعیه عرضه اعلام کرده است واریز و تصویر فیش های واریزی را به کارگزار خریدار ارائه کنند و هم زمان با انجام این مراحل، نمایندگی تحویل خودرو(36 نمایندگی بهمن موتور در سراسر کشور) را انخاب کرده و نزد کارگزار خریدار ارائه کنند. وی افزود: لازم به ذکر است هر فرد بالای 18 سال تنها می‌تواند از 6 ردیف عرضه( دیگنیتی سفید، دیگنیتی مشکی، فیدلیتی 5 نفره سفید، فیدلیتی 5 نفره مشکی، فیدلیتی 7 نفره سفید، فیدلیتی 7 نفره مشکی) فقط یکی را انتخاب کنند.

    تفاوت‌های استراتژیک این نوع عرضه با روش رایج فعلی در چیست و اینکه شفاف‌سازی در این روش به چه صورتی انجام می‌شود؟
    نایب رییس هیات مدیره کارگزاری آپادانا در پاسخ به این سؤال عنوان کرد: علاوه بر اینکه این روش نیز یک نوع روش فروش و بازاریابی برای شرکت های عرضه کننده است، خواهند توانست محصولات خود را به بالاترین قیمت پیشنهادی واگذار کنند. در این روش همه‌چیز واضح و مشخص است. سامانه بورس کالا به‌صورت مستقیم توسط تمامی نهادهای نظارتی قابل رصد شدن است و هیچ‌گونه تخلفی در آن انجام نخواهد شد. علاوه بر این، بازار هر کالایی که برای عرضه از طریق بورس کالا اقدام کرده بعد از مدتی به ثبات رسیده است. ازجمله شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان به بازار آهن و سیمان اشاره کرد.

    تاثیر این روش در قیمت خودروها چه خواهد بود؟
    حیدری گفت: همان‌طور که قبل‌تر هم اشاره شد، بازاری مثل بازار سیمان که در سال گذشته بسیار متلاطم بود در روزهای کنونی به حدی به ثبات رسیده است که بعضاً سهم عرضه یک روز درهمان روز تمام نمی‌شود و به‌روزهای بعد منتقل می‌شود. کمااینکه خودور «کارا» بهمن موتور نیز در این بازار به مدت یک هفته و با قیمت پایه موردمعامله قرار گرفت و در بازار خودروهای سواری هم همین انتظار می رود. البته نمی‌توان این موضوع را در بازه زمانی کوتاه‌مدتی انتظار داشت اما به‌احتمال‌زیاد در بازه زمانی میان‌مدت این تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو ایجاد خواهد شد.

    آیا خودروسازان دیگر به‌خصوص خودروسازان نوپا خصوصی تاکنون از این طرح استقبال کرده‌اند؟
    بعد از نهایی شدن فروش فیدلیتی و دیگنیتی در بورس کالا و اعلام این موضوع که بهمن موتور قصد دارد نیمی از تولید سالانه خودروهای مذکور را در بورس کلاً به فروش برساند، شرکت کرمان موتور برای 3 خودرو (JAC J5،  JAC J4 و KMC T8) و همچنین گروه خودروسازی سایپا برای ارائه محصول شاهین در بورس کالا اقدام کرده‌اند. با توجه به این روند انتظار می‌رود که دیگر خودروسازان هم به این مسیر ورود کنند.

    به‌عنوان سؤال آخر، موضوعی که شاید ذهن مخاطبان را به خود مشغول کند این است که آیا این روش در  دیگر کشورهای دنیا هم انجام می‌شود یا نه؟
    در کشورهای دیگر(به‌جز موارد خاص) محدودیتی برای خریدوفروش خودرو وجود ندارد به خاطر این موضع دلیلی ندارد که مشتریان بخواهند از این طریق اقدام کنند. در کشور ما چون برای خرید یک خودرو یا باید در صف طولانی قرعه‌کشی‌ها ایستاد و یا خودرو را باقیمت بسیار بالاتر از بازار آزاد خریداری کرد، شیوه فروش خودرو در سامانه بورس کالا می‌تواند شرایط را برای خریدار عوض کند وگرنه این روش با این الگوریتم تقریباً در هیچ جای دنیا انجام نمی‌شود.

    گفت و گو : روزبه نوروزیان

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط