فونیکسریمکسبهتام

کارشناس اقتصادی مطرح کرد:

علت عدم عرضه خودرو در بورس کالا

عصر خودرو- کارشناس اقتصادی معتقد است برای هرگونه عرضه خودرو ناشی از ازدیاد تولید در بورس کالا لازم است تا از وزارت صمت مجوز گرفته شود که این اقدام از طرف عرضه‌کنندگان خودرو در بورس انجام نشده است.

علت عدم عرضه خودرو در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از ایرنا، هفته گذشته قرار بود مرحله دوم عرضه خودرو در بورس کالا انجام شود که با مخالفت وزارت صمت، این موضوع منتفی شد.

    درباره عرضه خودرو در بورس کالا نظرات متفاوتی بین کارشناسان وجود دارد. امین محمودی، کارشناس اقتصادی درباره عرضه خودرو در بورس کالا گفت: با توجه به شکاف بین عرضه و تقاضا، عملاً عرضه خودرو در بورس منجر به افزایش خودرو نسبت به قیمتی که شرکت عرضه می‌کند، خواهد شد و بر اساس آن نیز احتمال شکل‌گیری قیمت ثالثی فراتر از هر دو قیمت تولیدکننده و قیمت بورس، در سطح بازار خودرو وجود دارد.

    وی افزود:  تنها تفاوتی که طرفداران عرضه خودرو در بورس مطرح می‌نمایند دستیابی تولیدکننده به قیمت افزایش یافته خودرو به جای دلال است، غافل از آنکه مادامی‌که میزان عرضه به شدت پایین است این مهم محقق نخواهد شد. در ضمن این استدلال زمانی معنا می‌دهد که در خصوص خودروهایی که خودروساز با زیان عرضه می‌نماید به کار رود اما در خصوص خودروهایی با قیمت بالا که قیمت عرضه آن توسط تولیدکننده پوشش‌دهنده سود منصفانه خودروساز است کاربردی ندارد.

    محمودی ادامه داد: طرح عرضه خودرو در بورس که پیشتر توسط گروهی از نمایندگان محترم مجلس مطرح گردید دارای دو بعد بود. یکی کشف قیمت واقعی خودرو در بازار و دوم اینکه  اضافه قیمت فروش نسبت نرخ مصوب صرف توسعه زیرساخت خودرو گردد. اما در طرح ارائه‌شده کنونی توسط خودروسازان در بورس، همه جوانب به صورت جامع دیده نشده است و صرفاً به اجرای پاره‌ای از آن طرح بسنده شده است.

    محمودی با اشاره به  ماده هفتم قانون ساماندهی صنعت خودرو که 16/3/1401 توسط مجلس   شورای اسلامی ابلاغ شده گفت: طبق این ماده، شرکت‌های خودروساز موظفند هنگام فروش قیمت تمام‌شده خودرو، درصد سود و قیمت قطعی را محاسبه و به شورای رقابت اعلام نمایند لذا ضروری است در خصوص سازوکار عرضه در بورس با توجه به قانون مذکور تمهیدات لازم اندیشیده شود.

    کارشناس اقتصادی اضافه کرد:‌ هرگونه عرضه خودرو با توجه به آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو منوط به بررسی ضوابط مرتبط از سوی مراجع ذی‌صلاح می‌باشد (که پیش از این نیز در نامه ارسالی به شرکت بورس کالای ایران در تاریخ 17/2/1401 توسط دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت نیز به آن تاکید شد). از سوی دیگر با توجه به لزوم عرضه در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، برای هرگونه عرضه خودرو ناشی از ازدیاد تولید در بورس لازم است تا از وزارت صمت مجوز گرفته شود که این اقدام نیز از طرف عرضه‌کنندگان خودرو در بورس انجام نشده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو