فونیکسریمکسبهتام

تصاویری از رقیب سرسخت برقی‌سازها

۸.۵ میلیارد تومان برای خرید نخستین خودروی خورشیدی جهان

عصر خودرو-شرکت هلندی «لایت‌یر» (Lightyear) از اولین خودروی خورشیدی آماده تولید جهان رونمایی کرده است.

۸.۵ میلیارد تومان برای خرید نخستین خودروی خورشیدی جهان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از همشهری آنلاین، «لایت‌یر صفر» (Lightyear 0) یک سدان خانوادگی با 5 متر مربع پنل خورشیدی است که می‌تواند تا 70 کیلومتر رانندگی بدون شارژ در روز را تضمین کند.

«لایت‌یر» با افزایش نیروی کار خود به 500 نفر و بستن قرارداد با بیش از 100 تامین‌کننده، در مورد این سرمایه‌گذاری جدی بوده و آماده شروع تولید است. اولین خودروی شرکت، این سدان برقی فست‌بک چهار در است که باتری آن به اندازه کافی برای ارائه 560 کیلومتر حرکت در بزرگراه با سرعت 110 کیلومتر در ساعت حتی بدون تابش خورشید جواب می‌دهد.

این یک عدد بسیار چشمگیر است. در آزمایش WLTP، لایت‌یر صفر 625 کیلومتر برد یا تقریبا 4 درصد بیشتر از مدل 3 تسلا برد بلند AWD دارد. لایت‌یر می‌گوید که کارآمدترین پیشرانه الکتریکی تا این زمان را توسعه داده است و این ارقام برد از یک بسته باتری با ظرفیت 60 کیلووات ساعت به‌دست می‌آید. برای مقایسه، مدل 3 برد بلند AWD یک بسته 82 کیلووات ساعتی را دارد.

بنابراین، حتی اگر برد WLTP بسیار کمتر از آنچه شرکت در آزمایش سرعت بالا در ماه فوریه به آن امیدوار بود، باشد، لایت‌یر همچنان برد بیشتری را از باتری کم‌ظرفیت‌تر نسبت به تسلا می‌برد و تنها از 10.5 کیلووات ساعت در هر 100 کیلومتر استفاده می‌کند. در حالی که سرعت 110 کیلومتر در ساعت را در بزرگراه دارد. بخشی از این به کشش کم تعلق دارد. لایت‌یر می‌گوید ضریب 0.19 درگ لایت‌یر صفر را به آیرودینامیک‌ترین خودروی خانوادگی ساخته‌شده تبدیل می‌کند. همچنین بخشی دیگری از آن از لاستیک‌های بریجستون به دست می‌آید که برای کاهش مقاومت غلتشی طراحی شده‌اند.

اما بخشی از آن نیز ناشی از تمرکز عمدی بر روی کارایی به ازای کاهش عملکرد است: لایت‌یر صفر برای شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت به 10 ثانیه زمان نیاز دارد و حداکثر سرعت آن نیز 160 کیلومتر است. تسلا انتظار شتاب را بالا برده است و مدل 3 برد بلند AWD می‌تواند شما را در عرض 4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برساند و این در حالی است که حداکثر سرعت آن نیز به 233 کیلومتر در ساعت می‌رسد.

پنل‌های خورشیدی نمی‌توانند شارژ کامل باتری را در یک روز آفتابی به شما بدهند، اما مطمئناً می‌توانند سهمی داشته باشند و اینجا، جایی است که رویکرد اول بازدهی لایت‌یر نتیجه می‌دهد. در شرایط ایده‌آل، پنل‌های خورشیدی پوشش‌دهنده کاپوت و سقف فست‌بک می‌توانند تا 1.05 کیلو وات شارژ دائمی قطره‌ای داشته باشند.

در عوض باید گفت که لایت‌یر صفر نیز به طرز مضحک و غیرقابل بخششی، گران است. باید به این مهم اشاره کرد که تنها 946 دستگاه از این خودرو ساخته و تحویل آن از ماه نوامبر آغاز خواهد شد. قیمت پایه نیز از 250 هزار یورو شروع می‌شود.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط