فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به خانواده کوییک

ستاره بی‌حاشیه صنعت خودرو ایران

عصر خودرو- بر اساس آمار منتشر شده از پرفروش ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۲۱ میلادی؛ سایپا کوییک با ثبت آمار ۲۷۳هزار دستگاه در رتبه ۴۵ قرار گرفت و آمار تولید بهتری نسبت به خودروهایی مانند فولکس واگن گلف، پژو ۲۰۸ و حتی داچیا ساندرو اقتصادی را به ثبت رساند. همین موضوع بهانه ای شد تا نگاهی به ستاره در سایه صنعت و بازار خودرو ایران بیاندازیم که طی سال های اخیر به یکی از پرفروش ترین محصولات بازار خودرو ایران بدل شده و بر خلاف دیگر رقبایش در این فهرست که فروش جهانی دارند تنها در یک بازار یعنی ایران موفق به ثبت چنین آماری شده است.

ستاره بی‌حاشیه صنعت خودرو ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، بدون شک تیراژ خودرو در اقتصادی سازی و توجیه پذیر بودن آن نقش بسزایی دارد. محمدعلی تیموری؛ مدیرعامل سایپا از بدو آغاز فعالیتش در این گروه خودروسازی همواره تاکید داشته است که باید روی تولید دو محصول شاهین و کوییک تمرکز شود تا با افزایش تیراژ قیمت این محصولات توجیه پذیر و تولید اقتصادی شود و خودروهای زیان ده به واسطه قیمت دستوری؛ در تیراژ محدودتری به تولید برسند. کوییک محصولی استراتژیک در بازار ایران به حساب می آید. خودرویی که با الهام از خودروهای موفق و محبوب بازار ایران به عنوان ترکیبی از خواسته های مشتریان ایرانی شکل گرفته است. یک هاچ بک طرح کراس، با قیمت اقتصادی و مشخصات فنی شهری مناسب در کنار طراحی شکیل و در نسخه های متنوع.

    مزیت تیراژ بالای کوییک در بازار
    کوییک از سال 97 وارد بازار شد و تا کنون در 5 تیپ و مدل به بازار عرضه شده است. پرتعدادترین نسخه کوییک در بازار نمونه دنده ای معمولی و دنده ای نسخه R (دو رنگ) آن است و نسخه فیس لیفت آن با پسوند S نیز از نظر فراوانی در رتبه بعد قرار دارد. سایپا همچنین در تعداد محدود نسخه پلاس دو رنگ آن را نیز عرضه کرده است اما جالبترین نسخه کوییک؛ کوییک اتوماتیک پلاس است که در سال 97 کمی بعد از مدل اولیه معرفی شد. این خودرو هم اکنون در بازار حدود 300 میلیون تومان قیمت می خورد و این در حالی است که به سختی می توانید خودرویی اتوماتیک در این بازه قیمتی بازار پیدا کنید و عمدتا خودروهای سدان کلاس C با گیربکس دستی با این قیمت خرید و فروش می شوند. اقتصادی ترین عضو خانواده کوییک؛ نسخه دنده ای معمولی آن است که حدود 200 میلیون تومان در بازار قیمت دارد و اختلافش با نسخه دو رنگ تولیدی پارس خودرو حدود 5 میلیون تومان است. همچنین نسخه فیس لیفت کوییک با پسوند S که مهمترین تفاوتش در طراحی دماغه این خودرو است حدود 225 تا 230 میلیون تومان قیمت می خورد. البته ذکر این نکته ضروری است که قیمت شرکتی خانواده کوییک در آخرین بخشنامه اعلامی سایپا برای سه مدل کوییک معمولی، کوییک S و کوییک اتوماتیک به ترتیب 168، 184 و 277 میلیون تومان است و حاشیه سود نسبتا کم این خودرو با بازار در مقایسه با دیگر خودروها نشان دهنده اثر تولید در تیراژ بالا و عرضه مستمر از سوی سایپا است که می تواند مهر تایدی بر سیاست کنونی سایپا برای رشد بیشتر تیراژ این خودرو در کنار شاهین باشد که در نهایت به کاهش فاصله قیمت ها در بازار و کارخانه کمک بسزایی خواهد کرد.

    نگاهی به امکانات و مشخصات فنی خانواده کوییک
    بنیاد خانواده کوییک بر اساس پیشرانه M15 با حجم 1503 سی سی و حداکثر توان 87 اسب بخار و حداکثر گشتاور 128 نیوتون متر بنا شده که در نسخه گیربکس دستی دریچه گاز آن مکانیکی و در نسخه های اتوماتیک دریچه گاز آن برقی است. سیستم کمکی فرمان در کوییک های دنده ای هیدرولیکی و در کوییک های اتوماتیک برقی است و وزن خالص نیز در نسخه اتوماتیک به حدود 1100 کیلوگرم می رسد در حالی که نسخه های مجهز به گیربکس دستی حدود 50 کیلوگرم سبکتر هستند. همچنین نسخه های پایه کوییک به رینگ 14 اینچی فولادی مجهز شده اند و نسخه های فول و اتوماتیک از رینگ 14 اینچی آلومینیومی بهره می برند. گیربکس خانواده کوییک در نسخه های دستی از نوع 5 سرعته است و در نسخه های اتوماتیک از گیربکس اتوماتیک CVT استفاده شده است. کوییک در نسخه پایه از امکانای نظیر سنسور پارک عقب، سیستم تهویه مطبوع دیجیتال، مه شکن جلو و عقب، نمایشگر دمای هوا، دو کیسه هوا، اینه های جانبی برقی و صندلی های عقب تاشو بهره می برد. نسخه آپشنال یا فول این خودرو علاوه بر امکانات نسخه پایه به تجهیزاتی همچون ورود و استارت بدون کلید، نمایشگر 7 اینچ با دوربین عقب و سیستم کنترل فشار باد تایرها نیز مجهز شده است.

    خبرنگار: کامبیز خسروی مردخه

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط