فونیکسریمکسبهتام

با برگزاری همایش ظرفیت‌های همکاری شرکت‌ها و نهادهای دانش‌بنیان و گروه صنعتی ایران‌خودرو

قطار دستاوردهای دانش بنیان ایران خودرو سرعت گرفت

عصر خودرو- تحقق شعار دانش بنیان سال ۱۴۰۱ در عمل بدون شک دستاورد بزرگی برای صنعت خودرو رقم خواهد زد. گروه صنعتی ایران خودرو در همین راستا و برای نمایش دستاوردهای دانش بنیان و توجه ویژه همایش ظرفیت‌های همکاری شرکت‌ها و نهادهای دانش‌بنیان و گروه صنعتی ایران‌خودرو را برگزار کرد که در برگیرنده دستاورد های قابل توجهی در راستای دانش بنیان کردن صنعت خودرو بود.

قطار دستاوردهای دانش بنیان ایران خودرو سرعت گرفت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، گروه صنعتی ایران خودرو این رویداد را با امضای 53 تفاهم نامه با شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه تولید قطعه و مجموعه خودرو به پایان رساند.

    علاوه بر برگزاری پانل‌های تخصصی در بیش از 260 موضوع در حاشیه همایش، در نمایشگاه جانبی آن نیز شرکت‌های دانش‌بنیان و دانش‌پایه جتکو، تام، ایپکو، نیرو محرکه، چرخشگر، قالب های پیشرفته ایران خودرو، ساپکو، ایتراک، ایساکو، ایسیکو، گوهر فام، ایران خودرو خراسان، ایدم، مهرکام پارس، امداد خودرو، مبدل خودرو پاک، محورسازان، کابل خودرو سبزوار، الکتریک خودرو شرق، اگزوزسازی خراسان، ایران فاوا، قطعات محوری خراسان و ایران خودرو دیزل از زیرمجموعه‌های گروه صنعتی ایران خودرو و همچنین معاونت‌های مالی و اقتصادی، کیفیت، توسعه منابع انسانی، خدمات فنی و تحقیقات، طراحی و تکوین محصول این گروه صنعتی با نمایش محصولات و فعالیت‌های فناورانه حضور فعالی داشتند.

    همچنین شرکت‌ها و نهادهای دانش بنیان از جمله معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، فرادید، مانا، رادسا و سرمد، توان فناورانه خود در حوزه خودرو را در معرض دید عموم قرار دادند.

    در همایش «ظرفیت‌های همکاری شرکت‌ها و نهادهای دانش‌بنیان و گروه صنعتی ایران‌خودرو»، بیش از 400 شرکت کننده حقیقی و حقوقی در حوزه‌های مختلف دانش بنیان به صورت حضوری و یا مجازی حضور داشتند.

    تمرکز روی شرکت های دانش بنیان در گروه صنعتی ایران خودرو از طریق مدیریت توسعه محصول و فناوری در زنجیره ارزش مدیریت می شود و میتواند بستری کارا و قابل توجه در راستای  کاهش فعالیت های دولت محور ایران خودرو و همکاری های گسترده با بخش خصوصی باشد.

    باز شدن در های ایران خودرو به روی شرکت های دانش بنیان در راستای بهره‌گیری از توانمندی متخصصان و نخبگان بخش خصوصی و همچنین به کار گرفتن نیروهای نخبه در بدنه ایران خودرو تحقق خواسته رهبر معظم انقلاب مبنی بر دوبرابر شدن شرکت های دانش بنیان در سال جاری را تسریع می کند و به افزایش تحرک و فعالیت این بخش اثرگذار کمک بسزایی می کند و در نهایت منفعت قابل توجهی را نصیب صنعت خودرو کشور خواهد کرد.

    گروه صنعتی ایران خودرو به واسطه صد ها پروژه تعریف شده در قالب دانش بنیان موفق به صرفه جویی های قابل توجه ارزی و داخلی سازی های اساسی شده که جایگاه صنعت خودرو کشور را تا حد بالایی ارتقاء داده است. مطرح کردن نیازهای فناورانه شرکت های زیرمجموعه گروه صنعتی ایران خودرو در نمایشگاه اخیر؛ رویکردی قابل توجه است که می تواند به تسریع بومی سازی دانش بنیان بسیاری از بخش ها در صنعت خودرو کمک کند. نمایش دستاورد های متعدد ایران خودرو در حوزه طراحی و بومی سازی انواع قوای محرکه شامل پیشرانه و گیربکس، پلتفرم بومی سازی شده برق محصولات ایران خودرو و ده ها دستاورد دیگه حتی در بخش ربات های خطوط تولید در این نمایشگاه در حالی به نمایش در آمد که شرکت ها نیازهای فناورانه را نیز شناسایی و مطرح کردند و انتظار می رود در چنین سطحی از شفافیت؛ توسعه دانش بنیان با سرعت بیشتری پیش برود و شکوفایی قابل توجهی در صنعت خودرو کشور بوجود بیاید.

    اخبار تازه از کشور بزرگ و توسعه یافته ای مانند روسیه نشان داد که صنعت خودروسازی این کشور در شرایط تحریم هایی که بعضا کمتر از تحریم های علیه ایران است، به سختی قادر به تولید خودرو با امکانات پایه است اما صنعت خودرو ایران به واسطه سال ها تجربه تحریم های سخت؛ در هر شرایطی توسعه بومی سازی را در دستور کار دارد و با دانش بنیان کردن نیازهای فناورانه این صنعت می توان به جایگاهی دست پیدا کرد که در سخت ترین تحریم ها صنعت ما به صورت مستقل قادر به ادامه فعالیت باشد و حتی به تکنولوژی هایی دست پیدا کنیم که بتواند ما را به یکی از بازیگران مهم و تاثیرگذار در صنعت خودرو جهان بدل کند که بدون شک می‌تواند درآمدهای ارزی قابل توجهی را علاوه بر پاسخ گویی به نیاز داخلی رقم بزند و به توسعه ناخالص قابل توجه منجر شود.

    گروه صنعتی ایران خودرو به واسطه توجه ویژه به داخلی سازی حداکثری در کنار توسعه دانش بنیان تکنولوژی های خودرو اکنون یکی از خودروسازانی است که تنوع قابل توجهی از قوای محرکه را در اختیار دارد و موفق به بومی سازی بخش های استراتژیک و مهمی از پلتفرم خودروها شده و با این سطح از داشته ها امکان توسعه محصولات جدیدی مانند K125 و TF21 پدید آمده که کمترین اشتراک با نمونه های خارجی را دارند و ابزارهای قدرتمندی برای حضور در بازارهای صادراتی به حساب می آیند.

    آنچه ایران خودرو در نمایشگاه اخیر نشان داد؛ نمودی عملی از توجه ویژه به توسعه دانش بنیان صنعت خودرو بود. بدون شک دستاورد چنین همایش‌هایی در آینده برای همیشه در صنعت خودرو و اقتصاد کشور ماندگار خواهد بود.

    خبرنگار: ابراهیم واحدی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط