فونیکسریمکسبهتام

آیا واردات از هند امکان‌پذیر است؟

واردات خودروی ۱۵۰ میلیون تومانی شبیه آرزو است

عصر خودرو- دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: امکان واردات خودرو ۱۵۰ میلیونی برای دولت وجود ندارد. واردات خودرو با کمترین قیمت ۴ مرتبه باید اسقاط شود هزینه هر اسقاط ۲۵ میلیون تومان است پس ۱۰۰ میلیون برای اسقاط لازم است پس به نظر می‌رسد واردات خودرو ۱۵۰ میلیونی به آرزو بیشتر شبیه است تا واقعیت.

واردات خودروی ۱۵۰ میلیون تومانی شبیه آرزو است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از ایلنا، مهدی دادفر با بیان اینکه مطابق با استانداردهای 85گانه خودرو، واردات خودروهای کیفی  مجاز هستند، گفت: یکی از دلایل گرانی خودروهای وارداتی این است که باید این استانداردها را پاس کند از این‌رو قیمت آن در ایران بالا تمام می‌شود.

    وی 40 درصد استانداردهای خودرو در ایران را ترجمه شده استانداردهای کشورهای اروپایی دانست و خاطر نشان کرد: 30 درصد از استانداردهای داخلی دیدگاه کارشناسان سازمان ملی استاندارد و بقیه آن منطبق با سایر استانداردهای کشورهای جهان است.

    این فعال حوزه واردات خودرو با بیان اینکه استانداردها در ایران روند واردات خودرو از هند را دشوار می‌کند، افزود: مدل استانداردها در هند 10 تا 160 گانه است اگر ما خواهان خودرو با استانداردهای 85 گانه هستیم دیگر نمی‌توان با 5 هزار دلار خودرو وارد کرد و قیمت آن بالای 10 هزار دلار می‌شود. 

    دادفر با اشاره به علاقه‌مندی مسئولان در وزارت صمت برای واردات خودرو ارزان قیمت، گفت: استانداردها در ایران بیش از حد زیاد است اما همه این موارد در تولید رعایت نمی‌شود و بسیاری از این استانداردها در تولید داخلی حذف می‌شد. اگر دولت خواهان واردات خودرو ارزان است باید مانند تولید داخلی از برخی گزینه‌های استاندارد بگذرند. در این صورت به راحتی می‌توان خودرو 5 هزار دلاری وارد کند.

    دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه خودروسازی تاتاموتورز در هندوستان صاحب جگوار و لندرور است، افزود: صنعت خودروسازی درهند قوی است. سال‌ها پیش انجمن واردکنندگان خودرو به دنبال این بود که تعاملات برای واردات خودرو از اروپا به سمت هند هدایت شود؛ اما مسئولان در آن زمان علاقه‌ای به واردات خودرو از هند نشان ندادند و متمایل بودند خودرو از اروپا وارد کنند.

    به گفته وی؛ ارزان‌ترین و کم مصرف‌ترین خودرو جهان به نام تاتا نانو در هند پیش فروش شده است.

    دادفر توان خرید مردم در ایران را با هند منطبق دانست و افزود: نبود استراتژی معین در صنعت خودرو، این صنعت را پا چالش‌های جدی درگیر کرده است سیاست‌گذاری‌ها در وزارت صمت سلیقه‌ای است به عبارت دیگر در این وزارتخانه مسئولان قائم به فرد هستند نه قائم به سیستم.

    دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به ممنوعیت واردات خودرو در دولت روحانی، تاکید کرد: دولت سیزدهم همه تولیدکنندگان را مکلف کرده است که ذیل یک کنسرسیوم بروند و این مسئله به معنی بی‌سامانی محض در این صنعت است. البته این دیدگاه، وزارتخانه صمت در دولت روحانی را زمین زد و ما شاهد تغییر سالیانه وزیر بودیم و در دولت جدید هم این وزارتخانه زمین خواهد خورد. کسانی که گزارش‌های غلط‌ به وزیر می‌دهند منافع آنها در نابه‌سامانی وزارتخانه است و اینکه وزیر درگیر مجلس و رسانه‌ها باشد.

    وی در پایان بیان کرد: امکان واردات خودرو 150 میلیونی برای دولت وجود ندارد. واردات خودرو با کمترین قیمت 4 مرتبه باید اسقاط شود هزینه هر اسقاط 25 میلیون تومان است پس 100 میلیون برای اسقاط لازم است پس به نظر می‌رسد واردات خودرو 150 میلیونی به آرزو بیشتر شبیه است تا واقعیت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو