فونیکسریمکسبهتام

تعیین تکلیف آئین نامه واردات خودرو در جلسه فردای هیات دولت

شرایط حذف قرعه کشی خودرو چیست؟

عصر خودرو- وزیر صمت به توضیحاتی درباره شرایط حذف قرعه کشی خودرو پرداخت و گفت: : آیین نامه واردات خودرو فردا در جلسه هیأت دولت تعیین تکلیف خواهد شد.

شرایط حذف قرعه کشی خودرو چیست؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، رضا فاطمی امین وزیر صنعت امروز در حاشیه روز صنعت و معدن در خصوص وضعیت واردات خودرو، گفت: آیین نامه واردات خودرو فردا در جلسه هیأت دولت تعیین تکلیف خواهد شد.

    به گزارش تسنیم، چهارشنبه 21 اردیبهشت ماه 1401 واردات خودرو بعد از کش و قوس بسیار آزاد شد. به گفته علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت، این اقدام به منظور افزایش رقابت پذیری و رفع شائبه انحصار، متناسب سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان مورد نیاز بازار، صورت گرفته است.

    این آیین‌نامه در 10 بند تدوین شده و در نوبت تصویب در هیئت دولت قرار داشت. شرط سقف دلاری در آیین نامه واردات خودرو برداشته شده و واردات خودرو با تعرفه انجام خواهد شد.  در حال حاضر با گذشت دوماه از خبر آزادسازی واردات خودرو هنوز آیین نامه آن به تصویب نرسیده است.

    * شرایط حذف قرعه کشی خودرو چیست؟

    سیدرضا فاطمی‌امین همچنین در جمع خبرنگاران گفت: در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد قابل توجهی در تولید خودرو و همچنین عدم تولید خودروی ناقص به ثبت رسیده است.

    وی افزود : برنامه ای که امسال وزارتخانه از خودروسازان گرفته تولید بیش از 1.5 میلیون دستگاه خودرو است که در بهار امسال 98 درصد آن برنامه محقق شده است. همانطور که پیشتر نیز گفته شد وزارت صمت برنامه‌ریزی کرده که در سال 1401 قرعه کشی خودرو را به تدریج حذف کند، البته این عبارت به درستی در برخی رسانه‌ها منتقل نشده و از ابتدا نیز مقرر نبوده که از آغاز سال قرعه کشی حذف شود، بلکه به تدریج و در طول سال این مهم اتفاق خواهد افتاد.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: برای حذف قرعه‌کشی چند کار باید انجام شود که نخستین آن ارتقای تولید است، زیرا عدم تعادل بین عرضه و تقاضا با عرضه 900هزار دستگاهی در سال گذشته و در مقابل تولید تقاضای بیش از یک میلیون و 500 هزار دستگاهی سبب شده که شکافی ایجاد شود و بازار خودرو متلاطم گردد.

    فاطمی امین با بیان اینکه هر چه در سال1401 جلوتر می رویم تولید خودرو بیشتر شده و این شکاف بین عرضه و تقاضا کمتر خواهد شد، خاطرنشان کرد: امسال تولید تعداد بیشتری از خودروی پژو 206 در دستور کار است، همچنین خودروی تارا و شاهین چهار برابر بیش از سال گذشته تولید خواهد شد. محور دوم برای حذف قرعه کشی، واردات خودرو است که آیین نامه آن طراحی شده و به زودی در دولت مصوب خواهد شد؛ برآورد ما این است که بخشی از تقاضای موجود در بازار با انجام واردات پاسخ داده شود.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در آیین نامه واردات خودرو چند قید و قاعده گذاشته شده که نخستین آن وجود خدمات پس از فروش برای خودروهای وارداتی و قید دیگر که مصوبه مجلس نیز بود، لزوم انجام انتقال فناوری است.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: کارکرد اصلی بورس کالا برای محصولاتی همچون فولاد، پتروشیمی، گندم، ذرت و غیره است. مخالف عرضه خودرو در بورس کالا هم نیستیم،اما باید قواعدی وجود داشته باشد تا کار به صورت درست و اصولی انجام شود؛ در عرضه اخیر محصولات یکی از خودروسازان کار به درستی انجام نشده بود و بنابراین عرضه در بورس ملغی شد.

    فاطمی امین در ادامه درخصوص قطعی برق صنایع گفت: در سال‌های گذشته باید سالیانه سه‌هزار مگاوات سرمایه گذاری در عرصه برق انجام می‌شد اما نشد، امروز در تلاشیم تا قطع برق با کمترین زیان و کمترین فشار بر واحدهای صنعتی انجام شود. به طور مثال در واحدهای مستقر در شهرک های صنعتی این قطعی‌ها یک روز در هفته خواهد بود.

    وی گفت: این مساله و قطعی برق موجی در صنعت سیمان ایجاد کرد و قیمت هر پاکت سیمان به طور کاذب به 43 هزار تومان رسید، اما با تامین برق واحدها اکنون به کمتر از 36 هزار تومان کاهش یافته است.

    فاطمی‌امین تاکید کرد: امسال کار ویژه‌ای در خصوص تولید برق نمی‌توان انجام داد و باید همین میزان برق موجود را مدیریت کنیم، اما در میان مدت و بلندمدت احداث بیش از 12 هزار مگاوات نیروگاه از سوی واحدهای صنعتی و معدنی آغاز شده است.

    وی همچنین در خصوص اعتراض برخی اعضای زنجیره فولاد به قیمت‌های تعیین شده، افزود: اکثر ضرایب قیمتی در بورس کالا تعیین می شود، با این حال با بورس کالا مذاکره کرده‌ایم تا قیمت‌ها و ضرایب به صورت دقیق تر تعیین شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو