فونیکسریمکسبهتام

جزئیات مهم کراس اوور بومی ایران خودرو که باید بدانید

نخستین ملاقات با «ری‌را»

عصر خودرو-گروه صنعتی ایران خودرو با حضور خبرنگاران برای نخستین بار کراس اوور «ری‌را» را به نمایش گذاشت.

نخستین ملاقات با «ری‌را»
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، «ری‌را» نخستین کراس اوور بومی ایران خودرو بر پایه پلتفرم مشترک با تارا است که به نوعی می توان آن را نسخه ایرانی بر پایه پلتفرم نزدیک به پژو 2008 دانست.

برای ملاقات با «ری را» دو روز پس از رونمایی نسخه Running Car با حضور وزیر صمت؛ به مرکز تحقیقات ایران خودرو رفتیم تا از نزدیک با این نسخه از ری‌را که بسیار به نسخه نهایی نزدیک است دیدار داشته باشیم.

«ری‌را» پروژه تازه ای در ایران خودرو به حساب نمی آید و در خرداد 1399 کلید خورده اما با آغاز مدیریت خطیبی در ایران خودرو؛ با هدف به روزرسانی طراحی این خودرو و ماندگاری بیشتر آن تصمیم بر انتخاب طراحی ظاهری و داخلی جدیدی برای آن گرفته شد و به همین منظور مرکز تحقیقات ایران خودرو دست به کار شد و با سرپرست طراحی جدید؛ چهره ای جدید را برای پروژه K125 برگزید. طراحی ظاهری این خودرو که در کلاس CUV های کوچک شهری یا کراس اوورهای کوچک قرار می گیرد در نمای جلو با چراغ های دو تکه همگام با طراحی های روز دنیا قرار می گیرد که بر اساس توضیحات مسئول ارشد مرکز تحقیقات ایران خودرو از طراحی نمای جلو جدیدترین خودروهای مفهومی برند های معتبر جهان الگو گرفته شده است.

صرفه جویی قابل توجه در تولیدنمونه Running Car این خودرو بر اساس اسنادی که در مرکز تحقیقات خودرو به نمایش در آمد نشان دهنده آن است که تمامی مراحل رسیدن خودرو به این مرحله با بودجه ای حدود 32 میلیارد تومان تنها طی مدت زمان 25 روز انجام شده که حدود یک پنجم زمان استاندارد این پروژه است. همچنین در طراحی این خودرو برای نخستین بار مراحل طراحی ارگونومیک نیز در دستور کار قرار گرفته تا خودرو برای افراد مختلف مناسب سازی شود و مشکلاتی نظیر فضای کم پا و سر مشابه برخی از محصولات کنونی پیش نیاید.

تاکنون بخش قابل توجهی از مراحل طراحی قطعات این خودرو نهایی شده و بر اساس نمودارهای نمایش داده شده برای مثال طراحی چراغ های عقب این خودرو با 504نفر ساعت و چراغ های جلو 480 نفرساعت انجام شده است.

«ری‌را» احتمالا از سال 1402 آماده ورود به بازارهای صادراتی خواهد شد و با توجه به سطح امکانات و مشخصات فنی این خودرو می توان روی موفقیت این خودرو در برابر رقبایش در بازارهای هدف حساب ویژه ای باز کرد تا سهم 7 تا 10 هزار دستگاهی در سال را نصیب بخش صادرات خودرو ایران کند. ایران خودرو همچنین در راستای توسعه قوای محرکه بر اساس پیشرانه های سه سیلندر جدیدش در نظر دارد تا از سال 1404این خودرو را با پیشرانه سه سیلندر توربو 148 اسب بخار با حداکثر گشتاور 240 نیوتون متر و گیربکس 6سرعته دستی یا دو کلاچه DCT عرضه کند و به واسطه تغییر استاندارد های آلایندگی این پیشرانه به اصلی ترین گزینه قوای محرکه «ری‌را» بدل شود طی برنامه ای 5ساله این خودرو به یکی از اصلی ترین مهره های صادرات خودرو کشور بدل شود.

تیپ بندی های «ری‌را»
«ری‌را» بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است در سه تیپ روانه بازار شود. هر سه تیپ ری‌را به پیشرانه EF7PTC (نسخه پلاس پیشرانه توربوشارژ EF7) با حداکثر توان حدود 160 اسب بخار و حداکثر گشتاور حدود 245 نیوتون متر روانه بازار خواهد شد. سه تیپ پایه تا فول ریرا به ترتیب از گیربکس های 6 سرعته دستی و دو تیپ فول از گیربکس 6 سرعته اتوماتیک مشابه تارا و دنا پلاس توربو اتوماتیک استفاده خواهند کرد. امکانات تیپ پایه «ری‌را» شامل مواردی همچون ترمز پارک برقی، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESP، کنترل کشش TCS و ترمز کمکی BAS، سنسور نور و باران، سنسور عقب، ترمز های دیسکی در جلوو عقب، کیسه های هوای جلو و جانبی، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی و کنترل سرعت در سراشیبی ، سیستم کنترل فشار باد تایرها TPMS، خروجی 12 ولت برق در فضای بار، درچه هوا برای سرنشنیان عقب، سیستم تهویه اتوماتیک، 6 بلندگو شامل 2 توییتر، نمایشگر 10 اینچی لمسی، فرمان برقی، ورود و استارت بدون کلید، سانروف، صندلی با روکش چرم و پارچه، آینه های جانبی برقی، نمایشگر دیجیتال پشت فرمان می شود. امکانات نسخه فول این خودرو علاوه بر موارد ذکر شده شامل آینه الکتروکرومیک داخلی، سنسور جلو، کیسه هوای پرده ای، هشدار نقاط کور blind spot detection، آینه های تاشوی برقی، گرم کن و سردکن صندلی های جلو، رینگ آلومینیومی دو رنگ، چراغ های استقبال، سانروف پانورامیک و صندلی ها با روکش تمام چرم می شود.

عکس: اعظم صباغ

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
      آرشیو