فونیکسریمکسبهتام

بی وای دی در فروش جهانی از تسلا سبقت گرفت

عصر خودرو- شرکت خودروسازی برقی بی وای دی چین که وارن بافت، غول سهامداری آمریکا، سهامدار آن است، در فروش جهانی خودروهای برقی از تسلا پیش افتاد.

بی وای دی در فروش جهانی از تسلا سبقت گرفت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز، ایلان ماسک یک دهه ی پیش به فناوری های برقی بی وای دی شک کرد اما امروز اخباری منتشر شده است که نشان می دهد بی وای دی در نیمه اول سال 2022 بزرگترین فروشنده خودروهای برقی جهان شده و این مقام را از چنگ تسلا بیرون آورده است.

    بی وای دی در 6 ماهه اول سال 2022 موفق به فروش 641,350‌ دستگاه خودرو برقی شد در حالی که شرکت تسلا موفق به فروش 564,743 دستگاه خودرو شده است. فروش در بی وای دی با شتاب بیشتری نسبت به تسلا در جریان است. در مقایسه با 6 ماهه اول سال 2021، بی وای دی 486,771‌ دستگاه بیشتر خودروی برقی فروخت. به بیان دیگر، 6 ماهه اول سال 2022 در مقایسه با 6 ماهه اول 2021 بی وای دی به رشد 315‌ درصدی رسید. تسلا در 6 ماهه اول 2022 نسبت به 2021 موفق به فروش 173,693 دستگاه بیشتر شد که رشد آن 46 درصد محاسبه می شود.

    با این حال کارشناسان اعتقاد دارند که مقایسه بی وای دی با تسلا مقایسه درستی به حساب نمی آید. خیلی از محصولات بی وای دی هیبریدی هستند و موتورهای بنزینی هستند که موتورهای برقی این خودروها را شارژ می کنند. در حالی که تسلا به طور انحصاری و منحصر به فرد فقط خودروهای برقی می فروشد.

    چون چین همه خودروهای هیبریدی و برقی را با آلایندگی صفر به فروش می رساند،‌ هیبریدی ها را هم جزو برقی ها به حساب می آورد.

    با این که اخبار 6 ماه اول 2022 حاکی از رشد سه برابری است با این حال روی ارزش سهام بی وای تأثیر زیادی به جا نگذاشته است. با این که بازار بورس ایالات متحده بازار خرسی است، سرمایه گذاران رویکرد مثبتی نسبت به بی وای دی از خود نشان داده اند. از ابتدای سال 2022 تاکنون ارزش سهام بی وای دی 25 درصد رشد داشته است در حالی که در همین مدت ارزش سهام تسلا 42 درصد افت کرده است.

    شرکت سرمایه گذاری برکشیر هاثاوی متعلق به وارن بافت، از پشتبان های اولیه بی وای دی بوده و در سال 2008 حدود 232 میلیون دلار در آن سرمایه گذاری کرده و اکنون ارزش سهام برکشیر هاثاوی در بی وای دی حدود 7.7 میلیارد دلار است.

    ایلام ماسک مدیر عامل تسلا جزو اولین تردیدکنندگان در توانایی چینی ها بود و در مصاحبه اش با بلومبرگ گفته بود [فایل یوتیوب]: «خودروی آنها را دیده اید؟ گمان نمی کنم که محصول خیلی عالی داشته باشند.»

    تسلا کندی سرعت رشد خود را به تعطیلی های سراسری ناشی از ویروس کرونا در شانگهای و وقفه در تأمین قطعات در کارخانه گیگافکتوری نزدیک این شهر نسبت داده است. ماسک در جمع سهامداران در ماه مه گفته بود: «ما روزهای مهمی را برای تولید از دست دادیم. چالش هایی را در تأمین قطعات داشتیم آنها هم روزهای خیلی مهمی را از دست دادند.»

    دان ایوس Dan Ives تحلیلگر ودبوش Wedbush می گوید به دلیل تعطیلات شانگهای تسلا در سال 2022 تولید 70 هزار دستگاه خودرو را از دست داد و ایلان ماسک وعده داده است که «با روحیه انتقام برمی گردد». از ماه پیش گیگافکتوری چین به ظرفیت کامل تولید بازگشته است،‌ اما سرعت آن در حدی نبود که به بی و ای دی برسد.

    به زودی خود تسلا هم مجبور می شود برای تأمین باتری خودروهای خود در چین به کمپانی بی وای دی تکیه کند اما خود تسلا این خبر را تأیید نمی کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم