فونیکسریمکسبهتام

رئیس پلیس راهور:

گواهینامه رانندگی حداکثر ظرف ۷۲ ساعت تحویل می‌شود

عصر خودرو- رئیس پلیس راهور فراجا از اجرای طرح عیدانه پلیس راهور به مناسبت عید غدیر خم خبر داد و گفت: پلیس برای هموطنان در حوزه راهنمایی و رانندگی طرح‌های عیدانه در نظر گرفته است.

گواهینامه رانندگی حداکثر ظرف ۷۲ ساعت تحویل می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا،سردار سیدکمال هادیانفر روز سه شنبه در نشست خبری با بیان اینکه خدمات این پلیس به شهروندان قابل توجه است افزود: اصلی ترین خدمات و اقدامات پلیس راهور در کاهش سوانح و تصادفات است و پلیس راهور علاوه بر کاهش تصادفات، تلاش دارد با کاهش مسائل ترافیک به مردم خدمات ارائه دهد.

    هادیانفر درباره طرح عیدانه غدیر خم اظهارداشت: اولین عیدانه پلیس این است که افرادی که به تازگی گواهینامه می‌گیرند یا تغییر پایه در گواهینامه دارند، حداکثر ظرف 72 ساعت گواهینامه آنها به درب منزل ارسال می‌شود.

    امکان پرداخت اقساطی جرایم خودرو و موتورسیکلت‌های توقیفی در پارکینگ‌ها
    وی ادامه داد: دومین عیدانه پلیس طرح تقسیط خودرو و موتورسیکلت های توقیفی در پارکینگ‌ها و سومین عیدانه در نظر گرفتن تسهیلاتی برای عدم توقیف خودروهایی که خلافی بالای سه میلیون تومان دارند در بازه زمانی عید قربان تا عید غدیر است.

    رئیس پلیس راهور فراجا گفت: آخرین عیدانه پلیس تحویل 72 ساعته کارت خودرو به شرط درست بودن اطلاعات و آدرس است همچنین افرادی که حکم مأموریت و مجوز سفر در دوران کرونا داشتند اما در آن زمان جریمه شدند، می‌توانند همچنان برای پاک کردن جرایم به مراکز اجرائیات پلیس در سراسر کشور مراجعه کنند.

    کاهش جان باختگان تصادف
    وی با اشاره به برنامه مدون پلیس راهور در زمینه کاهش تلفات جاده‌ای گفت: تصمیم داریم در برنامه هفتم توسعه، حدود 17 هزار جان باخته در سال را به نصف کاهش دهیم که البته کار بزرگی است و بدون کمک دولت امکان پذیر نیست.

    بخش زیادی از موتورسیکلت‌سواران گواهینامه ندارند و باید شرایط دریافت گواهینامه موتورسیکلت را آسان کنیم

    رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: بیش از 50 میلیون نفر در کشور گواهینامه دارند که بخش زیادی از موتورسیکلت‌سواران گواهینامه ندارند و باید شرایط دریافت گواهینامه موتورسیکلت را آسان کنیم، هم هزینه را پایین بیاوریم و هم شرایط دیگری مانند عدم نیاز به امتحان آئین‌نامه برای فردی که قبلا گواهینامه خودرو دریافت کرده است.

    وی با بیان اینکه با کاهش شیوع ویروس کرونا میزان سفرهای مردم افزایش یافته است گفت: دو میلیارد و 131 میلیون تردد در سه ماهه اول امسال ثبت شده و 36 درصد سفرها افزایش یافته که 87 درصد سفرها مربوط به خودروهای سبک و 13 درصد سفرها مربوط به خودروهای سنگین است و میانگین سرعت 78 کیلومتر در ساعت بوده است.

    وزارت راه و وزارت کشور برنامه جدی برای رفع نقاط حادثه خیز داشته باشند
    هادیانفر با اشاره به موضوع اصلاح نقاط حادثه خیز کشور گفت: در این موضوع اعتقاد داریم که وزارت راه کند، عمل می‌کند و باید وزارت راه و وزارت کشور برنامه جدی برای رفع نقاط حادثه خیز و اصلاح دوربین‌های جاده‌ای داشته باشند.

    وی با بیان اینکه برنامه پلیس این است که هیچ خودرو ناایمن را پلاک نکند گفت: با هیچ امضای طلایی مجوز خودرو برای تردد در شهر صادر نمی‌شود زیرا  پلیس بر موضع خود برای شماره‌گذاری خودروها محکم ایستاده که باید اعلام کنم علت فوت بیش از 34 درصد افراد در تصادفات ناایمن بودن خودرو بوده است.

    جمع شدن جریمه‌های کاغذی
    رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه 95 درصد از افسران پلیس راهور برای صدور جریمه از دست افزار ایرانی سپهر استفاده می‌کنند و پانچ کردن کاملا جمع شده افزود: در این زمینه سالانه 30 میلیارد تومان صرفه جویی در بخش چاپ قبوض جریمه داشتیم که البته در تلاش هستیم تا کروکی‌های الکترونیک را در سراسر کشور اجرایی کنیم.

    95 درصد از افسران پلیس راهور برای صدور جریمه از دست افزار ایرانی سپهر استفاده می‌کنند و پانچ کردن کاملا جمع شده است

    وی خاطرنشان کرد: بالغ بر 86 هزار نفر بانوی فرهنگ‌یار ترافیک داریم که به‌زودی نرم‌افزار کاربردی بازرسان نامحسوس ایجاد می‌شود و فرهنگ‌یاران و بازرسان نامحسوس می‌توانند از آن استفاده کنند که البته پویش 1818 در کشور آغاز شده و همه این پویش‌ها برای کاهش تصادفات است.

    12 میلیون راننده در نوروز هیچ تخلفی مرتکب نشدند
    هادیانفر اظهار داشت: بالغ بر 12 میلیون راننده در زمان سفرهای نوروز هیچ تخلفی نداشتند که در مجموع 6 برنده خودرو داریم که یکی از آنها خانم و پنج نفر آقا بودند  همچنین 30 موتورسیکلت هم به قید قرعه تحویل داده شد.

    افزایش 39 درصدی نقل و انتقال خودرو
    به گفته وی، در سه ماهه اول سال یک میلیون 84 هزار و 464 نقل و انتقال خودروهای سبک و سنگین را داشتیم که 39 درصد افزایش داشته و 153 هزار و 354 دستگاه موتورسیکلت شماره گذاری شده است که افزایش 41 درصدی داشته است.

    افزایش 54 درصدی صدور گواهینامه‌های جدید
    هادیانفر تاکید کرد: بیش از یک میلیون نوبت دهی اینترنتی در سه ماهه اول سال ارائه شده و بالغ بر 429 هزار و 719 گواهینامه جدید صادر شده که 54 درصد گواهینامه‌های جدیدالصدور افزایش داشته است.

    رئیس پلیس راهور فراجا گفت: از ابتدای امسال در تمامی تخلفات 16 درصد افزایش داشتیم وهمچنین در برخورد با تخلفات افزایش 36 درصدی داشتیم.

    هادیانفر افزود: از ابتدای امسال تا کنون دو هزار و 524 فقره گواهینامه توقیف شده و 35 هزار و 360 هزار نفر مشمول ضبط گواهینامه هستند و 80 هزار و 835 گواهینامه هم در آستانه ضبط گواهینامه قرار دارند.

    به گفته وی، همچنین با شرکت‌های بیمه صحبت کردیم و افرادی که به دلیل تخلفات گواهینامه آنها در توقیف پلیس است در پرداخت بیمه تصادفات با افرادی که گواهینامه آنها تخلفی ندارد فرق می‌کند یعنی بیمه، درصد کمتری در تصادفات به عنوان خسارت به این افراد پرداخت می‌کند.

    افرادی که دارای نمره منفی هستند به هیچ عنوان نمی‌توانند در کشورهای دیگر گواهینامه دریافت کنند
    رئیس پلیس فراجا خاطرنشان کرد: افرادی که دارای نمره منفی هستند به هیچ عنوان نمی‌توانند در کشورهای دیگر گواهینامه دریافت کنند زیرا آن کشور از ایران استعلام می‌کند و ما استعلام آنها را رد می‌کنیم.

    98 درصد افرادی که جریمه می‌شوند، پیامک دریافت می‌کنند
    وی تاکید کرد: 98 درصد افرادی که جریمه می‌شوند، پیامک دریافت می‌کنند و در برخی دوربین‌ها ایرادی وجود دارد که در حال برطرف کردن آنها هستیم.

    هادیانفر درباره خودروهای توقیف شده در پارکینگ‌ها گفت: 270 هزار خودروی رسوبی داشتیم که فقط 107 هزار خودرو در پارکینگ‌ها بعد از طرح‌هایی که برگزار کردیم باقی مانده و به دنبال شرایطی هستیم که این وسایل نقلیه ترخیص شوند که البته بیشتر  این خودروها مربوط به پرونده‌های کیفری است.

    رئیس پلیس راهور فراجا گفت: 36 درصد از 107 هزار خودرو مربوط به موارد کیفری و مهریه است، 11 درصد این خودروها خسارت بالای 60 درصد خودرو است همچنین هشت درصد نقص اسناد و مدارک هویتی دارند و پنج درصد هم عدم تمکن مالی دارد.

    به گفته وی، 502 هزار موتورسیکلت رسوبی داشتیم که 210 هزار عدد ترخیص و 292 هزار و 867 موتورسیکلت باقی مانده که البته 67 درصد این موتورسیکلت‌ها اسقاطی هستند و 17 درصد پرونده کیفری دارند.

    هادیانفر ادامه داد: بر اساس آمارهای فراجا در سه ماهه سال گذشته، چهار هزار و 214 نفر در تصادفات فوت کردند و این در حالی است که در سه ماهه اول امسال سه هزار و 953 نفر در تصادفات جان باختند که از تعداد جانباختگان  261 نفر کاسته شد یعنی 6 درصد کاهش داشتیم.

    62 درصد تصادفات در 12 استان
    وی افزود: 62 درصد جانباختگان در سن کار هستند و 62 درصد تصادفات در 12 استان فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان، اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان، آذربایجان شرقی و غربی، تهران، مازندران، مرکزی و گیلان رخ داده است.

    رئیس پلیس راهور فراجا خاطرنشان کرد: 73 درصد جانباختگان تصادفات در جاده‌های کشور است در حالی که 25 درصد تصادفات در جاده‌ها رخ می‌دهد یعنی نسبت تصادف به جانباختگان 3.5 برابر است همچنین در تصادفات درون شهری 68 درصد تصادفات در محورهای اصلی و 19 درصد محورهای فرعی و در تصادفات برون شهری 60 درصد محورهای اصلی، 35 درصد فرعی و پنج درصد روستایی است همچنین 34 تصادفات در جاده‌ها مربوط به واژگونی است.

    به گفته هادیانفر، 61.5 درصد خودروهای سواری، 25.5 درصد موتورسیکلت‌ها و 6.5 درصد وانت، 5.5 درصد کامیون‌ها و یک درصد مسافربری‌ها تصادف می‌کنند.

    90 درصد خودروهای داخلی و مونتاژ داخلی در تصادفات فوتی و جرحی می‌دهند
    وی تاکید کرد: 90 درصد خودروهای داخلی و مونتاژ داخلی در تصادفات فوتی و جرحی می‌دهند و 10 درصد خودروهای وارداتی فوتی و جرحی می‌دهند همچنین 24 درصد فوتی‌ها در نقاط حادثه خیز اتفاق می‌افتد که البته سازمان ملی استاندارد شماره گذاری خودروی تیبا و سمند را متوقف کرده و تمایلی به شماره گذاری آنها نداریم زیرا ناایمن هستند.

    چالش شماره‌گذاری خودروهای زانتیا و مزدا متعلق به سال 1400 در سال 1401
    هادیانفر اظهار داشت: خودروسازان به پلیس فشار می‌آوردند که تعدادی از خودروهای زانتیا و مزدا که متعلق به سال 1400 است را برای سال 1401 شماره گذاری کنیم، پلیس اعلام می‌کند به هیچ عنوان این کار را انجام نمی‌دهد زیرا هم غیرقانونی است و هم غیرشرعی؛ ما به خودروسازان پیشنهاد می‌دهیم که تفاوت قیمت خودرو را به مردم پرداخت کنند تا برای سال 1401 شماره گذاری شود و گرنه ما برای همان سال 1400 شماره گذاری می‌کنیم.

    وی تاکید کرد: به هیچ عنوان خودروهای آمریکایی را شماره گذاری نمی‌کنیم زیرا آمریکا دشمن ما است البته خودروهای لوکسی که باعث تفاخر در کشور شوند را هم نه شماره گذاری می‌کنیم و نه گذر موقت می‌دهیم.

    رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به شماره‌گذاری اینترنتی خودروها گفت: اکنون طرح شماره گذاری اینترنتی در تهران، اصفهان، مشهد، تبریز و شیراز اجرا شده که 85 درصد عملیات شماره‌گذاری تحت وب انجام می‌شود و فقط چند مرحله در مراکز انجام می‌شود.

    به گفته هادیانفر، اصالت وسیله در مراکز تطبیق داده می‌شود و در کمتر از 10 دقیقه اقدامات شماره‌گذاری انجام می‌شود.

    وی تاکید کرد: موضوع متوسط سرعت نیز در آزادراه‌های تهران - قزوین و همدان و قم - زنجان و تبریز عملیاتی شده و از دوربین اول تا دوربین دوم محاسبه می‌شود  همچنین در شهر کاشان نیز به صورت پایلوت طرح کاهش ترافیک اجرایی شده است.

    سرعت غیرمجاز؛ بیشترین عامل مرگ و میر
    رئیس پلیس راهور کشور با بیان اینکه بیشترین عامل مرگ و میر سرعت غیرمجاز است گفت: جلسات متعددی با وزارت راه و با سه استان مرزی برای هماهنگی مراسم اربعین انجام شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو