فونیکسریمکسبهتام

سایپا پرچمدار تکمیل خودروهای ناقص

کیفیت نارنجی پوشان افزایش یافته است

عصر خودرو- منطقی، معاون صنایع حمل و نقلی وزیر صمت گفت: باتوجه به اینکه گروه خودروسازی سایپا تنوع محصولات کمتری درحال حاضر دارد، نسبت به گروه صنعتی ایران خودرو توانست سریعتر خودروهای ناقص را تکمیل کند.

کیفیت نارنجی پوشان افزایش یافته است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سایپا نیوز، گروه خودروسازی سایپا از ابتدا سال جاری تا اواسط تیرماه، توانست با کسب رکورد تولید 115 هزار و 19 دستگاه خودرو نسبت به سال گذشته افزایش 7.8 درصدی تیراژ را محقق کند. این درحالی است که براساس آخرین آمار 95 درصد تولید این خودروساز به صورت عبور مستقیم وارد بازار می شود. نارنجی پوشان جاده مخصوص با برنامه ریزی دقیق در راستای عمل به منویات رهبر معظم انقلاب و اجرای فرمان هشت گانه رئیس جمهور، علاوه بر ایجاد تعادل قیمت در بازار زمینه لازم ارتقا کیفیت را به صورت علنی ایجاد کرده است. بحث کاهش قیمت محصولات سایپا در بازار بزودی آغاز خواهد شد و این مورد را مشتریان شاید از اواخر تابستان لمس کنند. برای بررسی موضوعات مذکور با منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقلی وزیر صمت به گفت و گو اختصاصی پرداختیم که در ادامه آن را از نظر خواهید گذراند:

    اخباری از گروه خودروسازی سایپا شنیده می شود که خودروهای ناقص سایپا نه تنها تکمیل بلکه افزایش کیفیت نیز داشته است، این موضوع صحت دارد؟

    آن چه که در سال 1400 با بررسی ها انجام شده، نتیجه این بود که اگر خودرو به صورت مستقیم به دست مشتری نرسد و به شکل محصول ناقص در پارکینگ خودروساز دپو شود، دو عارضه ایجاد می کند؛ نخست اینکه میزان نقدینگی خودروساز را حبس می کند، زیرا نمی تواند محصول تولید شده را به مشتری یا بازار تحویل دهد. دوم اینکه، باید خودرو ناقص مجدد به خط تولید بازگردد و اصلاحاتی روی آن صورت گیرد، این موضوع سبب افت کیفیت آن خواهد شد. بنابراین یکی از سیاست های که در سال جاری گروه خودروسازی سایپا و البته گروه صنعتی ایران خودرو آن را در پیش گرفتند، عدم تولید خودرو ناقص بود. این موضوع مانع از افت کیفیت خودروها و حبس سرمایه خودروسازان در پارگینک ها می شود. باتوجه به فرآیند تولید جدید، فروش خودروهای که به صورت «عبور مستقیم» به دست مشتریان می رسد سبب افزایش نقدینگی، رشد تیراژ و کاهش مطالبات قطعه سازان خواهد شد. این سیاست را اگر از نظر صنعتی یا اقتصادی بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که می تواند اثر مثبت در صنعت خودرو داشته باشد.

    براساس آمار منتشر شده، ظاهرا گروه خودروسازی سایپا 95 درصد محصولات خود را «عبور مستقیم» کرده است، این فرآیند چگونه در ظرف مدت کوتاهی ایجاد شد؟

    باتوجه به اینکه گروه خودروسازی سایپا تنوع محصولات کمتری در حال حاضر دارد، نسبت به گروه صنعتی ایران خودرو توانست سریعتر خودروهای ناقص در کف کارخانه را تکمیل کند. این گروه خودروسازی از سال گذشته به منابع مالی دسترسی داشت، اما استفاده نکرده بود. منابع مالی و نقدینگی کسب شده در سال جاری به این گروه خودروسازی کمک کرد که سرعت روند تکمیل خودروها را افزایش دهند. از سوی این موضوع سبب کاهش مطالبات گروه خودروسازی سایپا به قطعه سازان و افزایش تیراژ تولید شد. این فرآیند را در سال جاری ادامه خواهیم داد، اما افزایش تیراژ تولید به اینجا ختم نمی شود. زیرا برنامه های دیگر نیز در دست اقدام است که نقدینگی و سطح کیفیت را افزایش دهیم، بزودی آن ها را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

    کاهش خودروهای ناقص در گروه خودروسازی سایپا تا چه میزان توانسته به تعادل قیمت ها در بازار کمک کند؟

    گروه خودروسازی سایپا تجربه خوبی را در سال جاری با تکمیل خودروهای ناقص کسب کرد. باتوجه به اینکه باید عرضه محصول از سوی نارنجی پوشان جاده مخصوص برای دور دوم قرعه کشی افزایش یابد، بنابراین برنامه افزایش تولید باید سریعتر اجرا می شد. برنامه «عبور مستقیم» خودرو و عرضه بلافاصله آن به بازار سبب کاهش اختلاف قیمت محصولات از کارخانه تا بازار شد. همین موضوع سبب شده که محصولات گروه خودروسازی سایپا در دور دوم از قرعه کشی خارج و هر مشتری به صورت مستقیم و مراجعه به خودروساز، محصول انتخابی خود را خریداری کند. همین موضوع نیز برای یک یا دو محصول گروه صنعتی ایران خودرو نیز دلالت دارد.

    به عنوان پرسش پایانی، دور دوم قرعه کشی خودرو از چه زمانی آغاز خواهد شد؟

    در تلاش هستیم که دوره دوم قرعه کشی از اواخر تیرماه انجام شود، اگر قرعه کشی در این تاریخ به دلایل احتمالی انجام نشود، حداکثر اوایل مردادماه قرعه کشی انجام خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط