فونیکسریمکسبهتام

یک ماه تا وعده وزارت صمت

چرا آیین نامه واردات تصویب نمی شود؟

عصر خودرو- اگرچه مسئولان وزارت صمت وعده تعیین تکلیف آیین نامه واردات تا پایان خرداد و انجام واردات تا شهریور ۱۴۰۱ را وعده داده اند اما هنوز خبری از تصویب آیین نامه در هیات دولت نیست.

چرا آیین نامه واردات تصویب نمی شود؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از مهر، تقریباً 4 سال از ممنوعیت واردات خودرو می‌گذرد و اگرچه طبق وعده دولت قرار بود در خردادماه امسال وضعیت واردات خودرو تعیین تکلیف و تا شهریور ماه خودروهای خارجی اقتصادی وارد کشور شوند اما با این حال هنوز خبری از نهایی شدن آئین نامه واردات نیست و مشخص نیست دلیل این تأخیر از کجا نشأت می‌گیرد. آیا دولت به دنبال محدودیت بیشتر در واردات است و یا اینکه سیاست گذار ارزی با نحوه واردات مخالفت کرده است.

    به هر حال آنطور که فاطمی امین وزیر صمت وعده داده بود این آئین نامه تا خرداد امسال باید در هیأت دولت تصویب و طی 2 تا 3 ماه بعد از تصویب واردات به کشور انجام شود؛ حتی منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت وعده ورود خودرو تا شهریور ماه را داده و گفته است که «اجرایی شدن این آئین نامه منوط به مصوبه هیئت دولت است ضمن اینکه بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، تا شهریور 1401 واردات خودرو انجام می‌شود.»

    همچنین نمایندگان مجلس نیز ضمن ابراز تمایل به واردات خودرو می‌گویند که دولت باید هر چه سریع‌تر در این باره تصمیم گیری کند؛ مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید می‌کند که «ابلاغ آئین نامه واردات خودرو در اختیار دولت است و هیچ منع قانونی ندارد باید آئین نامه مربوطه در دولت تصویب و ابلاغ شود.»

    بازار بلاتکلیف

    بلاتکلیفی در واردات خودرو در حالیست که طبق گفته بازیگران بازار خودرو، این بازار طی 2 ماه گذشته در کما فرو رفته است زیرا خریدار و فروشنده منتظر تعیین تکلیف واردات خودرو هستند و فعالیتی در بازار نمی‌کنند.

    سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران می‌گوید: در حال حاضر همه طرف‌ها در بازار خودرو چه فروشنده و چه خریدار منتظر تعیین تکلیف واردات هستند از این رو حتی نوسانات نرخ دلار هم روی قیمت‌های خودرو تأثیری نگذاشته است.

    نکته قابل توجه آنکه حتی با گذشت یک ماه از تابستان که به طور معمول فصل خرید و فروش خودرو است باز هم بازار خودرو تکان نخورده و در رکود به سر می‌برد؛ موتمنی در این ارتباط می‌گوید: خروج مصرف کنندگان از بازار در شرایط فعلی یک امر طبیعی است زیرا متقاضیان ترجیح می‌دهند صبر کنند تا واردات خودرو انجام شود و سپس اقدام به خرید خودرو با کیفیت بهتری کنند و یا اینکه با ریزش قیمت‌ها، خودرو با قیمت بهتری بخرند. بنابراین به نظر می‌رسد تا زمان انجام واردات خودرو، بلاتکلیفی بازار ادامه خواهد داشت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو