فونیکسریمکسبهتام

چرا فولکس مدیر عامل خود را برکنار کرد

عصر خودرو- هیئت نظارتی فولکس واگن در اقدامی شگفت آور به یکباره به توافق رسید که دکتر هربرت دییس، مدیر عامل گروه خودروسازی فولکس واگن را کنار گذاشته و اولیور بلوم را جانشین وی کند که از اول سپتامبر ۲۰۲۲ ساری و جاری خواهد شد.

چرا فولکس مدیر عامل خود را برکنار کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز، دییس Dr. Herbert Diess همان مدیر عاملی است که گروه خودروسازی فولکس را در میانه بحران رسوایی دیزل گیت تحویل گرفت و در دوران گذار از بنزینی به برقی این غول خودروسازی را هدایت کرد. یکی از بزرگترین زیربرندهای گروه خودروسازی فولکس که با پیشوند ID شناخته می شود و دامنه وسیعی از خودروهای برقی را در بر می گیرد در دوران مدیر عاملی دییس شکل گرفت. همچنین زویکائو Zwickau به عنوان کانون hub خودروهای برقی در زمان او تأسیس شد.

    بهانه یا دلیل کنار گذاشتن دییس را به CARIAD نسبت می دهند که بخش طراحی و خلق نرم افزارهای مورد نیاز خودرو است. به جز تسلا همه ی خودروسازان دنیا برای تولید نرم افزارهای مورد نیاز خود به غول های بزرگ فناوری تکیه دارند اما شرکت های بزرگ خودروسازی مثل فولکس واگن به این نتیجه رسیده است که باید کدنویسی نرم افزارهایش را خودش انجام بدهد که در اصطلاح به آن in-house software division می گویند یعنی بخش نرم افزار داخل سازمانی. اما این تنها معضل و چالش عمیق فولکس واگن نیست.

    اولیور بلوم با حفظ سمت خود به عنوان رئیس هیئت مدیره پورشه، به مدیر عاملی گروه خودروسازی فولکس واگن رسیده و از اول سپتامبر [10 شهریور] کار خود را آغاز خواهد کرد.

    دییس از اول ژوئیه 2015 مدیر عامل و از آوریل 2018 با حفظ سمت مدیر عاملی به عنوان رئیس هیئت مدیره فولکس واگن منصوب شد. بر اساس قرارداد هم انتظار می رفت تا 3 سال دیگر در سمت مدیر عاملی انجام وظیفه نماید. اما ظواهر امر هم نشان می دهدکه او پشتیبانی دو خانواده پورشه و پییش، را از دست داده است. در بیانیه فولکس هم به دلیل این تصمیم اشاره نشده اما هانس دیتر پوش Hans Dieter Pötsch رئیس هیئت نظارت گروه فولکس واگن در تمجید از او گفته است که: «در دوران ریاست دییس بر هیئت مدیره گروه فولکس واگن وی نقش کلیدی در پیشبرد و دگردیسی کمپانی داشته است. گروه خودروسازی و برندهای زیرمجموعه آمادگی رویارویی با آینده را دارند و توانایی، قابلیت های نوآوری و توان سودآفرینی آن قوی است. آقای دییس به شکل تأثیربرانگیزی از خود سرعت وفق پذیری بالا برای ایجاد فرایندهای دگردیسی نشان داده است. او هم در شرایط پرتلاطم کمپانی را هدایت کرده هم راهبرد بنیادی جدید را به اجرا گذاشته است.»

    این سخن پوش اشاره دارد به دورانی که دییس در سال 2015 از ب ام و به فولکس واگن آمده بود و فولکس با رسوایی دیزل گیت دست و پنجه نرم می کرد و برای این گروه خودروسازی 20 میلیارد دلار آب خورد. این رسوایی به چند برند از این گروه خودروسازی از جمله آئودی، پورشه و اشکودا لطمه وارد کرد. چند دعوی مهم از چند کشور دنیا علیه این خودروساز شکل گرفت اما ظرف 3 سال یعنی تا سال 2018 جمع شد، و در عین حال لطمه شدید به شهرت و آوازه این خودروساز وارد آورد. نیمه دوم دوران دییس هم آغاز دوران گذار از خودروهای بنزینی به برقی بود که ثمره آن از سال 2019 با زیربرند خودروهای برقی با پیشوند ID به بار نشست. هر چند این میوه تلاش های دییس به همه گیری ویروس کرونا در جهان برخورد کرد اما مانع راه اندازی تولید انبوده خودروهای برقی ID.3 و ID.4 نشد. هر چند آن قدر با تأخیر رو به رو شد که سهم مهمی از بازار خودروهای برقی را به رقیب آمریکایی خود یعنی تسلا واگذار کرد.

    دییس رابطه صمیمی با ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا داشت و حتی از او به صورت کنفرانس ویدیویی از راه دور دعوت کرد تا رویکردهای خود را به مدیران ارشد فولکس معرفی کند.

    فولکس در بیانیه خبری خود نوشت: «از دید اعضای هیئت نظارت گروه خودروسازی فولکس واگن هربرت دییس ایده های نوآورانه ای در محصول ایجاد کرد و سبد محصولات این گروه خودروسازی را از نو طراحی کرد و تمرکز خاصی روی حمل و نقل با خودروهای برقی داشت. او همچنین رویکردهای مبتنی بر پلتفرمی را معرفی کرد که پایه و اساس پیل های باتری و خدمات حمل و نقل نوین بود.»

    با این حال ناظران صنعت خودروی آلمان و تحلیل گران اعتقاد دارند که از لحاظ مالی و به ویژه در بحث نرم افزاری، در دوران دییس، گروه خودروسازی فولکس واگن از چابکی و چالاکی لازم برخوردار نبود. برکناری ناگهانی دییس را هم در هفته های اخیر به همین موضوع CARID یا بخش نرم افزارنویسی خودرویی نسبت می دهند.

    دو سال آخر دییس در گروه فولکس هم با معضلات و استرس هایی نظر کرونا و کمبود تراشه و معضلات زنجیره تأمین نیز همراه بود طوری که خطوط تولید این گروه خودروسازی با توقف های خط تولید مواجه شد. موضوع دیگری که روی گروه خودروسازی فولکس تأثیر زیادی برجای گذاشت جنگ روسیه با اوکراین بود. برخی از تأمین کنندگان کلیدی قطعات برندهای مختلف فولکس واگن در اوکراین قرار داشتند و تحت تأثیر این جنگ موفق به تأمین نشدند و فولکس مجبور بود جایگزین دیگری برای آن در اروپا در نظر بگیرد. خود جنگ هم باعث افزایش قیمت مواد خام و اولیه تولید قطعات بود.

    بلوم که از سال 1994 وارد گروه خودروسازی فولکس واگن شده است در چهار برند آئودی، صعات خود برند فولکس و پورشه تجربه کسب کرده است و آخرین سمت او مدیر عاملی پورشه بوده است. هانس دیتر پوش در باره بلوم می گوید: «اولیور بلوم مهارت های عملیاتی و راهبردی در سمت های مختلف را در گروه خودروسازی فولکس در چند برند به اثبات رسانده است و موفقیت های بزرگی از نقطه نظر مالی، فناوری و فرهنگی در پورشه ای جی برجای گذاشته است. از نظر هیئت نظارت گروه، او بهترین فردی است که می تواند هدایت گروه را برعهده بگیرد و روی مشتری تمرکز داشته داشته باشد و برندهای این زیرمجموعه را به جایگاه درست شان برساند.»

    چالش ها و معضلات فولکس بعد از دییس کمتر نخواهد شد و راهکارهای آسانی پیش روی این خودروساز قرار ندارد چون هزینه های انرژی در اروپا رو به افزایش است و هنوز معضل تأمین و کمبود تراشه در خودروسازی دنیا حل نشده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو