فونیکسریمکسبهتام

سهم ۷۵درصدی ایران خودرو از مرحله دوم سامانه فروش یکپارچه چگونه به دست آمد؟ + جدول

عصر خودرو- دومین مرحله ثبت نام در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو وزارت صمت با ثبت درخواست بیش از ۶ میلیون نفر برای شرکت در قرعه کشی محصولات ۸ خودروساز با تنوع حدود ۳۰ طرح فروش برای محصولات متنوع نهایی شد و مجموعا ۷۶.۶۰۰ برگزیده مشخص شدند.

سهم ۷۵درصدی ایران خودرو از مرحله دوم سامانه فروش یکپارچه چگونه به دست آمد؟ + جدول
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، نکته قابل توجه این مرحله از قرعه کشی سهم بیش از 75 درصدی محصولات ایران خودرو از آمار 6 میلیون نفری در طرح های فروش فوری، فوق العاده و پیش فروش بود که با اختلاف بیشترین سهم از استقبال خریداران خودرو را نصیب آبی‌های جاده مخصوص کرده بود.

    گروه صنعتی ایران خودرو با سبد گسترده محصولات و تنوع قابل توجه کلاس خودرو ها در قیمت های متنوع؛ بازه گسترده از نیاز مشتریان در بازار را پوشش می دهد اما این مزیت ها به تنهایی موجب یکه تازی این خودروساز در استقبال مشتریان از طرح فروش محصولات کافی نیست و به نظر می رسد تحولات اخیر این گروه خودروسازی در حوزه کیفیت، خدمات پس از فروش و طرح های نوین مانند ضمانت عملکرد قوای محرکه بخصوص در ماه‌های آغازین مالکیت خودرو موجب ایجاد این سطح از اطمینان در مشتریان شده است. سطح بالای اطمینان از محصولات ایران خودرو، اصالت و کیفیت تولیدات این خودروساز موجب شده تا علی رغم تیراز قابل توجه تولید، حاشیه قیمت محصولات این خودروساز از 100 تا 250 میلون تومان رسیده باشد و این در حالی است که چنین سطحی از حاشیه و اختلاف قیمت بازار و کارخانه حتی در بسیاری از خودروهای میلیاردی مونتاژی نیز به چشم نمی خورد.

    بررسی آمار مشارکت مشتریان در طرح های فروش دومین مرحله فروش یکپارچه نشان دهنده آن است که پژو پارس با کسب 42درصد از درخواست‌های خرید، پرطرفدارترین خودرو بازار کشور به حساب می آید وبعد از آن خانواده پژو 206، پژو 207 و دنا پلاس حضور دارند و 4.5 میلیون نفر از مجموع حدود 6 میلیون ثبت نام کننده محصولات ایران خودرو را انتخاب کرده اند.

    گزینه های متنوعی در کلاس مشابه محصولات ایران خودرو در بازار حضور دارد اما حجم چنمد برابری ثبت نام محصولات ایران خودرو نشان دهنده آن است که صرفا عرضه خودرویی در یک کلاس مشخص یا قیمت مشخص نمی تواند موجب استقبال یا موفقیت آن خودرو شود و به همین دلیل شاهد حاشیه سود 45 تا 150 درصدی بسیاری از محصولات این خودرو هستیم.

    گروه صنعتی ایران خودرو از ماه های پایانی سال گذشته طرح های متعددی را در راستای افزایش کیفیت محصولات و اصلاح ساختار در دستور کار قرار داده است که در پی آن به تازگی طرح ارائه گارانتی روی قوای محرکه تارا آغازگر مسیری جدید از تحول کیفیت این خودروساز در صنعت خودرو شد و با تغییر ساختار همکاری با قطعه سازان و اقتصادی‌سازی تولید در کنار ارتقاء سطح کیفی ماشین الات تولید قوای محرکه موجب شده است تا این خودروساز با اطمینان برای افزایش کیفیت در آینده برنامه ریزی و طرح های متعددی را اجرا کند.

    اثر قیمت‌گذاری دستوری بر ایجاد حاشیه قیمت در بازار

    بروز اختلاف فاحش قیمتی بین بازار و کارخانه از اصلی ترین نتایج الزام به قیمت گذاری دستوری است که در نتیجه منجر به کشف قیمت های واقعی بر اساس تقاضا در بازار می شود و این سود حاصله به صورت نامنظم و بدون مدیریت در بازار بین دلالان توزیع و از دسترس صنعت برای توسعه، افزایش تیراژ و بهبود محصولات در حوزه کیفیت و تنوع خارج می شود. بررسی قیمت های دستوری حقایق متناقضی را نمایان می کند. پژو پارس TU5 با قیمت دستوری حدود 150 میلیون تومان روانه بازار می شود و به واسطه حجم بالای فشار دولت روی قیمت زیان ده این خودرو حقیقت قیمت آن در بازار به 375 میلون تومان رسیده و با 150 درصد سود برای دلالان در بازار، پرسودترین خودرو برای سرمایه گذاری مشتریان خرد و دلالات به شمار می رود و به همین دلیل صف طولانی برای خرید ان تشکیل می شود و معدلات قرعه کشی و عرضه خودرو را بر هم می زند. این در حالی است که خودرو مشابه پارس از نظر قیمتی یا کمی نزدیک به آن کوییک است که قیمت کارخانه آن حدود 20 میلیون تومان بیشتر از پارس تعیین شده و برای سایپا زیان‌ده نیست و به همین دلیل درصدر هرم تولید سایپا برای گریز از زیان قرار دارد و همین قیمت نسبتا واقعی و غیر زیانده باعث شده تا هم سایپا بتواند در تولید آن سرعت بگیرد و تیرازش را افزایش دهد و اختلاف قیمتی با بازار در نسخه معمولی تنها 30 میلیون تومان یا 17درصد باشد در حالی که این اختلاف در هیچ یک از محصولات ایران خودرو به چشم نمی خورد و علت اصلی آن اصرار بر حفظ قیمت غیرواقعی و دستوری است که نتیجه ای جز تشویش در بازار را درپی ندارد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو