فونیکسریمکسبهتام

بر اساس آخرین یافته ها شاسی بلندها جاده ها را برای دیگران خطرناکتر می کنند

عصر خودرو- تست تصادف یا همان کرش تست مؤسسه بیمه برای ایمنی بزرگراه نشان داده است که خودروهای اس یو وی SUV جاده ها را برای دیگران خطرناک تر می کنند.

بر اساس آخرین یافته ها شاسی بلندها جاده ها را برای دیگران خطرناکتر می کنند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز، یکی از دلایلی که خودروهای شاسی بلند و وانت ها برای خریداران خودرو جاذبه بیشتری پیدا کرده، این برداشت یا تلقی است که این خودروها ایمنی بالاتری دارند. بر اساس باور متعارف مردم، خودروهایی که فاصله آنها از زمین بیشتر است، ایمن تر هستند در حالی که هر چه نقطه ثقل و گرانیگاه خودرو از زمین فاصله بیشتری پیدا می کند، امکان واژگون شدن آن بیشتر است. هر چقدر که اقبال مردم به خودروهای بلندقامت بیشتر می شود، مردمانی که در خودروهای عادی سوار هستند، ریسک و خطر بالاتری را تجربه می کنند.

    مؤسسه بیمه برای ایمنی بزرگراه یا IIHS مخفف Insurance Institute for Highway Safety تست تصادف جدیدی ابداع کرده که به آثار و پیامدهای تصادف از پهلو می پردازد و با توجه به این که متوسط قد خودروها در بازار دنیا رو به افزایش است، باید معیارها و تست ها نیز متناسب با آن تغییر کنند. برای مثال تا پیش از این تست از پهلو در حالی انجام می شد که وزن 3300 پوند [1500 کیلوگرم] با سرعت 31 مایل [50 کیلومتر] در ساعت مورد استفاده قرار می گرفت که وضعیت خودروهای متعارف و عادی را بررسی می کرد اما در این تست جدید 4200 پوند [1900 کیلوگرم] با سرعت 37 مایل [60 کیلومتر] در ساعت مورد بررسی قرار می گیرد که بیشتر نماینده خودروهای شاسی بلند، وانت و کامیونت و وضعیتی است که به تدریج در حال رایج شدن است. اخیراً مؤسسه یاد شده تست های از پهلو را روی خودروها با اندازه متوسط انجام داده و یافته های آن زیاد خوشایند نیست.

    از میان خودروهایی که در این پژوهش مورد تست تصادف قرار گرفت، فقط سوباروی آوت بک در رتبه بندی «خوب» ارزیابی شد. موضوع قابل توجه در این ارزیابی هم این است که آوت بک، نسبت به سدان های متعارف ارتفاع و قامت بلندتری دارد. به طور کلی هم خوروهای اندازه متوسط نسبت به خودروهای کوچک نتایج ناطلوب تری در تست از پهلوی جدید داشته اند.

    دیوید هارکی David Harkey رئیس مؤسسه بیمه برای ایمنی بزرگراه می گوید: «خودروهایی که گرانیگاه آنها به زمین نزدیک تر است، هنگام تصادف از پهلو، مانع ضربه روی پنل در، در ارتفاع بالاتری به سرنشین اصابت می کند. برای همین هم در ارزیابی این تست، خودروهای سدان و استیشن، در موقعیت بدتری قرار دارند و هنگامی که خودروهای شاسی بلند از پهلو با این خودروها تصادف می کنند خسارت جانی بیشتری وارد می کنند.»

    خوب همین عامل هم باعث می شود که رقبت مردم به خودروهای اس یو وی بالاتر برود چون صاحبان این خودروها برای خودشان احساس امنیت دارند اما به هر حال برای خودروهای در حال تردد در خیابان ها و جاده ها خطر بیشتری ایجاد می کنند.

    جوزف یانگ Joseph Young سخنگوی مؤسسه بیمه در پاسخ به ایمیل وبسایت رود اند ترک گفته است، با این که خودروی کمری تویوتا ساختاری محکم دارد اما تصادف از پهلو سر راننده را در معرض آسیب قرار می دهد که می تواند با کیسه هوا محافظت شود.

    نکته دیگر این ارزیابی ها هم این است که معمولاً ستون B خودروها قوی ساخته می شوند و در تصادف های از پهلو مقاومت خوبی از خود نشان می دهند اما اشکال کار درهای خودرو است که ضعیف هستند. خودروسازان برای دریافت امتیاز بالاتر در ارزیابی تست تصادف از پهلو باید روی تقویت استحکام در خودرو کار بیشتری انجام دهند. خیلی از خودروسازان هم از همین حالا برای مدل های 2023 دست به کار شده اند.

    همیشه مشکل اصلی در این موارد، خودروهای قدیمی تری هستند که همچنان در جاده ها و خیابان ها در تردد هستند. عمر متوسط مفید خودروها هم در چند سال اخیر افزایش زیادی پیدا کرده و در نتیجه خودروهای قدیمی تر مدت زمان بیشتر در خیابان ها به تردد ادامه می دهند. داشتن خودروهای قدیمی تر همیشه ریسک بالاتری داشته چون استانداردهای دنیا هر سال در خصوص ایمنی سخت گیرانه تر می شوند و در نتیجه هر چه خودرو قدیمی تر است میزان ریسک و خطر آن هم بالاتر است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو