فونیکسریمکسبهتام

فرصت طلایی روسیه برای بهره گیری از تجربیات صنعت خودرو ایران در شرایط تحریم

تارا؛ گزینه طلایی برای بازار خودرو روسیه

عصر خودرو- نمایشگاه اتوموبیلیتی روسیه با حضور فعال گروه صنعتی ایران خودرو از ۳۱مردادماه تا سوم شهریور ماه در محل نمایشگاه‌های بین المللی مسکو با حضور حدود ۶۰۰ شرکت از ۱۸ کشور و در ۳۰ هزار متر فضای نمایشگاهی برگزار خواهد شد.

تارا؛ گزینه طلایی برای بازار خودرو روسیه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، اهمیت این دوره از نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه، تحریم ها علیه این کشور و فلج شدن کامل صنعت خودرو ان در غیاب شرکای خودروساز نظیر رنو است که بازار و صنعت این کشور را با مشکل جدی مواجه کرده و حضور ایران خودرو با کاپیتانی تارا در سبد محصولاتش می تواند آغازگر افقی جدید از همکاری صنعت خودرو ایران و روسیه و همچنین بازاری بزرگ برای آغاز یکه تازی ایران خودرو با محصولی مانند تارا است.

    تارا سدانی توانمند از صنعت خودرو ایران است که در مقایسه با خودروهایی که دیگر دز بازار روسیه حضور ندارند می تواند بار بزرگی از خلاء حدود یک میلیون دستگهی بازار خودرو روسیه را پر کند. ایران خودرو تارا را متفاوت از دیگر محصولات توسعه داده و هویت این محصول به گونه‌ای است که از بدو معرفی به عنوان گزینه صادراتی رقابتی از آن یاد می شد.

    ایران تا کنون تجربه عبور از دو مرحله طولانی و سخت تحریم ها را داشته که صنعت خودرو یکی از اصلی ترین ارکان این تحریم ها بوده و در نتیجه آن صنعت خودرو ایران که روزگاری پیکان را با داخلی سازی کمتر از 10 درصد به تولید می رساند، اکنون در عمده محصولات به خودکفایی بیش از 75 درصدی دست پیدا کرده و به جرات از معدود کشورهای جهان است که با کمترین نیاز به خارج اقدام به تولید سبد گسترده ای از محصولات در کلاس های مختلف می کند و در این میان محصولات جدید را نیز توسعه می دهد. ب این توصیفات، صنعت خودرو ایران می تواند الگویی برای روسیه در بحبوحه تحریم ها باشد تا از تجربیات خودروسازان ایرانی در مسیر بازگشت صنعت خودرو و بازار روی نظم با ساختاری جدید استفاده کند.

    تارا به واسطه گذر از تست های معتبر ECE اروپا و کسب استانداردهای قابل توجهی نظیر ایمنی عابرین پیاده، طراحی به روز و بهره گیری از آپشن های ایمنی مانند سیستم کنترل الکترونیکی پایداری، 4 کیسه هوا، سیستم کنترل کشش، در نسخه های گیربکس دستی و اتوماتیک با پیشرانه TU5P با قابلیت پاس کردن استاندارد های روز اوپا حتی از سرآمد تولیدات کنونی صنعت خودرو روسیه یعنی لادا گرانتا است.

    اخبار رسیده از روسیه پس از آغاز مجدد تولید خودرو در اتوواز با برند لادا نشان دهنده آن است که سدان های اقتصادی این خودروساز با سطح پایینترین از استاندارد آلایندگی نسبت به گذشته، بدون ایربگ، بدون شیشه بالابر برقی برای هر 4 شیشه، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری و ... تنها برای پاسخ به بخشی از نیاز بازار به تولید می رسند و این در حالی است که تارا با سطح امکانات و قوای محرکه بهتر از این خودرو می تواند به خوبی جایگزین نسخه قبلی گرانتا شود و مشتریان نه تنها تفاوتی با گذشته را حس نکنند بلکه با خودرویی مدرن تر روبرو شوند. با این استراتژی ایران خودرو به نوعی می تواند جای خالی رنو(لادا) را در بازار روسیه پر کند و این بدان معنا است که ایران خودرو برای نخستین بار در بازار بزرگی مانند روسیه می تواند در سطح خودروسازان تراز اول جهان به فعالیت بپردازد. حضور ایران خودرو بدون شک تنها محدود به تارا نخواهد بود چرا که محصول جدید ری‌را نیز در گام بعد می تواند جایگزین مدل XRAY لادا یا وستا کراس در بازار روسیه شود.XRAY با قوای محرکه 106 تا 122 اسب بخاری عرضه می شد و این در حالی است که ری‌را امکان عرضه با پیشرانه های 115 تا 170 اسب بخاری با گیربکس های دستی و اتوماتیک را دارد و به سطح بالایی از امکانات رفاهی قابل تجهیز است. همچنین طراحی به روز این خودرو امکان رقابت در بازار روسیه حتی با رقبای تا دندان مسلح چینی را نیز فراهم می کند.

    وضعیت کنونی صنعت خودرو روسیه آینه ای از تجربه سال های تحریم ایران است و یاران صنعت خودرو روسیه که در تحریم تنهایش گذاشتند تقریبا مشابه ایران هستند با این تفاوت که صنعت خودرو ما مشترکا از سوی پژو و رنو تنها گذاشته شد اما در روسیه تنها رنو به تنهایی بازار و صنعت خودرو این کشور را زمین گیر کرده است. نتیجه سال های تحریم، صنعت خودرو ما را به محصولات ضد تحریم مانند خانواده دنا، رانا، تارا، ری‌را و محصولات تازه دیگر رسانده که می تواند نیاز به ترمیم طولانی روسیه را در کوتاه‌ترین زمان برای این کشور به ارمغان بیاورد. از طرف دیگر احتمالا خلاء بزرگی در حدود 500هزار تا یک میلیون دستگاه در بازار خودرو رسیه وجود خواهد داشت که حتی سهم ده درصدی صنعت خودرو ایران با محصولات به روز ایران خودرو از این بازار می تواند دستاورد بزرگی برای صنعت خودرو ایران برای نمایش توانمندی ها در مقیاس جهانی و لمس این قدرت توسط کشورهای بزرگ باشد. بازار خودرو روسیه، زمینی بزرگ با بینندگان جهانی است که با درخشش صنعت خودرو ایران می تواند به سکوی پرتابی برای بازارهای صادراتی بدل شود و برای نخستین بار به صورت بین المللی توانمندی های ناشی از تحریم های این صنعت را به نمایش بگذارد.

    بازار خودرو روسیه طی 7 سال گذشته همواره فروش 1.5 تا 1.7 میلیون دستگاهی را به ثبت رسانده است اما با آغاز تحریم ها علیه روسیه و خروج رنو و برخی دیگر از برند ها نظیر کیا و هیوندای که سهم بالایی از خودروهای این بازار را در اختیار داشتند و همچنین مشکلات متعدد صنعت خودروسازی روسیه، این بازار طی 7 ماه نخست سال 2022 میلادی کاهشی 60درصدی را تجربه کرده که در صورت استمرار تا پایان سال نشان دهنده نیاز سالانه یک میلیون دستگاهی بازار خودرو روسیه از کشورهایی است که در زمره تحریم کنندگان روسیه قرار ندارند.

    خبرنگار: کامبیز خسروی مردخه

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو