فونیکسریمکسبهتام

توافقنامه نصب سامانه «سپهتن» امضا شد

عصر خودرو- وزارت نفت، راه و شهرسازی و پلیس راهور، برای اجرای طرح تخصیص سوخت به ناوگان برون شهری بر اساس پیمایش، به توافق رسیدند.

توافقنامه نصب سامانه «سپهتن» امضا شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از صداوسیما، بر اساس اطلاعات دریافتی از شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، این شرکت به همراه شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و پلیس راه راهور فراجا، توافقنامه ای را درباره نصب سامانه «سپهتن» امضا کردند .

    سامانه «سپهتن»، سامانه ای است که بر اساس مصوبه بهمن 1393 هیئت وزیران، قرار بود راه اندازی شود تا با نصب تجهیزات موقعیت یاب (GPS) روی وسایل نقلیه گازوئیل سوز درون شهری، نیاز واقعی آن ها به سوخت بر اساس میزان مسافت طی شده، سنجیده شود که با مصوبه دی 1398 شورای اقتصاد، ناوگان برون شهری نیز، به این طرح افزوده شد.

    نام این طرح، «تخصیص سوخت بر اساس پیمایش» است که مطابق با آن،‌ خودروهای گازوئیل سوز و پاسگاه های پلیس راه، باید به سامانه «سپهتن» متصل شوند تا توزیع گازوئیل به صورت عادلانه صورت گیرد.

    به گفته سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، فاز نخست آن و اتصال ناوگان درون شهری از سوی وزارت کشور اجرایی شده، اما آن طور که مدیر کل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اعلام کرده است، فاز دوم این طرح از سال 1395 به علت تامین نشدن منابع مالی و امضا نشدن توافقنامه مذکور، متوقف شده بود .

    از دیگر اهداف این طرح مطابق با مصوبه هیئت وزیران و همچنین مصوبه شورای اقتصاد، جلوگیری از قاچاق گازوئیل و کاهش آلودگی هواست و تامین 75 درصد از هزینه نصب تجهیزات موقعیت یاب روی وسایل نقلیه، بر عهده وزارت نفت قرار دارد.

    طبق اعلام معاون عملیات پلیس راه راهور فراجا، سامانه «سپهتن» تاکنون روی بیش از 15 هزار اتوبوس نصب شده و تبادل اطلاعات میان آن ها و پاسگاه های پلیس راه صورت می گیرد؛ همچنین کاهش تخلفات رانندگی, کاهش زمان سفر به ویژه برای اتوبوس ها, بهینه سازی مصرف سوخت, افزایش ایمنی و کاهش تصادفات رانندگی در جاده ها، از مزیت های این سامانه است.

    بر اساس اعلام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، پس از امضای این توافقنامه بین دستگاهی، این سازمان تا پایان شهریور، پیمانکار نصب تجهیزات موقعیت یاب روی وسایل نقلیه گازوئیل سوز را تعیین خواهد کرد .

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط