فونیکسریمکسبهتام

کاهش مراجعه مشتریان سایپا به نمایندگی ها و رشد محسوس تولید

نشانه های تحول کیفیت و تولید در سایپا

عصر خودرو- هفت ماه از آغاز کار تیم مدیریتی جدید سایپا می گذرد و طی این مدت زمان نسبتا کوتاه دستاوردهای بزری رقم خورده است. محسوس ترین این دستاورد ها رساندن آمار بیش از ۸۰هزار خودرو ناقص در کف پارکینگ ها به صفر، افزایش کیفیت محصولات با استناد به آمار مراجعه مشتریان به نمایندگی ها و رشد تولید روی محصولاتی با زیان کم یا سودده است که اثر آن در قیمت بازار این خودرو‌ها و حذف از قرعه کشی دیده می شود.

نشانه های تحول کیفیت و تولید در سایپا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، جدیدترین خبرها نشان دهنده آن است که پساز رساندن امار خودروهای ناقص در سایت مرکزی سایپا به صفر، شرکت سایپاسیتروئن نیز موفق به تجاری سازی 15600 خودرو ناقص شده و با پیروی از سیاست تولید مستقیم، سایپاسیتروئن نیز طی 4 ماهه نخست سال جاری 29 هزار خودرو را به صورت مستقیم تولید و وارد بازار کرده که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته رشد 50 درصد را نشان می دهد. محمدعلی تیموری؛ مدیرعامل سایپا مهمترین تاثیر عبور مستقیم محصولات را در رشد کیفیت و کاهش هزینه های سربار می داند و در همین راستا پیرو تذکر رهبر معظم انقلاب در زمینه افزایش کیفیت خودروها، جدیدترین آمار، نشان دهنده  کاهش 35درصدی مراجعه مشتریان به نمایندگی ها برای مشکلات کیفی طی7 ماه اخیر است که در نتیجه 42 پروژه کیفی به دست آمده است.

    تصمیم به عرضه شاهین و در مرحله بعد، کوییک در بورس کالا؛ دستاورد قابل توجه دیگری از سایپا در تحول تولید و عرضه است. شاهین چیزی حدود دوبرابر از نزدیک ترین رقبای تازه اش که در حال رشد تیراژ روی خطوط تولید سایپا است، پس از روی کار آمدن محمدعلی تیموری، در کنار کوییک به پرتیراژ ترین محصولات سایپا بدل شد تا از استمرار زیان ناشی از تولید محصولات متنوع زیان ده از محل قیمت گذاری دستوری جلوگیری شود و در با رشد تیراژ شاهین و کوییک، تولید این دو محصول اقتصادی و در کل تولید خودرو در سایپا اقتصادی شود. تولید چندین محصول در تیراژ های محدود آن هم با قیمت دستوری یکی از مهمترین دلایل انباشت ده‌ها هزار میلیارد تومان زیان انباشته صنعت خودرو طی سال های گذشته بود که با تصمیم عملگرای تیموری ضمن ثبت رشد قابل توجه آمار تولید خودرو در سایپا موجب خروج این دو محصول از قانون قرعه کشی در سامانه جامع فروش خودرو و در نتیجه کاهش قابل توجه قیمت کارخانه و بازار شد که هر دو این رویدادها طی 3 سال اخیر در بازار و صنعت خودرو ایران بی سابقه است. حال شاهین با ورود به بورس کالا، بر اساس عرضه و تقاضا کشف قیمت خواهد شد و این مساله به تعدیل بیشتر قیمت بازار کمک خواهد کرد. شاهین تنها خودرویی است که در آرامش بازار و بستر آماده رشد تولید و تیراژ بالا به بورس کالا قدم می گذارد و می تواند حتی در شرایط بحرانی اقتصادی کشور و صنعت خودرو نیز الگویی برای کنترل بازار باشد.

    سایپا اکنون تنها خودروساز بدون محصولات وارداتی یا CKD است که به گفته مدیرعامل این شرکت خودروسازی در صورت آغاز واردات این شرکت تمایل دارد تا با بهره گیری از 4خط تولید اس‌کی‌دی و سی‌کی‌دی اقدام به عرضه محصولات در این کلاس ها بکند و در همین راستا با 16 خودروساز مذاکراتی انجام شده است.

    سایپا روزانه حدود 2هزار خودرو را به تولید می رساند که عمدتا به دو مدل کوییک و شاهین مربوط می شود. این گروه خودروسازی برنامه رشد 60 درصدی تولید در سال جاری را در برنامه دارد که 10 درصد بیش از برنامه اعلامی وزارت صمت است و حتی از این امار نیز فراتر رفته و سرعت تولید و عرضه محصولات این خودروساز موجب ایجاد آرامش در بازار و قیمت خودروها شده است. لمس این رشد تیراز در بازار و بر اساس میزان عرضه و قیمت خودروها کاملا محسوس است.

    گروه خودروسازی سایپا با برنامه استراتژیک نشان داده که به صورت اصولی و عملی در راستای کاهش زیان و رشد عرضه قدم بر می دارد و در صورت آغاز واردات یا تولید محصولات SKD و CKD بعد از 3 سال، این خودروساز بدون شک حضوری متفاوت را در بازار خودرو کشور به نمایش خواهد گذاشت.

    خبرنگار: کامبیز خسروی مردخه

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط