فونیکسریمکسبهتام

کارشناس بازار سرمایه:

تنها دلالان از عرضه خودرو در بورس کالا ناراضی اند

عصر خودرو- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: عرضه موفقیت آمیز خودرو در بورس کالا نشان داد که عرضه کامل سایر خودروها در بورس کالا مورد استقبال خودروسازان، مصرف کنندگان و فعالان بازار سرمایه و مسوولان قرار گرفته و در این بین فقط دلالان از این امر ناراضی اند.

تنها دلالان از عرضه خودرو در بورس کالا ناراضی اند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از کالاخبر، علی جبل عاملی با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا گفت: خوشبختانه پس از ماه ها تلاش و بررسی های صورت گرفته، شاهد آغاز عرضه خودرو در بورس کالا هستیم البته استارت اولیه عرضه خودرو در بورس در سال های گذشته و با پذیرش خودروی سراتو زده شد اما عبور از سد مخالفت ها و اقدام عملی در این ارتباط، ستودنی است.

    وی افزود: عرضه خودرو در بورس کالا در راستای کشف قیمت منصفانه، کاهش رانت و حفظ حقوق مصرف کنندگان صورت گرفته و زمان زیادی نخواهد گذشته که در صورت عرضه های منظم در بورس کالا شاهد تعادل بازار و قیمت ها خواهیم بود.

    جبل عاملی اظهار کرد: همه ما قبول داریم به علت شرایط موجود، عرضه و تقاضای خودرو در تعادل نیست و بسیاری از تقاضاهای سودگرانه با هدف سرمایه گذاری که در کمال تعجب قدرت زیادتری هم دارند، صورت می گیرد که این امر فرصت را از مصرف کنندگان واقعی و خانواده ها گرفته است و آنها مجبورند به سختی نیاز خود را با قیمت های بسیار بالاتر از درب کارخانه از بازار آزاد تهیه کنند؛ این زیانی است که به علت رانت و عدم شفافیت از جیب مردم پرداخت می شود یک عده در این میان سود باد آورده بدست آورند، سودی که ناشی از قیمت گذاری دستوری خودرو و ایجاد حاشیه بازار به علت کمبود عرضه است.

    این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: به اذعان کارشناسان و متولیان صنعت خودرو بسیاری از خریداران در قرعه کشی، مصرف کننده واقعی نیستند و به دنبال استفاده از اختلاف قیمت بازار و درب کارخانه هستند، لذا خودروهایی که بیشترین اختلاف قیمت را دارند، بیشترین تقاضا در قرعه کشی ها را دارند.

    به گفته جبل عاملی، عرضه خودرو در بورس کالا به علت امکان وضع قوانین، شفافیت و امکان نظارت و حذف قیمت گذاری دستوری، فرصت بیشتری به مصرف کنندگان واقعی می دهد اقدام به خرید خودروی مورد نیاز خود کنند و از سوی دیگر تولیدکنندگان نیز از این سازوکار منافع بیشتری کسب خواهند کرد، چون دیگر درگیر قیمت گذاری دستوری نخواهند بود و عرضه و تقاضا قیمت را کشف می کند.

    وی اضافه کرد: در این شکل عرضه به دلیل حذف قیمت گذاری دستوری و شفافیت حداکثری معاملات عملا نه تولید کننده و نه خریدار واقعی خودرو ضرر می کنند و به مرور شاهد اصلاح نرخ ها در بازار آزاد نیز خواهیم بود.

    جبل عاملی ادامه داد: همچنین سهامداران شرکت‌ها هم سود خواهند کرد، چون خودرو به قیمت واقعی نزدیک تر شده و هیچ عذر و بهانه ای هم برای خودروساز وجود ندارد؛ به گونه ای که خودروساز نیز باید تمرکز خود را بر کاهش هزینه تولید خودرو قرار دهد که یک معادله برد برد در صنعت خودرو پیاده شود.

    وی در پایان با بیان اینکه همه فعالان بازار سرمایه باید در فرهنگ سازی و آشنایی مردم با روند خرید خودرو از بورس کالا کمک کنند، گفت: بازنده اصلی ورود خودرو به بورس کالا، سودجویانی هستند که طی دو سال اخیر به دلیل عدم شفافیت اقدام به هر نوع قیمت سازی و احتکار خودرو کرده اند و بدون شک با حمایت همه جانبه از بورسی شدن خودرو، محصول های انبار شده نیز راهی بازار می شود و همه چیز به نفع مصرف کننده دنبال خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو