فونیکسریمکسبهتام

پیشنهاد ایجاد «کوچه نجات» در برابر خودروهای امدادی

عصر خودرو- یک کارشناس ارشد ترافیک پیشنهاد کرد تا برای رسیدن به موقع خودروهای امدادی و انتظامی در موقعیت‌های اعلام شده، رانندگان اقدام به ایجاد مسیری به نام «کوچه نجات» در مقابل این خودروها کنند تا عوامل امدادی و انتظامی بتوانند طی مدت زمان کمتری در محل حاضر شوند.

پیشنهاد ایجاد «کوچه نجات» در برابر خودروهای امدادی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، عین الله جهانی درباره اهمیت نجات افراد در لحظات اولیه وقوع یک حادثه اظهارکرد: در جوامع امروزی امدادرسانی در اکثر حوادث و نجات جان افراد به نوعی با موضوع ترافیک نیز در ارتباط است. تصور کنید فردی در خانه دچار سکته شده یا یک حادثه حریق رخ داده و در آن افرادی دچار مصدومیت شده یا حتی حادثه تنها از نوع خسارتی باشد یا فردی در یک حادثه رانندگی دچار آسیب دیدگی شود و ده‌ها مثال دیگر که در آن نیاز به حضور سریع عوامل امدادی یا انتظامی در محل و پس از آن نیز انتقال آسیب‌دیدگان به مراکز  درمانی وجود دارد. این امدادگران باید در زمان طلایی به محل برسند و در این شرایط دقایق نیز مهم و حیاتی است. برای انجام عمده این ماموریت‌ها امدادگران و عوامل انتظامی و ... باید از راه‌ها و معابر تردد کنند و به نوعی درگیر ترافیک می‌شوند.

    این کارشناس ارشد ترافیک با بیان اینکه در همین راستا نیز لازم است شرایط برای حضور به موقع امدادگران در محل فراهم شود، گفت: برای این منظور طرحی به نام «کوچه نجات» وجود دارد بر تاکید آن بر سریع‌تر رسیدن خودروهای امدادی و انتظامی به مقصدی است که در نظر دارند. زمانی که در معاونت معاونت اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فراجا مسئولیت داشتم به دنبال اجرای این طرح و فرهنگسازی برای اجرای آن در میان رانندگان بودیم و همچنان نیز این طرح ادامه دارد.

    وی با بیان اینکه طرح کوچه نجات باید در تمامی معابر و به خصوص معابر کلانشهرها اجرا شود، گفت: این طرح بر اساس انجام مطالعات تطبیقی در برخی از کشورهای جهان به اجرا درآمده و براساس آن باید راه برای تردد خودروهای امدادی اعم از اورژانس، آتش‌نشانی و ... فراهم شود.

    جهانی ادامه داد: اغلب رانندگان، زمانی که در ترافیک هستند و خودرو امدادی را مشاهده می‌کنند که با زدن آژیر در حال حرکت به سمت آن ها است به سمت راست متمایل می‌شوند تا خودرو امدادی از کنار آن‌ها عبور کند. این اقدام نسبتا درست است، اما انجام آن گاهی از سوی رانندگان امکان پذیر نبوده و حتی در موارد موجب افزایش بار ترافیک نیز شده است. در این شرایط حتما مشاهده کرده‌اید که گاهی یک خودروی امدادی باید منتظر بماند تا حتما راهیی از سمت چپ مسیر باز شود و ممکن است این انتظار موجب از دست رفتن زمان طلایی یا همان گلدن تایم امدادرسانی شود.

    کوچه نجات
    معاون پیشین اجتماعی پلیس راهور فراجا طرح «کوچه نجات» در واقع مکمل این اقدام است. در طرح کوچه نجات، وسایل نقلیه حاضر در راه‌های یکطرفه هنگام مشاهده خودروهای امدادی و انتظامی باید اقدامی متفاوت انجام دهند. اگر آن‌ها در مسیر سمت راست راه قرار دارند باید به سمت راست متمایل شده و اگر در سمت چپ مسیر قرار دارند باید به سمت چپ متمایل شوند. در این بین معبری مانند یک کوچه ایجاد می‌شود که خودروهای امدادی می‌توانند به راحتی از آن عبور کنند. البته باید توجه داشت که در مسیرهای دو طرفه و بدون مانع جداکننده، رانندگان به هیچ عنوان اجازه تجاوز به لاین مخالف را ندارند و کوچه نجات درواقع در مسیرهای یک طرفه یا دو طرفه‌ دارای جداکننده کاربرد دارد.

    وی اضافه کرد: برای اجرای این طرح لازم است که رانندگان نیز همکاری لازم را داشته باشند و توجه داشته باشند که به جای آنکه همه خودروها به سمت راست مسیر حرکت کنند، تلاش کنند تا با بازکردن مسیری مانند کوچه در مقابل خودروی امدادی حرکت آن را تسهیل کنند.

    این کارشناس ارشد ترافیک افزود: در برخی از مسیرها و به خصوص پل‌ها و تونل‌های شهری نیز قسمتی به نام خط اضطرار وجود دارد که رانندگان باید توجه داشته باشند که به هیچ عنوان و حتی در ترافیک سنگین نیز وارد این لاین نشوند، چرا که این اقدام آنها علاوه بر اینکه با جریمه و اعمال قانون همراه است، در صورت وقوع حادثه‌ای می‌تواند منجر به کند شدن حرکت خودروهای امدادی شده و آن وقت این افراد از نظر اخلاقی نیز در پیامدهای ثانویه این حوادث مسئولند.

    جهانی اشاره به خودروهایی که با سرعت پشت سر خودروهای امدادی مانند آمبولانس‌ها حرکت می‌کنند نیز گفت:‌ رانندگان این خودروها در حقیقت متخلف محسوب می‌شوند و به علت سرعت غیرمجاز و حرکت در پوشش و تعقیب خودروهای امدادی جریمه خواهند شد و حتی ممکن است به دلیل سرعت غیرمجاز نمره منفی نیز شامل آن‌ها بشود. علاوه بر آن احتمال تصادف نیز برای آنها وجود دارد، چون ممکن است خودروی امدادی ترمزهای ناگهانی داشته باشد که در آن صورت مقصر تصادف نیز خواهند بود. در این خصوص پیگیر این موضوع نیز بودیم و با سازمان اورژانس نیز هماهنگی‌هایی انجام شد تا  با نصب دوربین های پلاک خوان در عقب خودروهای آمبولانس، با ثبت اطلاعات متخلف ، نسبت به اعمال قانون آن‌ها اقدامات لازم را انجام شود.

    وی با تاکید بر اینکه باید عزم جدی در خصوص فرهنگ سازی درباره طرح «کوچه نجات» وجود داشته باشد گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته 52 درصد قربانیان تصادفات رانندگی به علت شدت جراحت در صحنه، شش درصد در طول مسیر و پیش از رسیدن مرکز درمانی و حدود 42 درصد نیز در بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند. این آمار نشان می‌دهد که اگر خودروهای امدادی زودتر به محل می‌رسیدند می‌توانستیم جان افراد قابل توجهی از این آمار را کاهش دهیم. به این موارد می‌توان ضرورت حضور به موقع در محل وقوع حوادث دیگری مانند حریق، حضور پلیس در صحنه جرم و ... را نیز اضافه کرد. به همین دلیل است که در حال حاضر به دنبال اجرایی شدن چنین طرحی هستیم و امیدوارم که رانندگان نیز به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

    این کارشناس ارشد ترافیک اضافه کرد: همچنین لازم است این موضوع به رانندگان خودروهای امدادی نیز آموزش داده شود تا آنان نیز بتوانند مناسب‌ترین مسیر را برای رسیدن در محل مورد نیاز انتخاب کرده و الزاما منتظر بازشدن مسیر از سمت راست نباشند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو