فونیکسریمکسبهتام

معاون وزیر راه:

نرخ جدید عوارض آزادراهی تا دو هفته آینده اعلام می‌شود

عصر خودرو- مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و نقل کشور از پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی قطعه دوم آزادراه تهران - شمال خبر داد و گفت: نرخ جدید عوارض آزادراهی تا دو هفته دیگر تعیین می‌شود.

نرخ جدید عوارض آزادراهی تا دو هفته آینده اعلام می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، خیراله خادمی در نشست خبری در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت تعیین رقم نرخ عوارض آزادراهی گفت: بعد از مخالفت با میانگین افزایش 28 درصدی قیمت عوارض آزادراهی، فهرست جدید به ستاد تنظیم بازار ارجاع و در دو هفته گذشته نرخ پیشنهادی به سازمان حمایت ارسال و به زودی در جلسه نهایی ستاد تنظیم بازار تعیین قیمت خواهد شد.

    وی توضیح داد: نرخ عوارض آزادراهی با ایمنی ارتباط دارد. اکنون شبکه جاده‌ای پرترددترین ترین شبکه حمل ونقلی کشور است و  ایجاد ایمنی و تداوم ایمنی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و اگر تناسبی با میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی و بازگشت آن نباشد و منابع مالی کاهش یابد، هم آینده سرمایه‌گذاری در بخش آزادراهی نابود می‌شود و هم در نگهداری آزادراهها با چالش مواجه می‌شویم. اکنون 36 طرح آزادراهی روی زمین مانده است و به دنبال جذب سرمایه گذار هستیم اما از آنجایی که دو سال است با وجود افرایش تورم و هزینه‌های نگهداری، افرایش عوارض صورت نگرفته است، کسی وارد حوزه سرمایه گذاری ساخت راه نمی‌شود.

    وی توضیح داد: ما 28 درصد افزایش عوارض را در نظر گرفته بودیم که مورد اعتراض قرار گرفت این نرخ تجدید نظر و ابلاغ می‌شود اما در نظر داشته باشید که تردد در آزادراههای ایران ارزان ترین ترددها است که می‌تواند مانعی برای توسعه آزادراهی باشد.

    وی گفت: چندین سال است بانک‌ها وارد سرمایه گذاری آزادراهی نمی‌شوند و توسعه شبکه آزادراهی برای تکمیل شبکه حمل و نقل لازم است.

    خادمی درباره وضعیت فعلی شبکه ریلی و آزادراهی کشور گفت: درحال حاضر 205 طرح دربرنامه کاری داریم که در قالب 339 پروژه درحال انجام است. حدود 73 هزار میلیارد ارزش قبلی و ارزش به روز قراردادها نزدیک 220 هزار میلیارد تومان در بخش آزادراه و ریل است.

    وی گفت: طول ریل موجود 14 هزار کیلومتر و 3 هزار و 300 کیلومتر مسیر ریلی جدید و نزدیک به 6 هزارکیلومتر مسیر در حال مطاله داریم.

    خادمی گفت: در بخش آزادراهی نیز هزارو 38 کیلومتر پروژه در حال اجرا داریم و 1882 کیلومتر  پروژه در حال مطالعه داریم.  در بخش راه اصلی و بزرگراه نیز 6 هزار کیلومتر  پروژه در حال اجرا وجود دارد.

    معاون وزیر راه گفت: در یکسال گذشته در بخش ریلی و جاده‌ای و آزادراهی فعالیت خوبی انجام شد و با وجود اینکه منابع اعتباری با حساسیت توریع می شود نردیک به 142 کیلومتر کار توسعه‌ای در یکسال اخیر انجام شد و 158 کیلومتر ریل گذاری بارگذاری شد.

    وی خبر داد که فاز اول راه‌آهن زاهدان - چابهار به طول 154 کیلومتر به زودی با دستور رییس جمهوری به بهره برداری می‌رسد.

    خادمی اضافه کرد: در بخش ریلی در یکسال آینده، 5 پروژه ریلی که  درحال حاضر بالای 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد با تامین اعتبار تکمیل خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط