فونیکسریمکسبهتام

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

انتظار داریم عوارض خودروهای وارداتی تا سقف ۱۰ هزار دلار حدود ۱۰ درصد تعیین شود

عصر خودرو- لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: اگر عوارض خودروی زیر ۲۵ هزار دلار، ده درصد باشد، در قیمت داخلی تغییر زیادی به وجود می‌آید، اما اگر عوارض را بالا ببریم، به نسبت آن قیمت خودروی داخلی خیلی بالا می رود. حال چرا باید این کار کنیم؟! واردات نیاز جامعه است و با قیمت مناسب حتما تأثیرگذار است. اگر ما واردات خودرو را درست برنامه ریزی کنیم، خودروی داخلی رشد پیدا کرده و نیازهای مردم برطرف و نیازمندی‌ها حاصل می‌شود.

انتظار داریم عوارض خودروهای وارداتی تا سقف ۱۰ هزار دلار حدود ۱۰ درصد تعیین شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از جماران، آیین نامه جزییات مصوبه واردات خودرو ازسوی هیات دولت در حال تدوین است. دولت اجازه داده تا خودروهایی با سقف قیمتی 20 هزار یورو به میزان یک میلیارد یورو وارد بازار کشور شوند. ابهامات درباره آیین نامه واردات خودرو منجر به ابراز نظرات متفاوتی از سوی کارشناسان شده است.

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص  آیین نامه واردات خودرو گفت: واردات خودرو قدرت انتخاب مردم را افزایش می دهد، تنوع در بازار ایجاد کرده و در قیمت، پلتفرم و تکنولوژی خودروی داخلی تغییر ایجاد می کند و انتظار ما هم همین است. وقتی می‌گوییم آیین نامه واردات خودرو اشکالاتی دارد از این جهت است که خیلی از این‌‌ هدف ها را پوشش نمی‌دهد.

    لطف الله سیاهکلی اظهار کرد: تا امروز یکی از مهم ترین ایراداتی که به آیین نامه خودرو می توان گرفت، مسأله ی تعرفه است که نمی تواند انحصار در بازار را از بین ببرد. مبالغ تعیین شده اگر با ارز دولتی باشد اشکالی ندارد. بنابراین، راجع به عدد مشکلی نداریم اما بهتر بود در این آیین نامه 70 یا 80 درصد خودروها زیر 20 و 25 هزار دلار باشد و 20 درصد هم بالای 25 هزار دلار باشد؛ آن خودرویی که بالای 25 هزار دلار است به صورت پلکانی عوارض وارد کردن آن تغییر کند و اگر گران شد عوارضش هم بیشتر شود. اما ما انتظار داشتیم زیر 25 هزار دلار 10 درصد عوارض از آن گرفته شود تا با قیمت مناسب به کشور وارد شود و تنظیم بازار صورت بگیرد.

    وی تصریح کرد: ما آیین نامه ای را که تنظیم شده قبول نداریم، چرا که اشکالات اساسی به آن وارد است و در هیات تلفیق هم مورد بررسی قرا گرفته و من نظرات خودم را به هیات خواهم داد و نقص هایی که این آیین نامه دارد را گزارش خواهم داد.

    سیاهکلی در خصوص تأثیر واردات خودرو بر بازار داخلی، گفت: واردات خودرو قدرت انتخاب مردم را افزایش می دهد، تنوع در بازار ایجاد کرده و در قیمت، پلتفرم و تکنولوژی خودروی داخلی تغییر ایجاد می کند و انتظار ما هم همین است. وقتی می‌گوییم آیین نامه واردات خودرو اشکالاتی دارد از این جهت است که خیلی از این‌‌ هدف ها را پوشش نمی‌دهد. ما امیدوارم این موارد اصلاح شود تا ما به پنج هدفی که داریم برسیم؛ یعنی یک، تنظیم بازار؛ دو، پاسخگویی به نیاز؛ سه، کاهش قیمت؛ چهار، افزایش کیفیت و پنجم، رقابت. آیین نامه این‌ نتایج را باید در پی داشته باشد تا ما خیالمان راحت باشد که می توانیم بازار خودرو را کنترل کنیم.

    وی ادامه داد: اگر عوارض خودروی زیر 25 هزار دلار، ده درصد باشد، در قیمت داخلی تغییر زیادی به وجود می‌آید، اما اگر عوارض را بالا ببریم، به نسبت آن قیمت خودروی داخلی خیلی بالا می رود. حال چرا باید این کار کنیم؟! واردات نیاز جامعه است و با قیمت مناسب حتما تأثیرگذار است. اگر ما واردات خودرو را درست برنامه ریزی کنیم، خودروی داخلی رشد پیدا کرده و نیازهای مردم برطرف و نیازمندی‌ها حاصل می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو