فونیکسریمکسبهتام

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور:

آیین نامه واردات خودرو ایرادهای اساسی دارد

عصر خودرو- دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور با بیان این که آیین نامه واردات خودرو ایرادهای اساسی دارد گفت: در آئین نامه اشاره نشده واردات خودرو از کشورهایی که صنعت خودروی ما را تحریم کردند و یا از تحریم‌ها تبعیت کردند ممنوع باشد.

آیین نامه واردات خودرو ایرادهای اساسی دارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور درمورد ابعاد مختلف طرح واردات خودرو گفت: ما صد درصد موافق واردات هرگونه کالای مجاز به کشور هستیم اما به این شرط که مخل نظام اقتصادی کشور به ویژه ضربه به تولید داخل نباشد و از منابع تولید داخل هم استفاده نکند.

    وی به آئین نامه‌ای که درخصوص واردات خودرو مصوب و ابلاغ شده چند ایراد اساسی وارد کرد و گفت: یکی از ایرادهای اساسی که ما بارها در قالب نامه به مجلس و دولت گوشزد کردیم این است که در آیین نامه اشاره نشده واردات خودرو از کشورهایی که صنعت خودروی ما را تحریم کردند و یا از تحریم‌ها تبعیت کردند ممنوع باشد.

    محبی نژاد خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، سال 1392 کره جنوبی صنعت خودروی ما را فلج کرد اما بیشترین واردات از کره جنوبی بود و این تاریخ نباید دوباره تکرار شود.

    وی نظام تعیین تعرفه را نوعی نقض غرض دانست و گفت: اینکه ببینیم قیمت خودرو در بورس چند است و بعد تعرفه آن را تعیین کنیم از اساس، کار اشتباهی است. اگر تعرفه خودروهای اقتصادی پایین تر از تعرفه قطعات خودرو دربیاید مضحک است چون تعرفه هیچ کالای تمام شده‌ای نمی‌تواند پایین تر از تعرفه اجزایش باشد و در این صورت تولید قطعات در داخل نابود خواهدشد.

    دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور معتقد است ما زمانی موفق خواهیم شد که شرایط تولید داخل حداقل معادل شرایط واردات باشد اما متأسفانه هنوز الزامات و پیش نیازهای تولید باکیفیت و با تیراژ خودرو و قطعات در کشورمان مهیا نیست.

    محبی نژاد تأکیدکرد: اگر شرایط تولید داخل فراهم شود در یک شرایط رقابتی، مردم می‌توانند از کالای با کیفیت بهره مند شوند و یا از کالای وارداتی استفاده کنند.

    دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور با بیان اینکه ما از اقتصاد دستوری باید فاصله گرفته و به سمت آزادی اقتصادی حرکت کنیم گفت: خود این آئین نامه برای واردکننده و تولیدکننده عدم قطعیت دارد و آنها را در بلاتکلیفی قرار می‌دهد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو